|
|
|
|---|---|
|
Det är en 530xia pre-lci -07. Köpte den för ca 3 000 mil sedan. Den har nu gått 25 000 mil. Upptäckte ganska snart att ibland när jag skulle svänga ut ur rondeller och gav lite gas så började den motorbromsa kraftigt istället för att växla ner och sen accelerera. Jag pratade med säljaren, han sa att han hade haft samma problem tidigare men att det löste sig efter att lådan resettades. Problemet inträffar även vid andra tillfällen, ofta vid låg fart och alltid när man ger gas. Om man pumpar lite med gaspedalen hoppar den till slut ur det här läget så man kan köra som folk igen. Ett annat problem som alltid funnits är att när motorn är kall och man ska backa så börjar bilen rycka och motorvarvtalet börjar svaja mer och mer, tills man endera lägger ur R-läget eller att man får motorstopp. Om jag låter motorn gå på tomgång i 30 sekunder innan jag lägger in backen så brukar det gå bra. Vet inte om det här är relaterat. Märker inget konstigt med tomgången i övrigt, den är stabil och när den är kall så ligger den på knappt 1000 varv/min, när den är varm på ca 600. Jag har också haft problem ibland med att överhuvudtaget komma iväg, mest irriterande och även småfarligt är när man från stillastående ska in på en korsande väg via en vänstersväng, då kan det hända att man kommer någon meter och sen får motorstopp så man står still mitt i körbanan och det kan dröja ytterligare några motorstopp innan man kommer iväg igen. Den växlar också generellt ganska ryckigt tycker jag och det har nog blivit sämre under de här 3 000 milen. Jag gjorde ett oljebyte för ca 1 000 mil sedan, enligt ZF:s instruktioner, dvs byte av tråg och olja men ej sköljning. Sen resettade jag adapteringen. Jag kan inte säga att det gjorde någon stor skillnad, och problemet med motorbromsningarna kvarstår. Gjorde sen ytterligare ett byte, men bara genom att tömma via pluggen och sen fylla upp igen, blev knappt tre liter vill jag minnas. Inga felkoder från växellådan. Vad tror ni om detta? | |
|
Spontant låter detta som något som kan komma av för lite olja i lådan. Du skrev att du fyllde tre liter efter urtappning via pluggen - mätte du mängden olja som rann ur? Jag tror att du skall få i drygt sex liter olja med rätt process efter tömning via pluggen när du kör igenom alla växlar. Däremot får man nog i ca tre liter innan man kör igenom alla växlarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Eller så har du en trasig mekatronikadaptertätning.( packning mellan låda och mekatroniken.) Ger liknande symptom som för lite oljemängd. | |
|
Borde ju ge felkod dock.. Läst av koder med riktig BMW utrustning? Använde du Lifeguard 6 eller motsvarande oem? |
|
|
Båda gångerna fyllde jag lådan enligt instruktionerna med temperatur på ca 35 grader avläst via INPA, så det borde vara rätt mängd. Johan B: Jag skruvade alltså ur pluggen och lät den stå så i en halvtimme och skruvade sen i den igen, menar du att jag skulle ha kört igenom alla växlarna efter att jag tappat ur oljan, för att på så vis få ur mer? |
|
|
Jag har läst av via INPA som jag köpte av Ola här på forumet. Vill minnas att jag aldrig har sett någon felkod när jag har gått in på växellådemodulen, däremot får jag lite felkoder om jag listar samtliga. Jag har inte kollat igenom alla. Jag köpte ett kit på ebay med Lifeguard 6, nytt tråg och mekatronikhylsa. Det var kladdigt på utsidan av lådan som jag misstänker berodde på läckage från mekatronikingången. Dock bytte jag inte själva hylsan för den gick inte att få ut ur utrymmet som fanns tillgängligt, däremot tog jag tätningen från den nya hylsan och pillade på den på den gamla. Vill minnas att jag bytte den ena av två packningar. Det var förbenat trångt att komma åt. |
|
| Det kan ju vara så att det var för lite olja innan jag bytte första gången dock, pga läckage vid mekatroniken, som då möjligen orsakat permanent skada. | |
|
För att komma åt mekatronikadaptertätningen måste mekatroniken skruvas ner. Rätt stängningstemp är 40 grader, men 35 bör vara ok. 30-50 är ok om jag minns rätt. Är ju lätt att göra en nivåkontroll i efterhand, börja med det. |
|
|
Nej, jag menade att man tömmer ur oljan och därefter skruvar i pluggen igen och fyller på olja tills det rinner ut. Därefter skall man köra motorn och växla igenom alla växlarna och låta den stå på varje växel i några sekunder - då suger den i sig mer olja som man får efterfylla kontinuerligt tills det till sist inte får plats mer olja och det rinner ut igen. Det finns exakta beskrivningar via ZF för vare lådtyp med exakt flödesschema över hur fyllningen skall göras och vid vilka temperaturer etc. Men som sagt - jag har för mig att du får i ca tre liter efter första fyllningen innan du startat motorn och växlar igenom alla växlar, därefter suger lådan i sig ytterligare dryga tre liter innan den är fylld. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
di99dajo: Angående mekatronikadaptertätningen, det är alltså inte den tätning som sitter på hylsan du tänker på utan någon annan? För hylsan kan man ju dra ut. Nivåkontrollen gjorde jag ju efter båda byten så om det är låg nivå som är orsaken så skulle det i så fall varit låg nivå innan jag bytte, efter första bytet och efter andra bytet, vilket låter osannolikt, om jag inte gjort något fel när jag kontrollerat nivån då förstås. Johan B: Jo det är så jag har gjort och jag har följt de instruktioner jag har hittat, jag vet inte riktigt vilken instruktion som är den officiellt rätta, hittar inte på ZF:s hemsida. Jag mätte den mängd jag fick ur lådan och det var 2,5 - 3 liter vill jag minnas. Jag ringde BMW och frågade om det och han jag pratade med sa att det är rimligt, det lät inte riktigt som att han visste vad han pratade om dock. |
|
|
Skfp: Fyll på olja tills det rinner över, sätt dit pluggen på några gängor. Starta motor och kör igenom alla växlarna med ett 5-10 sekunder på varje. Läs av tempen på olja manuellt eller Dis. OBS motorn ska var igång. Vid c:a 40-50 grader, fyll på tills det rinner över. Skruva tillbaka pluggen. Stäng av motorn. Klart! Antar att du gjort detta Reseta adaptionen Har du kvar något av den gamla oljan. Om du har det, luktar den bränt? Om ja, då har du problem. |
|
|
Skfp: Problem kan också finnas med sync mellan antisladd systemet och lådan. Systemet tror att det är halt underlag och drar då ner effekten när man svänger/ tar kurvor (hjulen roterar med olika hastighet) |
|
|
Nummer 2 på bilden: Länk Samma som: Länk Se även: Länk Länk Svårt att diagnostisera automatlådor, men du har ingen bra automatlådeverkstad i närheten? Mer läsning, dock för andra bilmodeller där ZF är installerad: Länk Länk Länk Länk |
|
|
Tack för alla bra tips. Angående antisladd så bör det inte vara det för felet inträffar även på raksträckor ibland. Jag har inte lyckats reproducera det tillförlitligt och det inträffar inte så ofta, men det är alltid när jag ligger på låg hastighet, ca 30, och gasar på lite som allt låser sig. I svag uppförsbacke verkar det uppkomma oftare. Det kanske är när den försöker växla från växel 3 eller 4 till 2 och under en viss belastning och ett visst gaspådrag. Har inte så bra koll vilken växel den brukar ligga på. Jag kanske skulle be någon automatlådeverkstad kolla på det till att börja med, själv har jag väldigt lite erfarenhet av automatlådor. Jag bor i Uppsala, någon som kan rekommendera någon i närheten? Stockholm funkar ju också. |
|
|
STM i Götet: Länk KGK bör ju kunna din låda: Länk Men annars får någon annan i din närhet gärna fylla på med fler lev. I värsta fall får du chansa på BMW-verkstaden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.