AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.005

byte bromsbelägg e46 330

Ja men självklart. Skulle byta bromsbelägg och när jag ska dra bort bultarna som sitter bakom de där gummigrejerna, drar jag så hårt åt fel håll att de knäcker. Vad gör jag nu? kommer hela paketet lossna om jag kör utan bultarna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Menar du glidpinnarna till bromsoket?

Leta fram en sprängskiss på realoem.com och skriv vilket nummer på delen som avses så är det lättare att förstå och se vad du gjort.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Dessa bultarna är okets glidbultar. Med dessa demonterade eller i ditt fall, knäckta, så kommer oket vid inbromsning följa med bromsskivans rotation och fara av från bilen. Slutsats, låt bilen stå. Detta är ett ypperligt tillfälle för dig att lära dig hur konstruktionen fungerar genom att se, klämma och känna.

Det du kan göra är att först beställa hem nya glidbultar och därefter fortsätta som vanligt med demontering utav bromsoket. Det kan vara så väl att när du fått oket ur vägen så kan du med lite olika verktyg och uppfinningsrikedom få skruvat ur den delen av glidbulten (den delen med gängor) som sitter kvar i godset.

// Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är troligen rätt lätt att få ur den gängade delen då den inte är under spänn längre.

Men JA du måste sätta dit nya glidpinnar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bilen ska stå kvar där den är, den ska inte köras någonstans.

Ta en titt på denna guiden (den är från en E34 men din bromskonstruktion är exakt likadan)
Länk

Jag gissar på att det är dessa skruvar du försökte lossa och drog åt fel håll
Länk
Länk

Som Johan B så är det troligtvis inga problem att få ut de resterande delarna.

Med skruvarna avdragna bör du kunna vicka bromsoket fram och tillbaka tills du kan dra det rakt av bakåt
Länk
Länk

Därefter tar du loss brake pad carrier, sitter med två skruvar. Dra åt rätt håll :-)
Och använd rätt verktyg, i detta fall typ 40 cm eller 60 cm ledhandtag med en bra 6-punkt hylsa.
Länk

Om jag tänker rätt så borde det räcka med att slå ett hål med en körnare och borra med en vanlig borr från andra hållet (dvs borra som det är vänt i nedanstående bild).
Då borde en vanlig högerborr göra att skruven vill skruva ut sig i den riktning den normalt sett kommer ut ur.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.