|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det var ett par envisa felkoder Johnnywinter, det får jag hålla med om. Oftast är det en större tjuvläcka och åtgärdar man det brukar det lösa problemet (kanske inte alltid är så enkelt som jag beskrev pixel09's reparationsprocedure men i många fall är det inte långt ifrån). Men här verkar det vara multipla fel, kanske även fel som påverkar varandra. Tänkte säga ett annat oupptäckt vakuumläckage, men i denna magnituden borde rökmaskinen hittat. Tänk på det kan läcka från alla möjliga ställen som tex bromsservovakuumbehållaren och även från sönderrostade rör vid bensintanken som leder bensinångor fram till motorutrymmet. Nja, svårt att ge tips då vi egentligen inte har någon info. Som tex, vi vet inte ens om motorstyrsystemet LÄGGER TILL eller DRAR IFRÅN bränsle :-) Det påverkar directions för felsökning radikalt! Du skulle teoretiskt sett kunna haft max positiva bränsletrimvärden i början. När sedan vakuumläckan fixades så slog den om till max negativa bränsletrimvärden pga av ett annat fel. Så utan att ha en mängd uppgifter framför sig går det inte att felsöka eller ge några speciellt användbara tips. Det blir tyvärr mest en spya av osorterade tips som bara gör felsökningsproceduren långsammare och kostsammare, så det stjälper ofta mer än det hjälper. Förstår bara inte riktigt varför det skulle ta 4 månader att hitta en spricka i en luftbälg med rökmaskin tillgänglig. Turerna kring allt detta har varit ganska röriga, har tappat räkningen på hur många mekaniker och verkstader som varit och skruvat på den här motorn nu och hur många delar som bytts och inte bytts :-) Men du verkar vara på rätt spår, en verkstad som är mycket kunniga inom riktig felsökning. Så fortsättningen är precis som du beskriver, fortsätt med systematisk felsökning. Tummen upp för att du följer upp i tråden! Alltid intressant och lärorikt! |
|
Detta är bytt - LMM,lamdasonder båda främre,tändstift,bränslefilter,luftfilter. 2st verkstäder inblandade hittils.. En som bytt allt ovan men hänvisa till bmw verkstad efter motor lampa tändes igen. Bmw verstaden som tittat på den 2ggr nu. Första gång rökmaskin och trodde sig hittat att luftbälg inte satt tajt runt LMM , släckt kod och lampa tändes igen efter 2dagar. Inlämnad på nytt (samma verkstad) och då röktes motor rummet än en gång för verkstadens erfarenhet sa att 95% av dessa fel med samtliga reservdelar bytta så är det tjuv luft. Hittade inget fel men nolla koderna och 2dagar senare tänds den igen. Pratat med dem och de skulle kolla med annan bmw verkstad och återkomma. Inte hört nåt på 1vecka. Anledning allt tar sån tid är jag är väldigt beroende av bil i jobb och kan inte lämna iväg den på studs. Samt verkstad placerad en bra bit hemifrån.. Därför är detta en väldigt utdragen process..inte bara för er utan mig med :S Exakta felkoderna idag är ; CA Gränsvärde för bränsleinställning bank 1 CB Gränsvärde för bränsleinställning bank 2 Det enda positiva är att det inte är måste med släckt lampa på besiktningen pga årsmodell -00 men vill ju givetvis ha lampan släckt ändå pga om fler fel tillkommer så man inte går i tron på att det är enbart de gamla koderna som skapar att lampar lyser. To be continued.. once again.. |
|
|
Vet inte om jag är inne på rätt spår.., men har du kontrollerat dessa (nr 14 och 19)? Länk Det två gummipluggar som sitter i bakkant på insuget. Bytte dessa för några år sedan på min i förebyggande syfte och fick den ena i handen (rutten). Mvh Håkan |
|
Bra klargörande! Vet hur det är Johnnywinter när man vill ha / behöver bilen. Just att man ofta behövde bilen dagen efter tog lite död på mekarglädjen - så nu har jag skiftat över och lägger det mesta mekandet på en bil som inte används till vardags. @Johnnywinter : Som ren kurioso - försök höra med verkstaden om fuel trim parametrarna har slagit i gränserna pga av att det var alltför höga POSITIVA tal, eller om det var pga av det var alltför höga NEGATIVA tal. Positiva fuel trim parametrar betyder att motorstyrsystemet lägger till extra bränsle (tex i ett felscenarion med tjuvluft). Negativa fuel trim parametrar betyder att motorstyrsystemet drar ifrån bränsle (tex i ett felscenario där bränsletrycket är för högt). I övrigt är det som jag nämnt innan bara att låta verkstaden felsöka klart. Keep us updated! |
|
Tack Håkan. Nåt bra att ha i åtanke men hade där varit läcka hade detta synts med rökmaskinen.. Bmw-slangen ; absolut , kolla med dem. Läst alla möjliga forum och hittade ett på en brittisk sida där dessa felkoder fanns samt att föraren upplevde att bilen vibrerade lätt när motorbromsning förekom. Han hade samma bil med automatlåda om det nu har nån betydelse. JO , det jag vill komma till att jag känner likadant från legat i 90 och bilen rullar ner med motorbroms till 70 att små vibrationer uppkommer , känns i hela bilen faktiskt.. Inget jag kopplat till detta men kan ju absolut vara så. Tyvärr så vad det en vakum slang i detta fallet så inget som hjälper i min felsökning vidare.. Återkommer |
|
| Inte hört från bmw verstaden än.. men är ute hos en vän (hobby mekaniker) som spruta start gas mot vevhus ventilation och tomgången öka. Om jag snappat upp nåt av allt jag läst så ska här väl va en läcka ?? :) som kan skapa detta fel jag har ?? rätta mig om jag har fel | |
|
Det kan mycket väl vara en läcka som orsakar problemet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Om vi hade haft fuel trim värdena hade vi kunnat utesluta tjuvluft omedelbart, eller kunnat säga tjuvluft som en mycket trolig orsak. Just nu sitter vi bara och gissar, vilket inte är så meningsfullt. Så än en gång, hard facts och metodisk felsökning gäller fortfarande :-) |
|
Länk Även dessa felkoder lästes ut från hans program och bluethooth kontakt. Inget nytt. Ja du slangen , de andra mekanikerna har duschat med startgas och inte fått fram nåt alls men denna hitta ett litet område där tomgången öka.. så verkligen nåt nytt för min del , men inga exakta värde på fueltrim osv.. glad för det lilla , känns som en lösning inte ligger långt iväg |
|
Att hitta vakuumläckage med startspray är mycket svårt, precis som du upplevt så gäller det att pricka helt rätt annars missar man det. Och med tanke på hur mycket skräp som är i vägen vid alla olika möjliga platser för vakuumläckor så är startspray kort och gott en dålig metod. Det där såg ut som screenshots från appen Torque. (Programmet har inte en konsekvent översättning, så den texten ska man bara ignorera. Appen har olika översättning för samma fel fast på olika banker. Den korrekta översättningen av P0170 och P0173 är "Fuel Trim" vare sig mer eller mindre). Varför kollade ni inte live data från fuel trim PID'sen med samma program? :-) Har själv faktiskt använt det programmet när jag felsökte på en Volvo 855 med B5254S-motorn. Se exempel nedan. Felet jag hade var att fuel trim parametrarna var obekvämt låga (oftast runt -10%). Notera att eftersom det är en felkod satt när jag tog denna screenshot så arbetar systemet i open loop. Eftersom din motor har felkoder satta angående fuel trim så går den garanterat aldrig in i closed loop - något att ha i åtanke när man felsöker. Länk Med samma app (Torque) kan man även läsa ut freeze frame datan för felkoderna. Så här såg freeze frame datan ut i Volvo-fallet. Freeze frame datan är en ögonblicksbild på vad olika parametrar hade för värde när felkoden sattes. I nedanstående exempel kan jag se att felkoden sattes när bilen stod helt stilla på tomgångsvarvtal, gasspjället helt stängt, motorn uppe i arbetstemperatur samt att LTFT var på obekväma -10.16% Länk Men eftersom din bil varit inne på 3 verkstäder nu (samt hjälp av en likasinnad hobbymekare som jag) så har all denna info jag nämner (och mycket mycket mycket mer) redan samlats in, analyserats, bearbetas och man har redan dragit slutsatser från detta och gjort djupare felsökningar baserat på all denna insamlade information. Men detta är mest kuriosa för dig Johnnywinter, för du ska lämna in bilen på en verkstad, de ska felsöka och därefter åtgärda problemen och sen kan du hämta ut bilen! :-) Däremot är denna typ av info ofta intressant, även om man inte felsöker själv. Förenklar ofta även samtalen med verkstad om man har en viss grundläggande förståelse om vad det betyder när någon sådan här felkod sätts. |
|
Gummipluggarna som jag nämnde tidigare kostar ca 15:-/st på BMW. Tycker att det är väl värt att kontrolla statusen på dessa. Mina var som sagt ruttna för ca 3 år sedan. Din bil är ju bara ett år nyare... Mvh Håkan |
|
Med största sannolikhet rör det sig om tjuvluft, men detta bekräftar man alltid med vanlig hederlig felsökning - vilket vi får anta verkstäderna redan gjort för längesen (så de har all info fuel trims, detaljer/områden som uteslutits som felkällor, etc etc etc). Men gummipluggarna som Håkan Hsson är definitivt en källa för tjuvluft, och lätt att glömma bort. Så det är bra tips! Även delar av vevhusventilationen brukar vara orsak till tjuvluft. Men allt detta ser verkstaden och byter vid behov. Det är inte enbart ur ett rent felsökningsperspektiv som det är intressant att tex läsa av fuel trim parametrarna. Det är även en del av verifieringen att man åtgärdat felet. Om du inte kollar skillnaden före och efter reparationen som vet du inte om felet är åtgärdat eller inte. I det här exemplet kan ett byte av en komponent resultera i att lampan slocknar och felkoderna försvinner. Men samma fel kan fortfarande finnas där, felkod och lampa sätts oftast först vid fuel trims över +-25%. Anta att du byter en komponent och fuel trims går ned till +24%. Lampan slocknar och inga felkoder sätts. Har du fixat problemet? Nej! Du har fortfarande massiv tjuvluft som ska åtgärdas. Men än en gång, allt detta är ren kuriosa (men kan ändåså vara intressant hur ett typiskt tillvägagångssätt ser ut). Allt detta gör (ska göra iallafall) verkstaden åt dig idet här fallet, så det är inget man normalt sett behöver tänka på. |
|
Fick detta av min vän när jag fråga om closed och open loop , verka som han är insatt ; I CL justerats bränslemängden i realtid efter värdena på primär lambdasond, du har 2 sådana. I OL används en förutbestämd map. Normalt används OL vid start, varmkörning, höga gaspådrag och motorbromsning. Vid så kallad normalkörning används CL. Se om jag hittar värdena om de är viktiga i fråga Slangen. Har programmet och adaptern kvar. Ska lämnas in i veckan igen efter ny info hittats |
|
| Absolut Håkan , ska kolla pluggarna med. Tack än en gång för all input | |
|
Freeze frame information: ------------------ Fuel Status = 0 byte Engine Load = 11,373 % Engine Coolant Temperature = 43 °C Fuel Trim Bank 1 Short Term = 10,156 % Fuel Trim Bank 1 Long Term = 11,719 % Fuel Trim Bank 2 Short Term = 12,5 % Fuel Trim Bank 2 Long Term = 11,719 % Engine RPM = 935 rpm Speed (OBD) = 30 km/h End of report. Där stod open loop vid start , pga temp. För bil är kall. Körandes står där closed loop using o2 sensor. När koden tändes blev det open loop due to system failure. Även ny felkod från appen (inget som synts tidigare ) kom "P0130 - Powertrain ; O2 sensor circuit bank 1 sensor 1. Freeze infon står ovan. Nån slutsats Bmw Slangen ? |
|
|
Är motorn i closed loop dvs lambdasensorerna aktiva fungerar inte startgas som felsökning. Det är så litet gasflöde i insuget på tomgång och styrsystemet hinner kompensera utan att man märker något. Dock ser man det på fueltrimmet! Mao man måste kolla fueltrim i realtid vid felsökning med startgas. Jag märker knappt nåt ens om jag sprayar rakt in insuget. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
Ja, nu är det bekräftat att motorstyrsystemet tillsätter bränsle. Ungefär lika mycket för båda banker så det är med största sannolikhet tjuvluft. Men detta visste redan verkstäderna och har arbetat utifrån denna information - och mycket mer. Så finns inte så mycket meningsfullt att tillföra. Verkstaden/verkstäderna arbetar ju på din bil så de vet om detta. P0130 är något oroväckande att den dyker upp. Det bör undersökas vidare (då detta kan till viss påverka hur fuel trim parametrarna uppdateras, används och visas - tex så brukar motorstyrsystem substituera värden från en annan bank vid behov - så man får vara försiktig här). Men P0130 felsöks som vanligt med den traditionella felsökningmetodiken (verifiering av funktionalitet, verifiering av signalintegritet etc etc etc) - så den är en nobrainer. Men allt detta gör ju verkstaden, så inget du behöver tänka på. |
|
Marin849 jo men motorn va varm vid startgas test så därav open loop så man märkte förändring i tomgång. Yes Slangen säkert nåt de vet men nu vet jag med , när den varit inne 4ggr så börjar man själv vilja veta va fan som ska va så svårt samt vad fan mina pengar går till.. tyvärr är DET inget verkstaden vet |
|
|
Bara för att verkstaden har fått upp mätvärden som indikerar att det är luftläckage, innebär inte det att de automatiskt förstår informationen.... Tyvärr är många verkstäders personal väldigt inkompetenta och förstår ingenting utöver rena felkoder. Kunskapen kring hur motorer och motorstyrsystem fungerar, är tyvärr väldigt dålig på många håll. Fråga dem vad fuel-trim-värdena betyder och vad det kan peka på för fel...kan de inte svara på det, skall de inte skruva med din bil för betalning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Exakt Johan, då förstår du säkert varför man själv vill ha insikten i vad som händer med ens bil | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.