|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har stött på ett problem när jag ska montera tillbaka främre grenröret på min 523i -99. Eftersom röret/slangen från ac-kompressorn är lite ivägen tänkte jag flytta lite på kompressorn. Det bör räcka med en centimeter. Skruvarna var lätta att lossa men två av de går bara att skruva ett par varv sen sitter de fast igen. Den ena går inte att skruva tillbaka helt heller. Bara några varv fram och tillbaka. Vad ska jag göra. Kan det hjälpa att värma godset runt gängorna. Jag har redan provat med WD40 som bör ha runnit ner till gängorna genom den lilla glipa som har blivit mellan kompressorn och fästet. Jag är tacksam för snabba tipps för bilen måste vara på besiktningen senast på tisdag. Hälsningar Anders | |
|
Jag kan besvara frågan själv. Det visade sig vara det klassiska problemet med stål och aluminium tillsammans. En del av gängorna hade beckat ihop. Jag bestämde mig för att kompressorn måste flyttas så det var bara att skruva på även om risken var stor att en skruv kunde gå av. Värme gjorde att det gick lättare. Jag värmde med varmluftspistol ett bra tag. Jag vågade inte prova att värma med öppen låga. När kompressorn var loss, hängande i ett par remmar i en bräda snett över motorrummet, kunde jag skruva bort konsolen som kompressorn satt i. När gängorna både på skruvarna och på konsolen var rensade var det lätt att få ihop allt igen. Nu väntar besiktningen i morgon och jag håller tummarna. Är det någon som vet om det finns något att stryka på gängorna för att undvika problem i framtiden med stål ihop med aluminium. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.