|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
4:53 in i denna videon så syns pluggen under / på insuget, bredvid en slang som han pekar på. Detta kan du se som jag beskrev ovan utan att behöva montera bort något. Intressant att han har en slang bredvid stora pluggen jag hade små men dom var hela. Skulle säga att din plugg ä garanterat sprucken även om den tar luft in nån annanstans. |
|
|
Yes , ska kolla på videon. Tack :) Bra video ang disan och vrf det enbart inte behöver vara packningen som gått sönder ; Titta på ”BMW DISA Flap Operaton And Common Failures M52 M54 M52TU” på YouTube |
|
|
Disa ventilatorn bytt...lampa tändes efter 10min från verkstaden. Märker när man kommer in på 50 väg efter 90 och den motorbromsar och växlar ner och då hackar gången i motorn till och vips så tänds lampan med samma felkoder. Precis som en misständning eller nåt.. Tändspolar kanske.. 😠 |
|
| Var disan trasig, höjs tomgången fortfarande på startgas? | |
| pluggarna var hela? | |
| Hittar inget ställe nu som tomgången höjs med startgas.. så kan varit läcka i Disan + ytterligare ett eller flera fel till.. duscha motor rum med gas och även där pluggarna sitter. Antar de är hela annars hade den svarat med en digital rpm mätare på kopplad för se minsta höjning på rpm | |
| Har du nån länk till en beställnings sida för dessa pluggar. Bmw 523i -00 170Hk M52TU -B25 ?? Posta gärna så beställer jag dom direkt | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Johnnywinter : Bara pinna in hos BMW på kafferasten så har du oftast din beställning dagen efter. Sitter och kliar mig i huvudet, är det verkstaden eller du som felsöker egentligen Johnnywinter? Eller är det du som felsöker men betalar verkstaden för det? :-) |
|
Kört med min ordinarie mekaniker som rekommendera bmw akturiserad verkstad. 2st inlämningar senare på bmw verkstad utan hitta fel har jag åter gått till min ordinarie igen. Eftersom detta felet kan va mellan himmel och jord och mekanikerna själv kliar sig i huvudet så är det väl 50/50 som svar på din fråga. Jag läser och läser kring dessa fel och bakefter bollar med mekanikern och provar ny teori. Vän som lämnat sin bmw på annan akturiserad bmw verkstad och bytes delar på antaganden där med när man inte hitta felet, skillnaden är att där tillkom en sinnes hög kostnad vid varje tillfälle. Dyrt nu med men långt ifrån de summor han fick betala.. |
|
Ja, så som dina alternativ beskrivs så verkar din mekaniker (som verkar ha koll på läget) tillsammans med din support i princip den vettigaste vägen framåt - fast så ska det egentligen inte vara! Man betalar för en service av en anledning! Nu är inte jag någon anhängare till att hänga ut företag när man bara har pssuelbitar av den stora bilden, men om du vill så kan du dra ett PM till mig iallafall med namnen på dessa två auktoriserade BMW-verkstäder du har lämnat in tidigare hos. Nu kan det såklart vara ett riktigt klurigt fel, men hitintills verkar det vara ett relativt normalt tjuvläckage vi stött på (fast vi ska ändåså ha i åtanke att hitta detta kan vara svårt - men att byta delar på måfå hjälper inte nämnvärt). |
|
Ordinarie mekaniker och 1st bmw akturiserad verkstad (denna vid 2 tillfällen) Ordinarie mekaniker har haft den på mina beställningar , bmw verstaden har haft den 2tillfälle som sagt med fria händer att lösa problemet.. Hänger inte ut nån , finns inte i min värld. Alternativ är lämna den till ny bmw verkstad. Rekommendationer i Malmö området uppskattas. Nån som tror sig kunna lösa problemet för en vettig summa. |
|
| Bmw verkstaden rökte motor rummet 2ggr utan se någon som helst läcka. Sen därefter sa de rakt ut att hitta felet nu är börja med byta ut delar på måfå och felsöka delar så mkt det går innan byte. Kändes som nåt min ordinarie kan lika bra därav återgick jag till honom | |
:-) Jag förstår dig, och lider lite med dig faktiskt. Ja, ger röktest inga omedelbara utslag så blir det genast svårare - absolut. Fast det finns en hel del vanlig hederlig felsökning som kan göras (så verkstädernas inställning var kanske lite väl pessimistisk - men det beror även på hur bra kompetens de har på dessa motorer - tycker mig se flera mindre auktoriserade BMW-verkstäder som är sammanslagna med andra återförsäljare och hanterar flera bilmärken vilket gör det svårare att bygga upp en djupare erfarenhet när man inte får fokusera på ett märke). Vi har bara starka indikationer på att det är tjuvluft, men behöver inte vara det. Tex har någon tex kontrollerat bränsletrycket? Nu är det med största sannolikhet inte det som är felet, men om du av någon anledning har kanske bara 50% av det normala bränsletrycket så kommer motorstyrsystemet att behöva öka upp fuel trim parametrarna och de kommer att slå i taket och du kommer att få exakt de värden och felkoder du har idag. Var bara ett exempel för att belysa att felsökning är svårt och det inte finns några direkt lämpliga steg-för-steg utan mycket bygger på erfarenhet och "känsla". |
|
Nog läst ett tjugotal trådar om såna här fel på svenska forum , nog nästan lika många på engelska forum. Nån hade tändspolar som orsaka detta , kamaxelgivare, bränslefilter, luftmassemätaren, lamda främre , disa ventilen, bränslepumpen, vakum slang , plast pluggar. Ett fall där bränsle pumpen va boven men vid mätningar så visa den rätt tryck men led av ett sk "soft failure" som gjorde den dippa i tryck vid fåtal tillfällen och skapa därav felkoderna. Kanske nåt i elektroniken. Nog 10 tal fler fel beskrivningar och lösningar nämda. Så förstår verkstäder som börjar beta av med byta på måfå när man inte ser något direkt fel vid felsökningen. Dessa verkstäder måste ju visa kunden att nåt är gjort och i slut ändan kunden som lagt tusentals kronor på något de kunde gjort hos en vanlig hobby skruvare för en tredjedel av summan.. Nä ingen mätning av tryck i bränslesystemet vad jag vet. Eftersom lampan tänds efter timmar,ibland dagar efter släckning så eliminerar detta fel som är konstanta. Ex bränsle tryck. Så förklara bmw verstaden. Hade det varit fel på pumpen tex hade felkod kommit inom minuter efter släckning. Rätta mig om jag har fel |
|
Båda ja och nej. Beroende på typ av felkod måste ett antal villkor vara uppfyllda innan en Check Engine lampa får tändas. Ofta innebär det att motorn måste tex kallstartas tre gånger och felet måste vara närvarande varje gång innan Check Engine lampan får tändas. Man tittar aldrig på lampor, de används aldrig vid diagnos. Man tittar direkt på livedata värden och mäter även spänning och pulser direkt. På 3 min kan du avgöra (utan att gissa) om och var felet finns närvarande, finns många sätt - här är ett exempel. Upp med motorn i arbetstemperatur. Stäng av och nollställ fuel trim parametrarna. Kolla på livedata över fuel trim medans du startar motorn. Om fuel trim börjar korrigeras omedelbart finns felet där, och de felsökningar man gör kan man med stor säkerhet säga är gjorda med felet närvarande. Men annars är det helt rätt, intermittenta fel är nog de jobbigaste att felsöka. Därför använder man olika tekniker för att verifiera om det är intermittent eller inte och för att veta om felet finns närvarande eller inte när man felsöker. Men finns det verkligen INGEN verkstad där du bor!?!? |
|
Dessa Johan, min Torque app ; P0170 Fuel trim bank 1 P0173 Fuel trim mail function bank 2 Med bmw verkstadens program hette de ; CA gränsvärde för bränsleinställning bank 1 CB gränsvärde för bränsleinställning bank 2 |
|
Här kommer lite kuriosa, detta är exempel på proceduren kring att tända Check Engine lampan hos ett Motronic 4.0 motorstyrsystem. Villkoret för att felkoden ska sparas permanent och styrenheten tända miljölampan är att felet finns kvar i bilen under ett förutbestämt antal intervall, för att avgöra detta används en första räknare (CNT.MIL_ON). Försvinner felet före intervallet löper ut raderas koden ur styrenheten. I huvudsak finns det tre intervall - tripp (alla diagnosfunktioner har genomlöpts) - körcykel (lambdareglering har startat) - tid (sekunder) Skulle ett fel av någon anledning försvinna efter det att felkoden lagrats permanent ligger informationen om felet kvar i styrenheten. Varje gång felet återkommer räknar en andra räknare (CNT.ERR) upp ett steg. För varje tripp som körs UTAN att felet har återkommit räknar en tredje räknare (CNT.MIL-OFF) ned ett steg. Den startar på 3 och räknar ned till 0. När den andra räknaren nått noll, dvs styrenhetens samtliga diagnosfunktioner har genomlöpts tre gånger och felet fortfarande är bort släcks miljölampan (om den varit tänd) och en fjärde räknare (CNT.DEL) börjar räkna ned. Den tredje räknaren räknar uppvärmningscykler och startar på 40, för misständningsdiagnosen gäller andra regler. En uppvärmningscykel innebär start vid en motortemperatur under 40 grader C samt att motortemperaturen ska nå över 84 grader C. Sker start vid en motortemperatur över 40 grader C, är inte uppvärmningscykel möjlig att genomföra. När den tredje räknaren räknat ned till 0 raderas felkoden ur styrenhetens minne. |
@Johnnywinter: P0xxx : Generiska OBD-II felkoder CA/CB etc : BMW interna felkoder Inga konstigheter, vilka man kan få tag i beror på utrustning. I detta fall säger de samma sak. Biltillverkaren är skyldig att lämna ut felkoder över OBD-II gränssnittet. Snälla, kan du inte bara lämna in den till en verkstad och sen hämta ut den 5 dagar senare fixad och klar!?!? :-) Blir ju ganska begränsat vilken felsökning man kan göra om man hela tiden är beroende av bilen. |
|
Sorry , svara på gammalt inlägg.. Ja men vid dessa kallstarter och även när bil va varm fick bmw verstaden inte upp något när de hade den kopplad med deras program. Inget de kunde jobba med. Sen hämta jag , körde par timmar också kom kod tillbaka.. Jo finns väl fler bmw verstäder inom malmö området. Känns bara som han va väldigt ärlig med sin erfarenhet gällande hur man felsöker vidare på andra auktoriserade verstäder när det är såna här fel. Betyder de får ha bilen i dagar och sen koppla upp den i jämna mellanrum samt ha en fast utrustning som kollar bränsle tryck från kupen och detta i timmar samt reservdelar de betar av kommer kosta mer än bilens värde. Köpt för 37 tusen och nu med allt gjort så är den uppe i betydligt mer.. vannsigt fel.. den lampan borde förbjudas. Vill ha felet löst men inte för vilka summor som helst. Blir väl byta billigaste först och prova mig fram , kanske med begangnade delar för hålla ner kostnaden. Slut på idér bara.. Man har ju en uppsättning delar som bör funka , kan sälja på tradera som plåster på såren :-S |
|
|
Om du inte redan har en OBD-adapter (t ex Länk ) och Torque eller liknande app så kan det vara en ide att skaffa dessa och börja studera data. Jag fick nytta av dessa när min motorlampa började lysa. Det visade sig att efter en nollställning var MIL släckt en viss tid (några dagar) men det sattes felkoder tämligen omgående i en status som Torque kallar "pending", dvs ung. "vilande". Dessa vilande kan ses mha Torque. Efter några dagar kom så motorlampan och samma koder bekräftades som aktiva. Även med en defekt O2-givare kan det alltså ta 2-3 dagar (ca 5 starter?) innan MIL tänds. När man ändå har OBD-utrustningen kan man sedan titta på olika parametrar som andra redan föreslagit. Om inte annat är det lärorikt även om jag inte direkt ser fram mot nästa fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.