|
Sida 3 av 14
|
|
|---|---|
| Helsicke, har lite huvudbry om man ska ta manuell eller m- dct.. Går ju ändra sig när man får reda på produktionstillfälle.. En del säger att manuell lär va roligare, samtidigt blir man mer bekväm med åren. Automat har dock aldrig varit min grej, men testade BMWs 8-stegade på 235i, det var tv-spelkänsla tyckte jag. Nästan lite overkligt då växlingarna gick så snabbt. Har någon här erfarenhet av att jämföra 8-stegslådan mot en m-dct? | |
|
M-DCTn är brutalare / snabbare och ryckigare / mindre smidig i stadskörning. Men du blir nog inte av med tv-spelskänslan. |
|
|
Jag har haft bilar med båda lådorna och dct är betydligt snabbare och rappare än den vanliga lådan som i och för sig är mycket fin för vanlig körning. Det som är riktigt roligt med dct är att växlingarna är ställbara på M3 så att man i det snabbaste läget slungas fram vid växlingarna. Svårt att förklara men det är riktigt underhållande. Men kommer M2 ha sådan inställning. Ser inte sådana knappar på växelväljaren på bilderna jag har sett?! Hursomhelst, jag tycker ändå att lådan förtar lite av känslan av att köra bil. Så nu har jag beställt en M2 manuell. |
|
| Tack för tydlig info!! Jag håller mig till manuell, måste bara bli bra och framförallt med denna biltyp. Idag har jag en 545 i man och den gör inte manuella bilar riktigt rättvisa, då kryckan är rätt långslagig. Jag förmodar m2 kommer vara någon annat :) | |
|
M2 lär vara en förfinad 2nd gen 1M, i manuellt läge. Och då är den garanterat trevlig och rolig att köra! Frågan är om det är "automatisk" mellangas eller varvtalsmatchning på M2 som jag läst om manuell M3/M4? Körde en manuell F20 bensin som hade en sådan funktion när man växla ner varvade den upp till rätt varvtal direkt. |
|
|
M2 kommer manuell kommer ha varvtalsmatchning. Tror manuell är ett mycket bra val, så läge man inte sitter i mycket köer i sin vardagspendling. |
|
| Det låter ju klart fränt med varvtalsmatchning.. Då finns det ju en funktion som optimerar kraften med automatik, samtidigt som man får kontrollera körningen själv. Snacka om det bästa från två världar .. | |
| Manuell alla dagar i veckan i en sån liten bil | |
|
Grymt! Acey, är du också spekulant? ;-) |
|
|
Stilren: Nej, har ju inte fått leverans av GT4:an än, så det känns inte så aktuellt just nu ;) |
|
| Grattis till en fet bil Acey, riktigt härlig Porsche :) | |
|
Två frågor om någon har koll... Är baksätet fällbart i original? Om man väljer till tonad bakruta så undrar jag om detta ger effekt på ljuset som reflekteras in i bilen? Tanken är att ev hoppa över tillvalet med aut avbländbar backspegel. Eller är det så att det bara är svårare att se in i bilen utifrån? |
|
|
Två frågor om någon har koll... Är baksätet fällbart i original? Om man väljer till tonad bakruta så undrar jag om detta ger effekt på ljuset som reflekteras in i bilen? Tanken är att ev hoppa över tillvalet med aut avbländbar backspegel. Eller är det så att det bara är svårare att se in i bilen utifrån? |
|
|
Baksätet är fällbart 60:40 som standard. Tillvalet ger dig 40:20:40. Jag upplever att tonade rutor mest är märkbart utifrån. Avbländbar innerbackspegel tycker jag du ska ha, den fungerar så bra att man inte tänker på att man har det. |
|
| Ok tack damaen.. Ljuspaketet då? Har någon ett omdöme om det jämfört med original? | |
|
Ljuspaketet eller belysningspaketet innebär väl bl a utvändig LED-belysning i dörrhandtagen (vilket kan vara praktiskt och som ser bra ut i mörkret när man låser upp etc), invändiga LED-lampor och extra belysning i bagageutrymmet. Om jag inte har missat eller tolkat det tillvalet felaktigt? Så är det på min F20 men på min 3 GT innebär det dessutom ambiente light eller s k komfortbelysning invändigt i dörrarna som går att reglera samt byta mellan vitt och orange sken. |
|
|
Adaptiva kurvljus inkl helljusassistent är ett väldigt bra och smart tillval, åtminstone under det mörka halvåret samt om man kör mycket landsväg och/eller bor utanför stan. Kurvljusen är snabba som sjutton samt den helljusassistent jag har i GTn bländar inte av vid möte alla gånger. Utan riktar enbart bort ljuset till höger så att man får en helt annan ljusbild vid sidan av vägen och i terrängen. |
|
|
Ljuspaketet ger lite mysbelysning inne samt belysta yttre handtag. Rekommenderas. |
|
| Belysningspaketet känns rätt onödigt.. Jag förmodar att originalutförandet ger en mysig belysning i kupén även den.. | |
| Belysningspaketet gör faktiskt rätt mycket. För två lappar tycker jag att man bör ta det. Likaså eluppvärmd ratt. Otroligt skönt när det är lite svalare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.