AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
47.584

Spec på BMW M2 Manuell vs DCT

Sida 7 av 14
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Grelle... nu ser jag på bilden att det är en grå, om det nu är din så klart!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Tror nog att en vit med 19" fälgarna, tonade rutor, svarta njurar och kolfiber backspeglar samt bakre kolfiber spoiler blir väldigt fet. Hemskt gärna med M Performance avgas och kolfiber diffusorn alt. Akrapovic ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har sålt ett antal vita bilar varav en person köpte min bil pga kombinationen vit / m-sport (X3) i konkurrens med ett par andra bilar. Jag skulle säga att vita bilar är några av de mest lättsålda. Sen beror det lite på vad det är för bil. En snikutrustad Ford Focus får lätt en känsla av "kommunal" i vitt, medan en 911 GT3 blir racigt "rå". Generellt är vitt ingen nackdel på premiumbilar.

St
1.200
Stilren

Precis, kunde inte säga det bättre själv Acey!

Här är ett bevis:
Länk

Notera att jag inte är partisk i min bedömning bara för att jag har valt en vit;)
För inte skulle väl ändå BMW och BMW M Performance välja vit om de ansåg att det färgvalet på något vis vore negativt för försäljningen och brandet.
Löjligt fet!

Länk
St
1.200
Stilren

Den är sjukt fet där på bilden Imolarot!
Lär dessutom ha coilovers monterat ser det ut som?
Ja, det är samma bil som alla bilder på M Performance är på så den har allt monterat som BMW erbjuder. Planerar en copy/paste!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Blir riktigt bra med vit M2 :)
St
1.200
Stilren

Undrar vad sportavgassystemet lär landa på för prisnivå. Läste att det var tillverkat i rostfritt stål och inte titan. Enbart ändrören är gjorda med kolfiber.
Jag tror det är av samma anledning som att det är vanliga speglar istället för M-speglar på bilen, för att hålla priset nere. Finns andra alternativ om man vill ha ett titan-system.

Är det andra saker som dom sparat in på jämfört med de andra M-bilarna?
Skulle tro systemet hamnar på halva priset mot M3/4, så runt 20k.
St
1.200
Stilren

DD,

M-speglar, "riktiga" M-sportstolar, S-motor, kolfibertak, vit mätarbelysning, M1/M2 inställningsmöjligheter ev. något mer.

Detta är alltså vad många anser saknas på M2 medan andra menar på att det finns en logik bakom dessa (bort)val och att vissa av sakerna inte ens är standard på en "M-bil".

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fast alla av ovan nämnda saker är väl standard på övriga M-bilar?
St
1.200
Stilren

Jo Acey jag skrev mest så för att det finns två olika lägren - de som tycker att det är OK att M2 inte har dessa saker samt de som inte tycker att det är OK.

Ex vis jag resonerar så här:
1M Coupé saknade även den S-motor, kolfibertak och riktiga M-stolar. (Den hade även turbo vilket många hakade upp sig på). Medan M2 för första gången bland M-bilar dessutom saknar M-speglar, som jag faktiskt fortfarande stör mig på då denna feature varit så långt jag kan minnas. T.ex. M3 E46 E9X F8X, M5 E39 E6X F10, M6 E6X F1X m.fl. Enda undantagen är väl nu M2 Coupé och ev. X5M/X6M (dålig koll på dessa 2 modeller).

(Synligt) kolfibertak har väl dock enbart följande modeller haft:
M3 E46 CSL, M3 E92, M4 F82, M6 E63 och M6 F12 och M6 GC.

Men samtliga modeller har haft ordentliga M-stolar, M-speglar och vissa har/hade även Powerdome på motorhuven.

Jag förstår varför man fortsätter med N-motorn. Varför man fortsätter med stolarna och även skippar kolfibertaket. Men M-speglarna som inte kan diffa särskilt mycket mot 1M/M3/M4 speglarna i kostnad för BMW begriper jag mig inte på. Visst man kan alltid hävda att man ville hålla priset nere men det är inte direkt några begränsade volymer vi snackar om.

BMW tänkte väl kanske så här att kan man inte påvisa hur många % fler M2 man hade sålt med M-speglar, eller hur många % mer man hade kunnat tjäna, så speglar det inte tillräckligt stor roll helt enkelt att tillgodose även denna typiska M-feature på en M-bil?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Man gör det för att hålla kostnaderna nere. Det är därför m2 är så billig.
St
1.200
Stilren

Jo absolut jag förstår det jag med men när vi snackar specifikt M-speglar så måste det då betyda att dessa är "mycket dyrare" för BMW att leverera med M2 Coupé. Eller hur? Kolfibertak, "M4 stolar", annan huv, annan motor(!) förstår jag def. påverkar priset.

Oavsett så har valet av 2-serie speglarna fått fel effekt bland många, som helt enkelt tycker att det borde vara M-speglar även på M2 och att man betalar för det någonstans när man köper en M-bil.
Verdi
Jisses. Visste inte ens att det fanns "M-speglar". 😄
Rätta mig om jag har fel, men även Z4 M saknar väl riktiga "m-speglar". Håller dock med dig Stilren, det kan inte kosta mkt mer med ett par unika för just m2.
Kanske har det att göra med att man vill sälja m performance delar (för där går det väl att beställa kolfiberspeglar?) och på så sätt öka merförsäljningen.
St
1.200
Stilren

Absolut kan det vara så men då är ju enda kruxet att även M-speglar har samma typ av kolfibersatser som dessa har genom M Performance utbudet ;-)
Så sådana har väl sålts ändå oavsett, om man nu inte försöker tvinga folk att köpa kolfibersatser till M2 för att de inte tål standard :-P

Z4M är jag dålig på tyvärr men har den inte samma som M3 E46 då? Dvs annorlunda från standard Z4 och således standard 3 serie. Om jag minns rätt var dessa fyrkantiga och Z4M liksom M3 ovala och mindre.

Z3M vet jag inte men då snackar vi innan 2000-talet och helt andra tider :-)

Verdi, det finns jag lovar dig ;-)
På amerikanska forumet Bimmerpost blev folk rabiata när dom läste M2 launch presentationen som innehöll highlights som "M mirrors", "M Powerdome", "M-sportseats" m.m. :-P
Det har du rätt i.. ;)

M3 E46 har runda släta, medan Z4M har två synliga kanter/linjer, vilka även syns på vanliga Z4 modeller. Jag tror att det är samma på alla Z4:or av den karossen.

Vad gäller Z3M så har den speglar som liknar M3 E46, dvs feta och runda.
Snyggaste M-speglarna genom tiderna är definitivt M3 E46 och M5 E39! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.