AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.038

Bmw 523i -00 lamdasond, vanligast?

Sida 6 av 6
Jo har införskaffat OBD adapter. Sant , dessa ligger vilande hela tiden och sen tänds igen efter antal körningar
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi har för länge sedan passerat stadiet där man väntar på felkoder.

Vi är i felsökningsläge, dvs vid felsökning så ska du ha konstant livedata över fuel trim, direkt spänning över syresensorer och andra datavärden och använda dessa.

Nu behövs inga felkoder längre. Vi vet vad motorstyrsystemet anser är fel, vi vet vilka tecken vi ska leta efter (behövs inga koder för det).

Annars har du helt rätt, Hn, du kan komma långt med vanlig OBD II utrustning (jag har själv använt det i olika situationer).
Så systemet kollar väl av som slangen skriver i olika steg men den sen kommer samma felkod igen.. så jag har sett dem vilande hela tiden med min OBD adapter fast lampa va släckt
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Helt rätt slangen men i Johnnywinters inlägg precis före mitt stod det något om att felkoder sattes först efter ett antal dagar vilket jag ville 'motbevisa'. Inlägget ändrade sedemera ...

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Hn : Aha, ok! Jag som missuppfattade, du har helt rätt.
Det känns lite som att du struntar i att kolla vissa punkter enbart för att de inte reagerar på startgas, det blir rätt meningslöst att fortsätta då.
Du har felkoder på tjuvluft, ta å dra loss pluggen i handen och kontrollera den visuellt.
Du har även tourge vad får du för fueltrimvärden på tomgång på short fuel trim?
Att rpm inte ökar på stargas behöver inte automatisk innebära att du inte har en läcka, utan syns på fueltrimvärdena så dom måste du kolla.

Del #19 är det du ska kolla, får du av den lätt med handen så är den nog dålig kolla den och byt om den är dålig eller i förebyggande syfte då den blir dålig förr eller senare den kostar 15 kr på bmw.

Länk
Att en felkod är "vilande" eller i pending som det kallas i tourqe är när felet registreras, det måste dock ske ett antal ggr innnan den ändras till active och då tänds också motorlampan.
Dvs raderar man koden så kommer den alltid att visas som pending när felet återuppstår innan man får en lysande motorlampa.

Men det kan vi bortse ifrån eftersom samma kod återkommer om och om igen.
Vilket tyder på en luftläcka.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johnnywinter : Du har PM!
Fick ett bud på bilen i Onsdags och sålde den igår :)

Blir nåt annat nu , ev en gammal 7serie Bmw. Annan bil ,andra fel ;)

Har över (från alla byten , mest troligt felfria) LMM (ny tredjeparts tillverkare , montera original vid försäljning ),2st främre lamdasonder, DisaVentil,Ram (så pass form blir rätt) till E39 (helt ny , hade ju tänkt byta stereo) för utbyte av original stereo till ny dubbeldin samt 4st original M fälgar med sommardäck (1säsong kvar) som skall säljas separat eller bra paket pris.
Skicka PM vid intresse , finns mot Ystad Österlen hållet i Skåne.
Tar Swich betalning och kan posta allt utom fälgar som blir avhämtning.

Tack för all hjälp

Mvh J
Foto på fälgarna monterade

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, vad synd! :-(

Var ju toknyfiken på vad det riktiga felet egentligen var!

Men vad hände med "helt beroende av bilen"? Å andra sidan kan ju det vara en stor anledning till att man säljer den. Dvs man säljer den och köper en som fungerar.

Shit pommes frites! In med 10 papp i felsökning samt 10 papp till i reservdelar som inte behövdes och enda som hittades var en uppenbar spricka i ett insugsrör och bilen fortfarande i samma status.

Ja, kanske var läge att sälja bilen ändåså. Synd, för jag var nyfiken på lösningen. Lite roligt, för i många trådar med felsökning där jag frågade om uppföljning så har svaret ofta blivit "nä, jag sålde bilen" :-)
Sådana fel tar musten av en.. Lånebil av en vän tills nyköp görs.

Prata med en handlare (vän till en vän) i Malmö trakten som haft en E39 och lagt 25lax med olika verkstäder med felsökning och reservdelar, bytte bort den och ville aldrig se den mer. Samma fel med lampan hade han. Efter hört det samt allt jag läst så blev det samma beslut.. kostat nog och för många delar att felsöka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.