|
|
|
|---|---|
| Skall om ett par veckor hämta ut en ny tjänstebil, 520dA touring. Leasingföretaget sätter som default på sina "egna" fälgar och dubbdäck utan RFT vid leverans. Jag stämde av med dem och undrar vad som sker vid en punktering med dessa däck på. De menar då att de bekostar bärgningen eftersom det inte finns något reservhjul. Anledningen till att de inte levererar med RFT är att de fått så väldigt många klagomål på just RFT vinterdäck. Själv är jag mest brydd över den sitution som då uppstår, stillestånd och problem att åka vidare. Åkte till min säljare och frågade om detta och han menar att dubbdäck med RFT funkar hur bra som helst. Antingen Dunlop Winter ice eller Nokian Hakkapelitta 8. Han menar att orsaken till Leasingföretagets ovilja till RFT kan vara kostnaden som är högre för dessa. Känner att jag behöver råd inför mitt val. Hur hade ni resonerat? | |
|
Det verkar som att några av de bästa nordiska friktionsdäcken är för mjuka för att BMW's antisladd ska trivas riktigt bra. Resultatet är att bilen "ormar" sig fram på vägen och att antisladdlampan blinkar även vid vanlig körning. Detta har jag hört från både fristående däckfirmor och (naturligtvis) från BMW själva, kunderna reklamerar felfria däck pga detta. Därför rekommenderar fristående däckfirmor att man monterar "åtminstone" styva kontinentala friktionsdäck och BMW rekommenderar naturligtvis RFT. Jag kommer att köra RFT friktion på båda mina bilar i vinter. Tyvärr, kanske ska tilläggas, jag gillade verkligen klistrigheten i de HAKKA R jag hade på Sharanen. /M Mina bilar: Länk |
|
|
...stilleståndsproblemet säger ju leasingföretaget att de löser? /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag har nordiska icke RFT till min och det stämmer att den "ormar sig" vid höga hastigheter. Kommer antagligen gå över till kontinentala däck nästa gång alt nordiska med RFT. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Har Nokian Hakka 8 RFT och de är helt klart de bästa vinterdäck jag kört på. Inga problem med DSC eller dyl, kanske är detta vanligare med friktionsdäcken som har en mjukare slitbana. Huruvida icke-RFT är bättre eller icke skall jag låta vara osagt. /J.I |
|
|
Man tackar för svaren. Känner att jag tryggt kan välja Hakkapelitta RFT! Angående stillestånd värderar jag friheten att slippa bärgning med allt vad det innebär högt. |
|
| Kör 535d xdrive med Centraleuropeiska vinterdäck (Nokian A3) 225/55/17 icke RFT, har inte upplevt någon slingrighet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.