|
|
|
|---|---|
|
Tänker på hur man alltid får kompromissa när man väljer sin kärra. Istället för löneförhöjning (på flera år) så lyckades jag nu förhandla till mig min önske(tjänste)bil. En F34 335D med all utrustning jag ville ha. Min förra kärra (F30, 328i xDrive) var det inget fel på, men den hade inte det lilla extra... Nu har jag allt jag önskar och det innebär också att jag känner att jag kan tänka mig att behålla kärran nåt år mera. Älskar det extra lull lull man kan få... Hur ser ni på mina tankar, är det lättare att behålla en kärra längre om man har "den kärra man vill ha"? | |
|
"Problemet" är väl att om 2 år finns det en ännu bättre bil som du vill ha :) Så fungerar det för mig iaf. Grattis till nya bilen! |
|
|
Har du räknat noggrant vad det skiljer på att köra den som företagsbil gentemot att ta den privat och få milersättning? Då förutsätter jag att om du har bil utan löneavdrag via din arbetsgivare, så hade du kanske fått en högre lön om du inte valt en bil via dem. Behålla en kärra längre? Du kommer väl byta om 3 år? |
|
| Men vilket som, grattis till nya bilen! Alltid trevligt med ny bil och speciellt att få det man vill ha. | |
Verdi |
Grattis till bilen! Men har du räknat på exakt vad den kostar dig? Rätt saftigt förmånsvärde samt uteblivna lönehöjningar låter inte som en vinnande kombo. |
|
Den lär ju ha ett förmånsvärde på bort emot 100 000kr/år men det kostar att åka BMW med 6-cylindrig motor. |
|
Verdi |
Jag hade 9800:-/mån i förmånsvärde på min 330 så 100 papp per år är i underkant. |
|
Statslåneräntan är rekordlåg nu så det har aldrig varit billigare med tjänstebil än nu. Speciellt om man tar en laddhybrid, då får man nästan betalt :) |
|
Verdi |
Är billigare att låna privat också... ;) |
|
Bara av den anledningen skulle man kanske byta bil. Plus att det är bra pris på x-drive och automatlåda till 4-cylindriga motorer. |
|
|
För att ge svar på din fråga; JA, det ÄR lättare att behålla bilen om den är "den kärran man vill ha". Jag speccade min bil helt och hållet med allt jag önskade men även utan det jag själv inte ville ha som kan verka självklart för en del andra. Råd som "varför väljer du inte det där tillvalet så att den blir attraktivare när du ska sälja den" gick rakt ner I papperskorgen då jag speccar bilen för min skull och inte för någon annans. Har t.ex. varken takrails eller dragkrok på min Touring då jag helt enkelt inte ville ha dem av olika anledningar, och vad jag vinner eller förlorar på det efter kanske 7-10 år är oviktigt för mig. Idag är bilen 3 år gammal, förarsätet är fortfarande min fristad och den är "hemma" för hela familjen, så jag ser fram emot manga fler år med den. Vet att jag upprepat mig I andra trådar men jag är faktiskt précis lika nöjd med den idag som för 3 år sen :) För övrigt så hade jag förmånen att ta ett billån med löjligt låg ränta, började på ca 3%, sjönk snabbt och stadigt och hamnade under 2% för typ ett år sen och idag är den nere på 1,65%. Nästan orättvist :-p |
|
|
Jo om man inte ändrar sig under rsans gång och får en ny drömtjänstebil kan man naturligtvis ha en finare bil längre. Jag tror dock att bilintresserade typiskt sett byter oftare för att det är roligt helt enkelt. Men ska du behålla bilen längre får du väl köpa ut den privat. Efter några år står ju inte förmånsvärdet i proportion till värdet på bilen. Just saying... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.