AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.477

Eftermontera Active Cruise Ctrl stop&go e61

Som rubriken lyder.
Hur mycket skulle de krävas för att eftermontera farthållaren med stop & go funktionen?
5DF - Active Cruise Ctrl+stop&go Funct

Hade de i min gamla e61 530xd. Är nu ute efter en ny 530xd och då hade jag gärna haft den funktionen. Tyvärr växer inte välutrustade 530xd på träd precis.

Misstänkter att de är dyrt och svårt att eftermontera, men måste iaf fråga om nån vet eller kanske till och med har gjort de.
Det är möjligt att eftermontera. Ägaren till en 328Xi-07 i Kanada frågade BMW om kostnaden för S541A Aktiv farthållare utan stop & go. Priser från 2009 i USA. Länk

That's about right (with Tischer pricing), from the information I have right now, it involves replacing:

Instrument cluster - 62109166852 - $1,024.71 (USA MSRP)
Steering Column Switch Cluster - 61319123057 + 61319110888? - $716.42 + $131.75 (USA MSRP)
Steering Column Lower Trim - 61319174346? - $43.50 (USA MSRP)
Instrument cluster - 62109166852 - $1,024.71 (USA MSRP)

In addition to adding:

ACC-Sensor - 66316777883 - $2,926.71 (USA MSRP)
Longitudinal dynamic module - 66316775949 - $424.41 (USA MSRP)
A bunch of minor brackets / wires / screws / etc...

The installation of the above should probably be a DIY weekend job but the software upgrade is about 2-3 hours of labour charged. By buying the parts above from Tischer I can save probably 30-45% on US MSRP. However, a scrap yard isn't possible for me since there are no Canadian 3-series cars with active cruise control

So yep, it'll be rather expensive... But kinda cool, it's a feature I always wanted, so if it can be done I might give it a try. (And post a detailed DIY if it works )

Kan du göra jobbet själv och köper begagnade delar kan du väl få till hyfsat billigt (handlar nog om närmare 20tkr ändå skulle jag tro). Finns inget färdigt kit, ägaren till en E63 LCI säger sig ha gjort det, kontakta honom, sista inlägget i tråden. Länk

Dock är det billigare och mycket enklare att köpa en färdig bil. Det är absolut inte omöjligt att hitta.

Mvh Stephan
Tack för svaret Stephan!
Då vet jag iaf att de inte är en omöjlighet att ordna de, men som jag misstänkte alldeles för dyrt för att de ska vara värt de.
Nä omöjligt är de inte att hitta en välutrustad 5serie. Men när man vill ha med fyrhjulsdrift och diesel så blir de betydligt svårare, kanske får sänka mina krav :)
Du får leta i Tyskland det är ju lätt att se vilka som har det på bilder, jag ska kolla hur många 525xda E60 som har 5DF från fabrik, har listor på alla byggda, har för mig det handlar om 25-30 %. Bör vara högre för 530xda E61.

Stephan
Jo kolla gärna upp de Stephan :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.