AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
47.594

Spec på BMW M2 Manuell vs DCT

Sida 8 av 14
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Kanske.. Alla gillar ju inte kolfiberöverdrag heller så själva grunddesignen blir ju uppenbarligen viktig för många "entusiaster" åtminstone, på en M-bil i det här fallet :-)

Se här t.ex. och säg med handen på hjärtat - är denna presentation från BMW bra eller mindre välarbetad? Länk

Håller med dig Matte dom speglarna var väldigt snygga. Jag gillade även M5/M6 E6X och M3 E9X/1M E87. Svårt att säga en favorit men det hade nog ändå varit sistnämnda. Som ju lever vidare i ny tolkning i nuvarande generation!
St
1.200
Stilren

Vill bara förtydliga att jag inte klankar ner på hela M2 Coupé eller BMW M. Det är faktiskt så trivialt som enbart avsaknaden av M-speglarna som stör mig. Speciellt när det verkar som att man inte kan ta över från 1M/M3/M4 pga. skillnader i fästet. Kommer väl eftermarknads i framtiden :-)

Men man kan inte få allt. Den ser och verkar förhimla bra annars!

Snackade med ÅF nr 2 ikväll om köp av en av deras HEA-bilar. Får se imorgon vad det skulle kunna innebära i praktiken. Någon med erfarenhet som köpt helt ny demobil vid lansering förut?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMW har helt klart gjort en avvägning mellan att göra en roligt instegsmodell till M-världen samtidigt som man inte vill kannibalisera för mycket på M3/M4-försäljningen. Man utelämnar vissa typiska (nutida) M-detaljer så som S-motor, kolfibertak och en så pass trivial sak som M-speglarna. Vad jag förstått så var det helt enkelt för svårt att montera de existerande speglarna på karossen utan för stora ingrepp = för dyrt. Tror faktiskt inte att BMW medvetet skippade speglarna (tror det är en skitsak för de flesta).

Min F80 M3 var en sk HEA-bil. Det finns vissa regler kring hur / när dessa får säljas och vad det innebär för ÅF, bland annat gällande kostnader där fabriken kan ge ÅF stöd för att ha vissa modeller i hallen och demobilar tillgängliga osv (skicka PM om du vill ha mer information). Min bil ska ha varit en av de första som levererades till kund om jag förstått det hela rätt. Ofta innebär det hög utrustningsnivå på bilarna, dvs endel grejer som man kanske inte nödvändigtvis hade valt själv på just en M-bil.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Z4 M har likadana speglar som alla andra Z4:or. Däremot har den tak (Coupe) och motorhuv (Cab/Coupe) av aluminium, specifika M-stolar, S54-motor, vit belysning i instrumenthuset och likadana bromsar som E46 M3 CSL.

Länk
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Tycker den här diskussionen om färger spårat ur. Kan vi inte bara acceptera att en del gillar vita bilar och andra inte. Försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk. Vitt säljer.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Tidsmässigt skiljer det inte mycket mellan en hea bil och en vanlig. Jag fick min M3 f80 två veckor efter återförsäljarens demobil.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det verkar som vissa av er inte alls kände till märket BMW på nittiotalet?? Försäljningen av M-speglar till E36M3-wannabees stod säkert för hälften av Sveriges BNP under åren -94-98 sisådär!
Inte nog med att de är en essentiell designgimmick i en M-bil, ska de alltid erbjuda cutting edge-aerodynamik för dess bärare...mao är normala speglar på en M2 HELT FEL :)
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag är en av dem som iaf beställt en m2 och skiter högaktningsfullt i m-speglar.. Andra värden jag vill åt ! :)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Westersund ; vad jag förstått har z4 e 85 Roadster 3.0 huv i aluminium ?? !!
Rätta mig om jag har fel :)
Vit instrument belysning har väl inte en original z4 m ??? Vanlig orange borde det va ??!!
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
+1 bmwkillen1
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Rasmus: Det är möjligt att den har en motorhuv i aluminium, men det är inte samma art.nr. som det är för Z4 M Roadster/Coupe. Instrumentbelysningen är vit.

Här ser du den vita ljusringen: Länk
Z4M har två veck/linjer i huven som inte de andra har.
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Bi xenon , DCC.

Ski-doo MXZ X RS 2007

Sani + 1 👍
Tänkte nämna e36 m3 speglarna men du hann före :)
Snyggaste M speglarna Ever .
Små , aerodynamiska , nyare m speglar ser ju fläskiga ut...
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Bi xenon , DCC.

Ski-doo MXZ X RS 2007

Yes, min bimmer har alu huv :) kolla med magnet :)
Har för mig att vissa e36 m3 hade alu dörrar ...
Apropå vit mätar belysning tycker jag det är ett steg bakåt , orange e bättre på natten ...bländar inte ..
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Bmwkillen1; och vad är det för värden - billigt inköpspris eller?

Vad jag alltså försöker säga är att M-speglar (också) ger bilen bättre aero och väger mindre, det om något torde vara intressanta värden om man är bilnörd.
Min 520d har motorhuv och dörrar av aluminium.
Oj vad häftigt. Om jag monterar de utopiska M-speglarna från E36 är den garanterat dubbelt så snabb som M2 på ringen. Minst.

Skämt åsido. Unna de som beställt en grym bil som M2 att diskutera dessa utan diverse dravel ;)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Bi xenon , DCC.

Ski-doo MXZ X RS 2007

E du säker din att din 520 D har huv å dörrar i alu ?
E ju inte en lättviktig sport bil precis .....:P
Glad lilla jul anyways :)
Den som har lite produktkännedom om BMW vet svaret.
Annars kan du ju testa med en magnet...

Till och med gamla E60 har bl.a. huv och framskärmar i aluminium.

Detsamma. Vänligen förstör inte tråden ännu mer :)
St
1.200
Stilren

Tråden har spårat lite, kanske delvis pga. mitt ursprungliga inlägg som tog upp vad jag ansåg saknas på M2an. MEN jag står ändock i kö för att köpa den. Så uppenbarligen kanske jag kan överleva utan M-speglar ;-P

Inget nytt ang. antal produktionsplatser MY16 och MY17? Förväntad leverans? Såg att LCI för 2er kommer MY18 men huruvida den kommer innefatta M2 låter jag förbli osagt. Eller i vilken utsträckning isf. BMW M brukar ju vara extra varsamma med synliga facelift-ändringar på M-modeller :-/

MY17 kommer däremot en allmän feature på 2er/3er/4er m.fl. som jag skulle kunna komma att sukta efter: Apple CarPlay. Skulle dessutom LED-lampor komma MY18 vore det nästan nytt läge att gå på sin andra M2 då ;-)

Kanske kommer som M2 Cab MY17/MY18. Någon som kanske sett något sånt rykte ännu? :-O
Kastar mig in i tråden då jag återigen halkat tillbaka till BMW efter ett tag utan bil :)

Beställde i veckan en manuell M2 med ganska få tillväl då den ju faktiskt är förvånansvärt bra utrustad från början.
Har fått bekräftat av handlare att utökat i strumentkluster och fällbart baksäte är std om någon undrat samma sak.
Specade fö. upp en m235 med samma utrustning och det skiljer faktiskt väldigt lite i förhållande till en M2 som ju är en väldigt mer påkostad bil.

Mina tillval;
Metalliclack (Mineralgrå eller LBB, inte bestämt)
Rattvärme - älskade detta i min 328 f31
Svankstöd - borde vara std i min mening
Ljuspaket
H/K ljudsystem - är detta verkligen värt pengarna?
Ej modellbeteckning bak - försök till Stealth...

Sen funderar jag på larmet som går att välja till men är det nödvändigt?
Finns det verkligen inget annat stöldskydd som exv glaskrossesnsorer/ljudtryckssesnsorer?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.