AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.047

Bmw 523i -00 lamdasond, vanligast?

Sida 4 av 6
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johnnywinter: Byt verkstad. Plain and simple. Just do it.

Om de inte kan förklara, eller vill förklara (du verkar ända ha ganska bra koll på motorer så de bör inte ha några problem att övergripande förklara vad som gjorts och vad deras huvudspår är) så är det bara att byta.
Ja , lagt ut en efterlysning på ny verkstad till min vän som tittade på den igår.. Han kände nån med bmw och skulle kolla med honom vad han kunde rekommendera. Får se vad som dyker upp.
Ha det gott alla Bmw nissar

To be continued...once more...and again..and again
Min vän "hobbymekanikern" skicka detta som han skrivit eftwr läst tråden , tänkte jag postar det här.

Generellt:

P0170 samt P0173 är standard i OBD-protokollet och står för Fuel Trim Malfunction bank 1 och 2 och avser lean condition. Innebörden är att övre gräns för bränslekorrektion överskridits vilket betyder att styrsystemet försöker göra blandningen fetare. Detta kan bero både på faktiska eller uppfattade men felaktiga förhållanden. Det första beror inte sällan på läckage efter LMM eller lågt bränsletryck medan det sistnämnda kan ofta relateras till problem med en eller flera syresensorer. Med anledning av att syresensorerna mäter just syrehalten i avgaserna blir förbränningen också kritisk med känslighet för misständningar och felaktiga tider från tex vevaxellägesgivaren. Nu är dessa förklaringar generella och självklart kan det finnas andra orsaker till problemen. När det gäller felsökning med rökmaskin skall inte resultatet överskattas även om utrustningen är mycket effektiv om den används rätt. Men det är exempelvis inte möjligt att upptäcka en envägsläcka in, som i sig är ganska ovanlig. Att felsöka med startgas eller motsvarande är inta bara enkelt utan också effektivt om det utförs korrekt. Men det är riktigt som vissa skriver här att det under vissa förutsättningar kan vara svårt. Det är mycket beroende på hur snabbt styrsystemet korrigerar uppfattade förändringar. Ett knep man kan använda sig av är att tex koppla bort lambdasonder och tomgångsmotor för det fall de förekommer. Att konstatera att felet är åtgärdat

Det aktuella fallet:

Livedata kontrollerades givetvis. Vi raderade felkoderna och efter det använde styrsystemet CL under förväntade förhållanden Vi kontrollerade inte detta med felkoderna kvar men dessa felkoder brukar obönhörligen generera limp mode vilket också var fallet här. Limp mode använder sig (vad jag erfar) enbart av OL samt en fabriksprogrammerad grundmapp med momentbegränsning. Genom att vi får felkoden på båda bankerna kan vi med stor sannolikhet anse att problemet gäller för hela motorn, dvs något som är gemensamt. Läckage efter LMM eller problem med vevaxellägesgivaren är båda troliga orsaker. Eftersom bilen tenderar att gå aningen ryckigt vid låga absoluttryck (kraftigare undertryck) i plenumet ökade misstankarna om att det rörde sig om ett läckage efter LMM.

Vi felsökte med hjälp av brake cleaner (beroende på att det var vad som fanns tillgängligt) och inte startgas men effekten är densamma. Initialt kontrollerade vi att motorn reagerade på sprayen genom att spruta in lite i slangen som går till bränsletrycksregulatorn. Vid sprayning (med varm motor på tomgång) på ett specifikt område hördes en förändringa av motorgången och tomgången ökade ca 50 RPM. Testet var fullt repeterbart och vi övergick till att punktspraya med en slang. Dock tog brake cleanern slut så vi fick avbryta felsökningen utan att konstatera var läckan var. Under alla omständigheter så läcker det in luft i insuget efter LMM. Detta skall åtgärdas och det bör rätta till felen. Om felen kvarstår eller nya problem uppdagas får man utföra en ny felsökning därifrån.

Problem är ofta enkla att åtgärda. Det finns ingen anledning att krångla till det i onödan. Har du en skruv lös; spänn den. Tycker du att motorn är slö; trimma den.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är helt korrekt det som din mekaniker skriver! Samt definitivt verkar ha en systematisk approach till felsökning, det gillas! Nu har det mesta nämnts i tråden redan, men en bra sammanfattning.

En korrigering dock: P0170 / P0173 betyder inte lean condition. Huruvida det är lean eller rich definerar inte dessa två felkoder - de säger bara att parametrarna för bank 1 / bank 2 slagit i taket.

Det är P0171/P0172 (bank1) respektive P0174/P0175 (bank2) som anger om det är lean/rich.

Dessa definitioner är hämtade från SAE J2012 standarden, dvs självaste OBD II-standarden (läser ifrån April 2002 utgåvan av denna standard).

Värt att nämna är också att ibland kan man ha en läcka som är motortemperaturberoende, dvs att läckan tätas när motorn blir varm och expanderar. Denna typ av fel är lite luriga, men om man får några freeze frames och alla indikerar låg motortemperatur så kan man börja misstänka detta. Även om motorn går dåligt när den är kall men hur bra som helst när den är varm kan det också vara en indikation på ovanstående.
Uppvärmda syresensorer kommer väldigt snabbt upp i arbetstemperatur och kan börja arbeta så motorstyrsystemet kan gå in i closed loop ganska snabbt numera från start av kall motor.

Ibland kan det även vara värt att göra en sanity-check av upstream syresensorerna (det är mycket enkelt gjort och tar inte lång tid). Provocera fram lean genom tex lossa en slang, provocera fram rich genom tex bromsrengöringsmedel/gas/etc i insuget. Kör livedata på spänningen på syresensorerna och se hur de reagerar.
Har man två banker och en rak sexa som denna så påverkar man båda syresensorer samtidigt. Man ska då vara uppmärksam på att de inte hela tiden har EXAKT samma spänningsvärde (bank1 vs bank2), det tyder på att motorstyrsystemet kör med substitutsvärden.
Nu får man enligt OBD-II inte köra med substitutsvärden på de generiska PID'sen så använder man ett enklare diagnostikprogram ska inte detta vara ett problem. Men använder man ett mer tillverkaranpassat diagnostikrprogram kan man råka ut för detta och det kan leda en på villovägar.

Hur fuel trim parametrarna varierar över varvtal kan också vara intressant. Om det är mycket positivt på tomgång men mycket mindre positivt på högre varvtal är det en stark indikation på att det är en klassiskt tjuvluftsproblem. Men detta är inte alltid 100% tillförlitligt och ska användas med lite försiktighet så att säga (man måste veta om den adapterar överhuvudtaget, om motorstyrsystemet överhuvudtaget varit på dessa punkter i mappen innan testet - tex om någon nollställt alla parametrar precis innan du får bilen för felsökning, osv osv osv).

Vad jag däremot inte förstår är varför det behövs fyra olika verkstäder för denna typ av felsökning. Vad är nuvarande kostnad för felsökning (arbetet - inte delarna) uppe i nu? :-)
7lax...
Men varför kollar du inte pluggarna, du har bifogat en massa information men inget om pluggarna det är lönlöst att fortsätta om de inte ens ska kontrolleras dom syns från sidan i alla fall den ena stora som brukar vara sprucken.

Jag hade lysande motorlampa som kom och gick för att bli mer frekvent och sedan förbli konstant, man såg att lamdasondena pendlade vilket visade att de fungerar, sedan såg man direkt på fueltrimvärdena att något var fel när montorn var varm så pumpande det mellan 5-15% ibland mer.
Pluggen regagerade inte på stargas ingenförhöjd motorgång, men föll av i handen när jag skulle ta av den det behövdes knappt nån kraft den var sprucken på 4 ställen.

Bytte den startade bilen och lät den stå på tomgång värdena 15% men dök nedåt efter 1 minut så var de nere runt 0%.
Körde en runda när jag kom hem så kollade jag värdena igen perfekt runt 0% jag var då säker på att jag hittat och åtgärdat felet, dagen efter släcktes lampan av sig själv vilket också var ytterligare en bekräftelse, jag raderade då koden.

Körde bilen 3 år efter detta felet visade sig aldrig igen.

Men du har helt klart en luftläcka eftersom du har dessa koder och bilen reagerade på startgas.
Till mekanikern på ons eller tors , kollar då på pluggarna och postar bakefter
Jag hade inte kunnat hålla mig hade sprungit ned på parkeringen nu å kikat :)
Länk

Va hos min original mekaniker (han som hänvisa till bmw verkstad) och ville visa honom med startgas runt vevhusventilationen att tomgång ökar. INGET HÄNDER GIVETVIS !! Började duscha lite här och var och tillslut hittade ett område på högersida om motorn. Sitter en plast kåpa och en kontakt av något slag. Se länk. Vet någon vad det är så posta gärna. Allafall nu så har läckan bytt plats och tomgången ökar när man sprutar på det nya angivna området.. Trevligt.
Sprutade även där plast pluggarna skall sitta och ingen ökning där
Syntes det att pluggarna var hela?
Som jag ser på skissen du skickade så satt de bakom motorn så kollade inte med nån reda men duschade kraftigt med startgas utan påslag på tomgången
Länk
Bilden ovan du länkar till visar disaventilen , men jag tror nog läckan snarare är i stora gummislangen den har en liten slang fäst i den , det brukar läcka i blindtarmen.
Detta är en sådan grej som man bör byta när man ändå har loss den när den är över 10 år gammal, så slipper man bök med att göra det inom snar framtid.
Den kostar inte så mycket tror det är under 200kr.
Jag gjorde så att jag bytte den inre men inte den yttre när jag hade loss även om den var hel det eftersom den yttre är så lätt att byta om det skulle behövas.
Du ser lilla slangen "blindtarmen" skymta till höger om gula tejpen under disa ventilen.
Men syntes det att gummipluggarna var hela?
min reagerade inte på startgas men syntes på värdena att det var det som var problem.
Den stora pluggen kostar 15kr på Bmw.
Men är det så du kommer åt dem själv , va ute nu på parkeringen och kan inte känna att de sitter där. Trångt som fan ju.. motorn är en M52TU-B25 , är det samma du hade/har? Skissen du skicka Håkan så set det ut som övre kant av motorn på dess högra sida men känner bara en slät yta..
Höjningen kom endast när du spruta på disaventilen och inte under den där slangarna går.. skicka länken till mekanikern men han tror problemet åtgärdas vid byta av disaventilen. Tomgången hade inte höjts där om det varit pluggarna som sitter en bit bort eller nån slang under som även han duschat enskilt..

Se om man ska byta hela disa ventilen till nån ny historia eller satsa på en begagnad ifall det nu ändå inte är den.. slutat med förväntningar på hitta en lösning snart på problemet..
Att disa ventilen är trasig är nog inte troligt snarare packningen till den.
Det kan också vara så att det sugs in i slangen under oavsett så byt slangen om du ändå ska plocka bort disan då du har fri access till den.
Okej , läst om fel symptomen när disan är kass och stämmer innpå mina fel så känns som det kan stämma. Höra med verkstaden igen om man ska köpa nån packnings massa eller nåt eller ny enhet.. ja är slangen lätt att komma åt efter ingreppet så klart den bytts ut då med
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
FYI : Här är en ganska omfattande och bra genomgång av vanliga källor för tjuvluft på M52/M54-motorer

6:55 så syns slangen som brukar vara dålig, den kan man komma åt utan att plocka bort disan.

11:19 in i videon så syns ett B på insuget, pluggarna sitter där under och vätter mot torpedväggen, den stora syns om man står på sidan och lyser in med en lampa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.