|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej, motorlampan börjat lysa och en privat bilmekaniker koppla data till och läste ut fel kod lamdasond. Problemet är att där sitter 4st. 2 före och 2efter katalysatorn. Någon som har erfarenhet av detta, vilka som är vanligast? Märker ingen skillnad på motorgången alls.. Men irriterande med tänd check engine lampa samt inget besiktning släpper igenom. Tacksam för svar | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Man behöver inte gissa :-) Felkoden/felkoderna som läses ut anger vilken av syresensorerna som motorstyrsystemet klagar på. Men sen ska vi vara *MYCKET* försiktiga, bara för att felkoden är relaterat till en syresensor behöver det inte vara fel på sensorn. Men allt detta vet en privat bilmekaniker. ############################### @Johnnywinter : Vilken felkod/felkoder fick du? ############################### Du har en -00 så det utförs ingen elektronisk miljökontroll på dessa. Därför kan Check Engine lampan lysa hur mycket den vill och du kan inte få någon anmärkning för detta (däremot kan du få anmärkning på avgasvärdena om de är utanför gränserna - vilket är en risk då syresensorerna bidrar till att sänka avgasvärdena). |
| Enligt honom så hade den bara angett lamdasond och därav problemet, vilken..?? Va ju bra med besiktning gällande lampan. Nåt positivt :) | |
Nä, om jag minns rätt (och jag är 99% säker på det såhär rakt upp och ner) så anger ALLA syresensorrelaterade OBD II felkoder vilken sensor det handlar om. OBD II felkoder är de generiska (och därav ofta ganska oprecisa) felkoderna som biltillverkarna är tvingade att använda. Sen använder de såklart mycket mer avancerade felkoder internt. Alla miljörelaterade OBD II felkoder har formatet "P0xxx" där xxx är 3 siffror. ############################### @Johnnywinter : Så börja med att pinna tillbaka dit och be om att få felkoden i näven :-) ############################### |
Elektronisk miljökontroll görs på alla bensindrivna personbilar med en totalvikt på högst 3.5 ton som är TAGEN I BRUK 2002-01-01 ELLER SENARE. Eftersom din är en -00 så utgår jag ifrån att den är tagen i bruk innan 2002-01-01 och därför omfattas inte av den elektroniska miljökontrollen. Däremot kan du ändåså få problem vid besiktningen med avgasvärdena om någon syresensor inte fungerar som den ska. Dessa är en viktig del av styrningen av förbränningsprocessen och behövs (tillsammans med katalysator) för att kunna komma under gällande avgasnivåer. Men det finns många problem. Du kanske bara har ett problem med uppvärmningen av syresensorn och det är ett mycket mindre problem som inte är några problem med vid besiktningen (sålänge motor och katalysator är helt genomvarma vid besiktningen). Men nu skiter vi i att sitta och gissa, nu tar vi reda på fakta :-) Steg 1 : Få tag i felkoden. |
| Yes, skall gå till en annan mekaniker och be han läsa ut felkod. Tack för alla svar, kanon forum 👌 | |
Finfint! Posta gärna felkoden här också, alltid roligt att se vad faktiskt var (och eventuellt kanske vi kan ge lite feedback och lite allmän info om felkoden som kan vara roligt att veta). Däremot när man väl läst ut felkoden påbörjar man ***FELSÖKNING***. Felkoder anger inte vilken del som ska bytas, de är ***BARA*** till för att ge directions om var man ska börja felsöka. Enklast är låta verkstaden som läser ut felkoderna även göra felsökningen och åtgärda de fel som man identifierar vid felsökningen. |
|
På en 00a är det ganska enkelt eftersom man kan läsa av livedata. Läs av felkoderna, kolla sedan livedata på alla fyra lambdasonder när du kör. Eftersom motorn har gemensam luftförsörjning men tvådelad lambdareglering kan man direkt se om t.ex. en av de främre lambdasensorerna är död/seg, och man kan se effekten av det på den bakre lambdasonden på samma bank, isf byter man den. Jag TROR iofs att styrsystemet använder den andra bankens lambda ist för den som är trasig, men det ser man också om man tittar på livedata på lambdakorrigeringen (den är då samma på båda banker). Är det t.ex. så att någon av de bakre lambdasensorerna fungerar och slår över och visar konstant fet blandning när katalysatorn kommit igång skall man inte använda bilen om man inte vill byta katalysatorer också. |
|
|
Hur är det med lambda på en M52/TU tillverkad 1999-11-18 Bilen går lite ryckigt när den är kall men sen går den bra (enligt säljaren) |
|
@Stanic : Jag förstår inte riktigt frågan. Om du frågar om denna motor har sådana så har du helt rätt i att den har det. Angående ditt problem så finns det i runda slängar 1001 anledningar varför den beter sig som den gör :-) En syresensor skulle jag gissa på ligger på ungefär plats 999 på den listan för ditt problem :-) |
|
Okej var kanske lite konstig fråga :) Har den också 4 lambda givare som det näms lite längre upp ? |
|
Aha, ok! Jodå, det sitter 4 syresensorer i de flesta M52TU-motorer. Kan eventuellt finnas ett par undantag, lite osäker där (tex för min N46-motor finns en del variationer beroende på vilket land och modell motorn är anpassad för). Om du vill vara helt säker så uppge även vilken modell motorn sitter i (tex E46 320i eller E38 728i). |
|
HJÄLP!! Varit hos min mekaniker (ej bmw auktoriserad) som läste ut felkod för se vilken av de 4 lamdasonderna som va kass. Fel kod på samtliga. Är detta troligt?? Eller kan det vara nåt bakomliggande fel? Att byta alla och sen tänds lampan igen är jag mindre sugen på. Märker ju inget i motorgången,tomgång osv.. Förbrukning vet jag ej då jag ägt den med lampan tänd nu bara en månad. Ligger väl snitt på en liter milen.. Tacksam för svar Mvh J.W |
|
|
Hur långt har bilen gått? Tillverkarna av sonderna säger att de bör bytas efter ca 15000 mil, då de slits succesivt och blir allt långsammare i reaktionen = högre förbrukning, lägre effekt och sämre avgasvärden/större slitage på katalysatorerna. Men det är väl främst reglersonderna (innan katalysatorerna) som det gäller, de som är efter katalysatorerna är ju bara till för att säga till om reningen inte fungerar tillfredställande - dvs. de är mer "digitala" i sina funktioner (antingen är reningen ok eller är den inte ok). Är det en bil med manuell eller automatlåda? Om det är en manuell bil, låter det lite högt i förbrukning, men körsätt spelar såklart stor roll! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Automat låda.. Kanske börja med de främre. Om de nu är fel och ger knepig blandning så signalerar de bakre med då kanske och ger en felkod de med..?? Jag vet inte | |
| 20500 har den gått | |
|
Det går att mäta sondernas arbete - antingen via ett bra diagnosprogram där du ser live-data för sonderna, eller så lossar du dem och använder en vanlig multimeter inställd på "volt-mätning" och en gaslåga där du bränner på sensordelen och läser av hur snabbt de reagerar och hur mycket utslag man får i volt. Det finns bra instruktioner för detta på t ex. Youtube. OBS! Ohm-mät eller "pip" ALDRIG kablarna i en lambdasond, det förstör dem då det skickas en svag men tillräckligt stark ström genom sensordelen då - sonderna är gjorda för att producera ström och tål inte ström "bakvägen"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter lite bökigt.. :S Men att de bakre ger utslag pga de främre är kassa låter ju faktiskt logiskt. Om de orsakar knepig blandning så reagerar de bakre på värderna inte stämmer. Eller är jag ute och cyklar? |
|
|
Om de främre sonderna inte fungerar tillräckligt bra, kan de mycket väl orsaka att avgasreningen blir för dålig och då larmar de bakre sonderna motorstyrningen att avgasreningen inte fungerar. Men jag tycker det låter lite konstigt att de har fått felkod på de bakre sonderna... Det känns som att man behöver lite mer kött på benen. Att mäta sondernas aktivitet visar direkt om de är friska! Särskilt om du demonterar dem och mäter dem helt utanför motorn - då får du ingen annan påverkan på dem än själva mätningen! Det är inte så svårt att demontera de främre sonderna - de är lätt åtkomliga när du öppnar huven. Det som kan vara lite bökigt är om de är fastrostade...men det fixar en verkstad lätt med värme från gaslåga om det skulle vara aktuellt. Då sonderna kostar en slant är det nog rätt klokt att klargöra att det är sonderna som är kass innan du byter dem på chans...iofs börjar det väl dra ihop sig att byta dem ändå om de inte är bytta tidigare. Det finns också ett antal olika scenarion som kan döda sonderna rätt snabbt, det snabbaste är nog om du får glykolläckage in i cylindrar som sedan följer med avgaserna ut - glykol dödar sonderna snabbt! En fördel med att demontera sonderna är att se hur de ser ut - man kan "läsa" sonderna likväl som tändstiften genom att titta på dem. Kolla även stiften för att se hur de ser ut - det ger en bra ledtråd också om vad som är knas! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....som redan tidigare frågats: Exakt vilka felkoder fick mekanikern ut? Är mekanikern och utrustningen tillräckligt bra för att göra en fullständig felkodsavläsning?` Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Han är jätte duktig. Men sa att om jag vill ha bmws original felkoder(deras egen benämning), skiljer från program till program som används för läsa ut, så fick jag vända mig till dem. De främre va nåt med bränsle blandning, och de bakre låg där också en kod men glömde givetvis ta foto på koderna. Ska dit och få bak bussning bytt och då lär lampan tänts igen och då ska jag fota programmets felkoder.. Bara tänkte nån hade nån idé när alla 4 signalerar.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.