|
|
|
|---|---|
|
När jag körde E36 M3 3,2 i början av 2000-talet hade jag som krav att det skulle vara skinnklädsel (Nappaläder). Idag såg jag denna video: Den fick mig att fundera på hur det funkar hos BMW? Personligen skulle jag aldrig köpa skinnklädsel om jag visste att det är djurplågeri inblandat i tillverkningen, men jag har aldrig reflekterat över det tidigare. Nya M2, finns det snygg inredning till den utan läder? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Av någon konstig anledning började jag leta efter min foliehatt efter att ha kollat på klippet. Skämt å sido... Mannen i klippet är en hycklare (precis som alla andra) och en del av hans argument håller inte. Klart att det finns hemska fabriker som flår djur levande och att de ansvariga borde utsättas för en likadan behandling själva. Det är mycket upp till biltillverkarna att välja bort sådana fabriker, som kund är det svårt att veta vart lädret kommer ifrån och hur den leverantören hanterar sina djur. Där har biltillverkarna ett mycket större etiskt ansvar istället för att spara några kronor på billigare läder. Sen att han drar paralleller till att flå sin egen hund är makaber, varför skulle man flå sin egna hund som man är känslomässigt investerad i? Värdelöst argument. Om man ska dra det ännu längre och tänka på hundens bästa borde han inte ha köpt den från första början. Allt den vill är att stanna hos sin mamma men mannen tänkte bara på sig själv när han skaffade hunden. Så skulle det vara om allt var svart och vitt som han gör sken av. Det bästa vore om alla drog sitt står till stacken och inte alltid väljer det billigaste alternativet när vi handlar, saker och ting är billigare av en anledning. Kanske betala 10:- mer för Svensk köttfärs istället för Dansk, betala 5000:- mer för en läderinredning i sin BMW om man vet att lädret kommer från en vettig leverantör o.s.v. M2:an finns bara med 1 inredning vad jag har läst, det kanske går att få en annan som individual dock. |
|
Håller med om att flå sin egen mor eller hund var riktigt märkliga paralleller. Men jag vet inte om en dyr skinnklädsel på något sätt säkerställer en bra behandling av djuren. Tycker han väcker en bra tanke trots allt. Ser att jag la ämnet i M-delen, borde kanske flyttas till en annan forumdel. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Värt att ha i åtanke, självklart. Tyckte det mer kändes som att han ville att ingen skulle använda animaliska produkter och börja äta gräs istället. :) |
|
Orkade inte kolla på den där typen. Men skinn är ju praktiskt när ungarna spyr. Sen att det är kallt på vintern, kanske i andra bilar, men inte med BMWs fina stolsvärme. Sen ska man ju inte plåga djur. Frågan är hur miljövänliga textilklädsel är? Syntetiska fibrer... Speciellt såna hemska fakeskinn i "sensatec/galon" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.