|
|
|
|---|---|
|
Tja har köpt en 525d x-drive -12 218hk motorn. drar 1.45 enligt färddatorn ska detta stämma? bilen har rullat 8k mil. | |
|
Kort svar,nej! Inte under normala omständigheter.Cirkus 7.0-8,5 skulle jag gissa på är mer normalt. |
|
| Okej, då undrar man ju vad som får den att visa 1,45 vid normal blandad körning. | |
|
Kan ju vara en massa orsaker till detta. Hur långt har du kört den själv? När jag köpte min e60 525 så visade färddatorn helt sjuka siffror, detta pga av att den stått ett tag och att batteriet varit bortkopplat ett antal ggr, vid servicar och reparationer, tog ett antal mil innan den stabiliserade sig runt 8,7 l/100km, kommer inte ihåg hur många men det krävde några långresor. Säkert pga att man testar rätt mycket vid ett initialt bilägande osv. Sen kan det ju vara en massa andra orsaker, tjuvluft via insugsbälgar, läckande spridare osv, har du kollat felmeddelande? Det är nog modellen om den inte stabiliserar sig under en liter/mil vid blandad normal vardagskörning inom det närmaste? |
|
| Har nyligen tagit en vända till tyskland och hem, ska kolla felmeddelande i veckan får se om det dyker upp något. | |
|
Har du nollställt förbrukningen i färddatorn? Den kan visa helkonstiga siffror om det gått lång tid sedan senaste återställning. |
|
| Som konstaterats, 1,45 är alldeles för mycket. Min drog 0,9 i blandad körning inklusive en del stadstrafik, allt enligt färddatorn. | |
|
Konstiga är att ju mer jag gasar desto mindre visar förbrukningen, släpper jag gasen och kör riktigt snålt så ökar förbrukningen enligt färddatorn helt sjukt dvs den visar tvärt om. Ingen annan med liknande problem? |
|
| @Epsilon jag har nollställt färddatorn. | |
| Gå in i IDrive och ända enheten för snittförbrukning från km/l till l/km så kommer det att se bättre ut :-) | |
| Tack för tipset ska prova det. | |
| @kris lite sent svar men det funkade 0,6 hamnade den på efter att jag ändrade enheten till l/km ;) | |
| Ha ha, underbar tråd:-) Men 1,45 km/liter låter lite kort.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.