AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
47.793

Spec på BMW M2 Manuell vs DCT

Sida 6 av 14
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lanseringsfärgen kommer vara den mest populära / eftertraktade om 10-15 år om någon tänker så långt framåt ;)
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Hehe möjligt.. Om 15 år kör man väl eldriven m-bil eller dyl.. 3-cyl hybrid
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Ingen som gillar Schwarz II? Tokfin nyvaxad...
Eller... Oklart om phoenixgul skulle vara en extra eftertraktad färg på M3 E46 idag.

groggyfroggy, jo helt ok nyvaxad. Men den solida lacken Svart II finns inte att välja till M2.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
E46 är väl för vanlig, men kolla på andra mer ovanliga bilar. Tror orange på 1M kommer bli "samlarfärgen". Gröna / orangea RS-modeller osv.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Såg nu på konfiguratorn att S II inte finns. Konfigen verkar dessutom verkligen ofärdig.

Men Indvidual-blått med Cohibabraun blir ju bra.
groggyfroggy: Finns inget individualprograml i Leipzig.
We
2.010
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Var förbi M-Bilar i Västerås idag för att hämta ett par reservdelar och då passade jag på att kika närmare på en X6M i Long Beach Blue som de hade i hallen. Vilken läcker färg!
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
jag har valt den i blått. Svart går alltid bort för mig. Hopplös färg att sköta. Den grå är för mörkgrå. Valet stod mellan vit och blå men jag tycker bilen gör sig fint i den ljusa blåa färgen som ligger klart ljusare än Estorilblå som även den är snygg.

Jag hade aldrig valt vitt då den är svår att hålla ren, allt syns och den blir svårare att få iväg när det är dax att byta. Känner en kille som har väldigt svårt att bli av med sin vita 1M.
Long Beach Blue blir det när det är dax för mig att byta om 2 år.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Att man inte kan sälja sin bil beror nog mer på priset och kanske dåligt med utrustning samt skick och mil spelar en stor roll!
De som köper 1M vet vad de vill ha , vit , svart eller orange!
Kan bara tala för mig själv men jag skulle aldrig köpa en vit 1M eller vit bil över huvud taget. När jag var nära att köpa en 1M för några år sen så var vit bil inte ett alternativ.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Samma här, ska leta M5 F10 nästa år och vitt är den enda färg jag inte kan tänka mig, oavsett pris!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Alla bilar passar inte i vit , så M5 F10 i vit skulle gå bort för mig oxå!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Clubsport,

Du tror inte att det kan ha funnits fler skäl till att din vän inte fick bilen såld? Vi kan säkert få fram statistik på hur många bilar som producerats i vitt. För skojs skull. Ditt "känner en kille" resonemang känns ganska naivt och långsökt. Svagt argument då färgval är högst personligt och då vitt i fråga är en av topp tre färger totalt inom bilhandeln just nu och sedan en tid tillbaka. Det är även prognostiserat så framöver kommande år.

Sen ang smuts och renhet så verkar det också vara en debatt mellan vita och tex svarta lacker. Det finns för- och nackdelar med båda. En för vitt enligt mig är asfaltsfläck och gummirester m.m. Men insekter och träck på svart lack är rena rama dödsfällan om man är pedant. Dagens klarlacker bryts igen ganska direkt av tex fågelskit. På svart syns damm och repor etc klart och tydligt. Man kan behöva tvätta oftare tycker jag personligen än på en vit bil där den första smutsen som lägger sig på bilen inte är fullt lika märkbar.

Silver och grått kan va smartaste valet.

Oavsett så kan jag nästan garantera att en vit bil (1M och/eller M2) inte blir osäljbar eller svår att få iväg (allt annat lika) dvs med rätt utrustning, pris och historik. Däremot kanske vissa unika individual färger och kombinationer kan bli svårare i andra fall. Vilket sägs inte gå på just M2.

Vit M5 är nog mer ovanlig än vit M6. Framförallt betydligt ovanligare än vit M3/M4 och förmodligen även 1M samt kommande M2. Vit M5 E60/E61 var väl ingen storhit jämfört med safirsvart met och silver medan M6 E63/E64 ändå har ett par exemplar rullande i landet. I USA är vita M-bilar även i den här storleksklassen mycket populära och i Sverige är ju många icke M-bilar ofta vita tex inom tjänstebilssektorn.

M5 F10 vet jag inte vad det skulle kunna bero på faktiskt. Det skiljer ju mellan bilmodeller även mellan bilmärken men att 1M och/eller M2 skulle vara med bland dessa modeller har jag mycket svårt att tro på.
Stilren:
Jag hade köpt den direkt om den varit svart eller valenciaorange. Bilen är bra utrustad har låga mil och priset är i paritet med vad andra 1M ligger på.
Vit bil känns snik, köper man bil för över 400.000 och snålar på lacken så känns det inte ok. Men framför allt det är ett helsike att hålla en vit bil riktigt ren. Bara ett exempel om man inte är väldigt noggrann med att hålla trösklarna rena så gulnar dom, ser för jäkligt ut.

Det är inte mer än 3 år sen som den lokala Bilia(Ford) handlaren vägrade att byta in en vit nyare bil eller beställa en som demobil pga osäljbar. Där ser man lite vad allmänheten har för bild av vita bilar.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Man kan inte säga att vit är snik, vit bil är bara så snyggt och jag valde den med omsorg!
Tittade först på orange ( kebabracer) och svart föll bort pga .. den ser aldrig ren ut, utom då du står och tvättar den!

En vit bil kräver sin man ;) tycks finnas gott om de , finns många vita bilar!
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skorpionen, om du själv säger att orange är "kebab" så bör du ju inte klaga på att någon säger vitt är snik. Sten i glashus...

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Clubsport,

Kan tyvärr inte hålla med dig ändå. Det är väl klart att alla inte väljer vitt för att det skulle vara en fråga om snik. Köper man en ny bil med allt vad det innebär så är inte dessa ca 5-10k direkt avgörande för affären. Skillnaden mellan Alpinvit är dessutom idag någon tusenlapp bara då BMW har börjat ta 3000 kr.
Då skulle det i praktiken innebära att alla som valt "snik" tidigare (vitt enligt dig?) kommer att välja solidsvart nu. Med tanke på att det är den enda gratis färgen numera.

Som sagt, det är högst personligt val av färg. Även hur man upplever skötseln etc. Svart är ju svår också.

Skicka gärna annonsen på hans 1M så kan vi göra en realistisk bedömning annat än att skylla på färgen?
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Gnälle.... vem klagar?? Nä... bara gnäller

Har inte sagt att det är fel på orange? Låter Pizzaracer bättre kanske?

Ojojoj , vad ska nu Ferrari ägarna säga.... njaaa , känns som de ligger fördomar o lurar...

Grelle.... ser att du har en M235... måhända orange?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.