AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.725

M54B30 - max vrid vid 2500 eller 3500?

Ni
966
Nip
320i-04
Hej
För länge sedan, om det var i handboken till bilen det stod en tabell om vridmoment o förbrukning olika motorstorlekar osv.

Min M54B22 hade max vrid vid 3500 varv, vilket jag tyckte förklarade hur slö den är på låga varv.

Och för mig att M54B30 had max vrid vid 2500 varv, men när jag kollar wiki så står det 3500.

En sexa skall ju kunna dra rätt bra från låga varv.

Någon som vet om wiki har fel eller inte?
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
M54 har ju ett visst spann med ganska lika vridmoment.

Kika här tex: Länk
Ser ut att vara maxvrid mellan ca 3200rpm och 4700rpm. Jämför med M52B28 i bilden, antar att det är varianten utan dubbel-VANOS (hade benämnts M52TUB28 annars).
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Om du vill ha info om BMW-motorer så kan jag rekommendera denna sida: Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Tack vare dubbelvanossystemet har M54 motorn ett förhållandevis jämnt vridmoment på ett långt varvtalsregister. Det här kan man skriva en uppsats om. Men kort handlar det om slaglängd, val av kamaxel samt i M54s fall dubbelvanos. Summan är i vilket fall en i mitt tycke väldigt bra motor.

E
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
en fyra har väl bättre vrid en än sexa med samma volym.

edit bättre vrid vid längre varvtal ju färre cylindrar man har @ samma volym...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Va?
En rätt konstruerad sugmotor har runt 100 Nm/l. Med VANOS och variabel längd på insuget kan man räta ut kurvan.

80% av vridet vid 1000 rpm samt 90% av vridet tillgängligt mellan 1500-6000 rpm skall man INTE klaga på!!
N52B30 med 272 hk är ännu bättre!
Tacka steglös dubbelvanos, insug med variabel längd i tre steg och avgassystem med tvåstegs variabelt mottryck för det.

Om man sedan upplever att motorn är slö på låga varv beror det nog på att man jämför med en motor med turbo (som ÄR slö vid riktigt låga varv, men mycket stark vid medelvarv).

En så pass rak momentkurva gör ju faktiskt att motorn levererar dubbelt så mycket effekt vid 5000rpm som vid 2500rpm och det är faktiskt effekten som avgör hur fort bilen accelererar.
Jag som ägt en e39 528, M52 med enkelvanos i 8 år har för några månader sedan bytt upp mig till en e60 525 med M54 dubbelvanos.
I början kändes ju skillnaden jättestor på lågvarv, 528an var helt störtskön där, omedelbar kraftfull respons från under 1000 rpm.
525an är lite seg under, vid och efter 1000 rpm för att leva upp efter 1500 rpm och sedan bara öka och öka till toppvarv där 528an var rätt så medioker.
I mellanregistret är m54an underbar med en liten morr reaktion vid 3000 rpm nånstans och sedan en nästan viktlös känsla upp till toppvarv.

Till vardags var nog M52 mer användbar faktiskt, tack vare sin vridmomentskurva, och bränslesnålare.
Men nu när jag vant mig, tillbaks kan man väl säga, till traditionell BMW karaktär så skulle jag inte byta tillbaks, men m52 var en riktigt lyckad konstruktion som var beroendeframkallande, precis som M54.
BMWs sexor tenderar att vara sådana, M20 var också så att man bara längtade att sätta sig i bilen och köra, köra och köra :-)
M54 är också den lenaste, vibrationsfriaste BMW sexa jag provat hittills, och det säger inte lite det.
ma
7.450
marin849
M52B28 har samma slag som borrning, M54B25 har kortare slag än borrning och M54B30 har längre.
Det ger ju naturligt lite olika karaktär, och eftersom M52 före TU inte har variabelt insug har BMW säkert aktivt lagt ut det för att gynna det nedre registret också.
Begränsningar i insug, vanos arbetsområde mm gör ju också att "VANOS-effekten" inte verkar fullt ut vid 1000rpm, så det blir en ökning från 1000-1500 rpm.

M20 måste vara en av världens bäst låtande motorer!

Håller med om att det är helt underbart med en motor som bara säger "gasa mer" ju högre varvet blir och inte mattas av det minsta förrän man kommer över 6000 rpm!

Körde Volvo T5 igår, mycket tryck javisst men 5000-6500 är bara transportsträcka.. Man känner så tydligt att motorn dör. :(
Det är den bästa bekräftelsen på att man har den bil man vill ha, att prova nåt annat märke och sen sätta sig i sin BMW.
Brukar köra polarns V70 ibland, och den är sådär volvoskön, trygg, säker och mycket bekväm, men när man är tillbaks till BMWn så är det så tydligt hur allt är balanserat och oerhört väl utprovat för att fungera som en helhet.
Och så det där med motorer, det enda jag kan tycka är lika smidigt, välljudande och aptitligt som en BMW sexa är nog Porches boxer sexa, en sån skulle jag vilja äga nån gång i livet. Men då är man i ett helt annat kostnadsläge på alla vis.
Ni
966
Nip
320i-04
Många tack för svaren - intressant värre.

Tycker alltid man måste hålla varvtalet uppe, helst över 2000 i alla lägen - annars kan man ha halv gas eller full gas och det gör ingen skillnad. Lite strypt moppekänsla.

Så har alltid undrat om man borde ta kompressionsprov eller liknande, om motorn verkligen är riktigt frisk. Lite tankar från tråden om att rulla stående på en växel osv.

Men den spinner som en katt och drar fint från 3000 varv och drar ingen olja att nämna och bensin går den billigt också.
ma
7.450
marin849
Alla sugmotorer skall vara så, dvs att på t.ex. 1500rpm är det ingen skillnad mellam halv och full gas. Detta är helt enkelt för att vid så lågt varvtal behöver man inte hela insugsarean för att passera punkten där motorn inte längre stryps av spjället. Den behöver inte/kan ändå inte dra i sig mer luft vid det varvtalet.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Ni
966
Nip
320i-04
Det kanske är så, vet inte. Förvånad att 170 hk och 6:a inte ger mer av rå styrka.

Den påminner faktist om min moppe, en Zündapp - som var fruktansvärd på att varva - men just inget vrid. Man måste hålla varvtalet uppe eller så var man körd i en backe.

Till skillnad från Puch och Sachs motorer som verkligen orkade dra också.
ma
7.450
marin849
2,2 liter och 210 Nm, det är är helt ok. Tvärtom har M54 bättre bottenvrid än de flesta jämförbara motorer. 2,2an har dock kort slag men ändå 75% av maxvrid vid 1000rpm och över 85% vid 1500 rpm är mkt bra!
Att sedan drygt 180Nm vid 1500rpm och max 210Nm inte är så mkt beror ju på att motorn inte är så stor!
Detta förutsätter förstås att motorn fungerar som den skall! Har man tex defekt VANOS blir den väldigt trög på låga varv.

Att det är en sexa påverkar just inte bottenvridet något positivt pga den lilla volymen, däremot går den ju extremt mycket jämnare.
Det hade gått utmärkt att bygga en 2,2l fyrcylindrig motor med något bättre (men i praktiken omärkbart) bottenvrid. 10% hit och dit är för lite för att känna.

Vid dessa små volymer krävs en turbo som kickar upp vridet till 300-350Nm för att man ska känna riktig bottenstyrka, fast det är iofs inte bottenstyrka utan mellanregisterstyrka (1800-3500rpm ) man får, med en mycket påtaglig momentökning om man ger full gas vid 1000rpm på hög växel (inget händer) sedan rampas momentet upp rejält (turbon vaknar).
Detta har blivit bättre på de allra senaste motorgenerationerma dock.

/Martin
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man får komma ihåg att 170hk på... (antar) 1500kg inte är någon direkt raket. Varje hästkraft ska släpa på 8,8kg och det gör ju att den råa styrkan kanske känns en bit bort.

Sen är det som Marin849 skriver, en sexa i sig förändrar inte råstyrkan. Den beror av motorns styrka, inte antalet cylindrar. Den fina gången får du däremot tack vare antalet cylindrar.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller helt med om att M54 (i mitt fall B30) är en av de förnämsta motorer BMW gjort. Den är helt enkelt sådär BMW-charmig som en sexcylindrig bensinmotor ska vara; kränger till lite vid start men i övrigt vibrationsfri, brummar rätt skönt och så där härligt varvvillig. Min erfarenhet av M54 är som ni kanske förstår i Z3:an.

Till och med min kusins femåriga dotter säger "bilen låter brum-brum". Motorn är egentligen det enda jag gillar med min Z3:a. I övrigt är ju bilen ett sådär halvbra budgetbygge; väghållningen är sådär, den har inte ens yttertemp-mätare.
ma
7.450
marin849
Mm. Sen ger ju det närmast konstanta momentet oavsett varvtal att effekten (antal hk som skickas till hjulen) ÄR tre gånger högre vid 6000rpm mot 2000rpm...

Eller omvänt: vid 2000rpm har man ca 70hk att leka med, på 1500kg... Det ska inte hända mycket vid full gas på femman då...

/Martin
Ni
966
Nip
320i-04
OK, AP-terapin fungerar - jag mår bättre nu. :D

Tack för input.

Bilen är helgo på alla sätt - man längtar efter att göra långturer. Man tar gärna 2x60 mil över dagen för att hämta något på en blocketannons etc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.