|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag parkerade min bil på en liten uppfartsbacke när jag stod stilla så knackade motorn till så började den rulla ner en halm meter. Efter detta så startade jag upp motorn som börja låta konstigt. Motorn startat men den låter inte bra går att köra motorn som är väldigt trött. lästa av bilen som klagar på kamaxelgivare kass, byter givare men motorlampan tänds igen. VAD ÄR FELET OCH VAD SKA JAG GÖRA? är inne på att byta motor och undrar även vilka motortyper som passar. vad är det för skillnad på alla dessa motortyper? Jag är en rookie så ha lite överseende med dumma frågor :D | |
|
Länk Har du otur så har kamkedjan kuggat över. Jag skulle inte våga starta motorn innan det är utrett. // Jonas |
|
| Ganska säker på att kedjan kuggat alternativt sträckaren/ skenan eller vad de heter är dålig | |
|
Hej Har en kompis som ska ta av toppen på lördag så får vi se vad som har hänt något att tänka på när vi göra detta? Kommer vi att kunna se ifall kedjan har hoppat när man lyfter av toppen? |
|
|
Det finns ju markeringar för vevaxeln samt på kamdreven/kammarna (borde vara så) så man kan ställa allt i rätt position. När markeringen för veven samt kammarna linjerar och kolv nr 1 är i TDC (top dead center, alltså efter insugstakt precis innan kolven vänder och bränslet antänds) så är du i rätt utgångsläge med motorn. Har då kamkedjan kuggat över så kommer inte allt att linjera men det borde gå att hitta så nära som möjligt. Då kan du se hur många kugg fel allt står. Skruva ur stiften så motorn blir lätt att veva runt. Sett att det finns kit på Blocket som fixerar kammarna (och veven?) vid montering utav kamkedjan om du behöver bryta kedjan och demontera toppen. Min lekmannamässiga förklaring till det hela // Jonas |
|
| Tack kolla detta nu på lördag återkommer :D tack återigen | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fixade en sådan förra veckan i princip går det inte utan att använda verktyg för att låsa motorn och kammar på rätt sätt. Dock var hålet in till svänghjulet väldigt tajt så det fick man smörja med rostolja rejält och gnugga sig igenom med låspinnen. Det är ju varken kil på vevaxeln eller på vanosenheterna och vevaxelbulten ska dras med 300NM. Man köper en komplett sats med kedja,skenor remspännare + drev och sedan en ventilkåpspackning kostar runt 3500-4000 kr. Sedan har man typ 8 timmar jobb. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej om du är intresserad så kan jag fixa inst verktygen och bmws papper på hur bytet går till power posta mig Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej kompisen köpte allt han behövde till sin n46 på bildelaronline24.se Kosta inte många kronor tror hela kalaset gick på 3000 med olja och filter Mvh |
|
| Du behöver inte ta av toppen för att byta kedja och skenor allt bytes uppifrån iallafall på n46 | |
|
Ja tackar för all hjälp jag kan få |
|
| Åströmarn jag tack hade jättegärna velat ha det | |
|
Skicka din mail adress så kan jag skicka papperen Om du är intresserad av verktygen så ville kompisen ha 500 för den satsen Mvh |
|
|
Hej kedjan hade hoppat å kamaxlarna va inte i linje så nu ska jag justera in kamarna med special verktyg som jag fått låna från BMW V-stad. Nu får jag bara hoppas att allt annat har klarat sig 🙏🏻👍🏻 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.