AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.303

Omkodning start/stoppautomatik mm F31 2013

Nån som ändrat start/stopp till omvänd funktion, dvs funktionen är frånkopplad när man startar och man bestämmer själv när man vill aktivera start/stoppautomatik. Alternativt, vilket är mest logiskt, bilen minns alltid senast inställda läge, dvs var funktionen frånkopplad när man stängde av så skall den förbli av även när man startar nästa gång osv.
Det sistnämnda tror jag man infört på senare modeller eller iaf på vissa marknader.
I anslutning till detta, inställningar och körlägen som man har på IDriven skall ju också stanna kvar och starta i samma läge nästa gång man startar osv. Så är det inte alltid som många säkert upplevt, jag har bytt bilens hela programvara för nåt år sedan men det blev inget bättre på just den punkten.
Navi inställt på splitskärm kan t.ex nästa gång man startar vara navi på helskärm... En funktion som aldrig stannar kvar är sportindikeringarna, har man dessa igång så står iDrive i startmenyn nästa gång man startar, varje gång utan undantag... Är det någon därute som fått detta löst?

FP
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Att få den att minnas senaste läge på start/stopp (vilket jag håller med om är mest logiskt) går att koda in. Inte hört någon som fått gjort det hos BMW dock, utan det är privat kodning som gäller i så fall.

Nu när du nämner det så tror jag att min också alltid hamnar i startmenyn vid uppstart. Ska tänka på det nästa gång vad jag stänger av den i för läge och vad jag startar den i. Oftast har jag Spotify igång när jag stänger av vilket i stort sett aldrig automatstartar och jag har antagit att det är därför den startar upp i huvudmenyn.

Split screen har jag för mig att den har kommit ihåg mellan gångerna, men jag ska testa det också. Uppdaterade mjukvaran i våras så det är en hyfsat ny version i alla fall.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jag fick det kodat under garantiperioden, bilen var knappt någon månad gammal då. Klagade på att den var en säkerhetsrisk samt att den ibland inte startade om, och att jag var trött på att starta bilen med 2 knapptryck varje gång..
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Alltså att den minns senaste läget...
OK, bra då skall jag koda om start/stopp, tror jag har egen porogramvara och intrerface för detta.
Vad gäller iDrive och skärmbilder, funktioner osv så buggar den ibland. Jag kör ofta med splitscreen, radio/media till vänster och kartbild till höger. kan funka flera veckor utan störningar, plötsligt är bilden omkastad, karta till vänster och radio till höger.
Ingen stor grej kanske men irriterande, och sportindikeringarna försvinner som sagt varje gång bilen varit avstängd och i sleepmode, dvs mer än 8-10 min, och man ligger i huvudmenyn nästa gång man startar. Gäller både med bilden i split screen eller som helbild, så fort de båda mätarna varit framme så blir det menyn istället...
Det har även hänt 2-3 gånger under mina 1,5 år med bilen att den släppt alla förinställningar på knapparna, både innan och efter uppgraderingen av bilens mjukvara, inkl iDrive.
Nån med samma erfarenhet, och som fått en verifierad lösning på det hela?

FP
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vitoco, av BMW alltså? Intressant, det visste jag inte att dom gjorde.

Folke, jag känner hyfsat igen beteendet. Just att den ibland tappar var man är någonstans och startar i huvudmenyn. Märkte idag när jag hade kört att även om jag har kört Spotify senast så är den inne i Multimedia-submenyn när man startar (och Spotify inte är igång). Men många gånger startar den istället i huvudmenyn, precis som du säger. Det verkar alltså inte vara löst i mjukvaran jag fick installerad (ca april-maj 2015).
Vill gärna förtydliga: I mitt fall är det är endast om jag har sportindikeringen framme som den konsekvent står i huvudmenyn vid ny start, varje gång.
Andra driftslägen, radio/navi, multimedia eller annat följer snällt med vid omstart, förutom någon enskild gång men väldigt sällan.
Vitoco: Vet du möjligen vad proceduren heter hos BMW vad gäller start/stop kodningen?

FP
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jaha, då missförstod jag dig, Folke. Ska kolla sportindikeringen nästa gång.
Lyfter detta igen: Nån som fått någon lösning på sportindikeringen?

En ny fråga: När bilen skall gå ner i sleepmode så går den omedelbart upp i vaket läge igen, det tickar till i ett par reläer osv. Håller på ung. en gång per minut i ett antal gånger innan den slutligen stannar kvar i sleepmode som den skall.
Någon som upptäckt samma sak och kanske fått en lösning på detta?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.