AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.117

Hankook på nya S-klass

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kolla bild 3.
Länk

Har alltid trott/tyckt att Hankookdäck är 2:a klassens däck, men om nya S-klass fabrikslevereras med däck från Hankook, så duger dom även på mina bilar. Åsikter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Tja, de kan säkert bygga bra däck om de får betalt för det...misstänker att däcken i fråga är speciellt utvecklade i samarbete med MB.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hankook "betalar" MB för att få vara OE. Funkar ju eftersom OP köper Hankook.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, MB, Audi och BMW lär nog få köpa de däcken väldigt billigt för att Hankook skall få stoltsera med att vara OE-leverantörer till de "prestigemärkena"...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...det jag menade i första inlägget var att de säkert kostar på dessa däck mer än vad man gör för de "vanliga" däcken i sortimentet.

Enligt länken jag angav - görs de ju på någon form av specialfabrik/lina där prestigedäcken görs vid sidan av tävlingsdäcken...

Mvh
Johan B

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Oavsett - så visar det att dom kan göra Premium däck, vilket säker är tanken.
Runt millenieskiftet ansågs väl Hankook bara vara "skräp", typ dagens Goodride eller nåt sånt. Runt 2005-2007 så ändades det så smått, det första "bra" däcket från Hankook var väl Ventus Sport K104, typ. Därefter har de bara blivit bättre o bättre. Jag anser att Hankook tillhör de bästa däckstillverkarna, idag 2015. På senare år har man ju gjort riktigt fina sommardäck vilka fått bra kritik i diverse tester. Jag är ganska säker på att Nankang vill göra samma resa, o de har kommit en bit på vägen men de har en lång väg kvar att vandra...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, visst har både Hankooks och Kumhos däck blivit betydligt bättre de senaste åren.
Men samtidigt har ju också priserna på deras däck krupit upp och är i många fall väldigt nära "premiummärkenas" priser.

Just däck verkar vara en typisk produkt där man får ganska exakt vad man betalar för...

Mvh
Johan B

Håller med Johan B i sista inlägget.
Man får verkligen det man betalar för !
Å andra sidan är de olika däckstillverkarna olika bra beroende på vilka fordon man tillverkar sina däck till.
Hangkock har länge försökt ta sej in mot lastbils segmentet och verkligen försökt att fixa hållbara däck till timmerlastbilarna i min region.
Från början floppade detta då stommarna inte höll alls för de belastningar och slitage skogvägarna utsatte dessa däck för.
Lösningen blev att en delegation från Hangkock kom och åkte med dessa förare för att se vilken miljö däcken behövde köras i.
Resultatet kom 1 år senare då man levererade väldigt bra däck för dessa ändamål.
Tror vi kommer få se fler asiatiska märken som gör samma resa inom kort,oavsett vilka fordon däcken tillverkas för
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Fick ett ryck i mina funderar på vem som gör vad i däckvärlden...

Michelin(FRA)
BFGoodrich, Kleber, Tigar, Riken, Kormoran, Uniroyal

Bridgestone(JPN) (äger 19% i Nokian)
Firestone, Bandag, Dayton, Europa

Goodyear(USA)
Dunlop, Fulda, Falken, Debica, Bluestreak, Regetta, LS200, Kelly mfl.

Yokohama(JPN)
Advan, Mohawk

Continental(GER)
General Tire, Gislaved, Semperit, Viking, Barum, Mabor, Matador, Euzkadi, Sime Tyres

Pirelli(ITA)
Metzeler, Ceat, courier

Toyo(JPN)
Nitto, Silverstone

Nankang(TWN)
Geostar, Milestar, Provato, Sonar, Start Performer

Hankook Tire(KOR)
Aurora, Kingstar, Laufenn

Kumho(KOR)
Marshal, Daehan, Admiral, Zetum

Cooper(USA) (äger 11% i Kumho)
Avon, Mentor, Mickey Thomson, Trayal, Dean, Mastercraft, Sears, Arizonian, Futura, Hercules, Eldorado mfl.

ChemChina(CHN) (äger 65% i Pirelli)
Aeolus, Yellow Sea, Double*, Torch mfl.

Apollo(IND)
Vredestien, Kaizen, Maloya, Regal
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att ett billigt märke ägs av ett dyrt behöver dock inte innebära att kvaliteten eller egenkaperna är lika. Viktigt att skilja på det.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är som Lövet skriver!

Däremot verkar det vara vanligt att stora "premiummärken" som äger andra märken, har ett uttalat "andra-märke" som verkar ärva däck-teknologin från premimärket när de byter generation och/eller får ett av premiummärket ratat däckmönster t ex.

Good Year har nog ett bra exempel på det senare där GY har ett däckmönster i sitt "Ice Arctic" och Dunlop fick ett snarlikt mönster i "Ice touch" - en gissning är att GY fick fram två bra mönster i utvecklingsarbetet av det nya dubbdäcket och lät Dunlop få det näst bästa mönstret av dem.

Good Year:
Länk

Dunlop:
Länk

Mvh
Johan B

540is din lista från Wikipedia är ej uppdaterad.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Jag letade efter den där listan på wikipedia men hitta ingen sån där .-)
listan byggd efter ett tiotal olika sidor - uppdaterings nivå troligvis varierande...

btw. vad är fel så vi kan lära oss nåt?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bra jobbat 540is!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.