AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
47.593

Spec på BMW M2 Manuell vs DCT

Sida 13 av 14
Grymt!

Får dra ihop ett gäng med bilar då när vägarna är lite finare.
Det stämmer det som hörts, jobbar på BMW och det är en ca tilldelning till Sverige på ca 100 bilar 2016 och det är i princip lika många till som väntar så beställning nu är leverans en bit in på 2017.

//EA
Hej Powerfreak,
Tack för bekräftande av ryktena.

Har du någon aning om hur allokeringen görs till handlarna?
Är det i turordning från orderingången eller har handlarna nåt "tak" för hur många bilar de får tilldelade. Finns det några kriterier man tillämpar på BMW för att bestämma detta?

Antar att stora anläggningar kan ha rätt många bilar beställda, därav min fråga.

Mvh
200 bilar? Är inte det jävligt mycket för ett så pass litet land som Sverige?
Jo, 200 bilar är rätt många känns det som för en såpass nischad och opraktisk bil som M2.
Och med tanke på hur kort tid den varit beställningsbar måste det ju vara riktigt bra orderingång för BMW Sverige.

Undrar hur många av dessa 200 bilar som är beställda av handlare pga. av många uppenbarligen är sugna på att köpa en M2.
Antar att Powerfreak inte jobbar på BMW utan en ÅF då han i princip citerar mailet BMW skickade till sina ÅF?
Enligt min säljare så är det först till kvarn som gällde på M2. Oavsett var de beställde, inget kvotsystem med andra ord.

Tydligen max en demo per butik, ny tilldelning tidigast till hösten. Lite obekräftat dock.
M Performance avgassystemet kostar €2222 i Tyskland utan slutrör, dessa kostar €856 (Ti) & 1289 (CF) extra.

Länk

Sjukt att ta betalt 12 000kr för slutrören endast. Snark!
Det är något som inte stämmer. Slutrören till f8x kostar €250-300 och ska passa rakt av enligt sidan du länkade, varför då släppa likvärdiga som kostar €1289
Slutrören kostar som du säger c:a €290 styck till M3/4. Och man behöver 4 stycken.
Det är exakt samma som används till M2.
Missade att det var styck, då blir det en helt annan kostnad.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Coolt. Klart sugen att beställa. Men frågan är om man inte ska lyssna på originalsystemet först...
Brukar ju alltid låta okej original (låter fett på videon med den vita) men om BMW själva tillhandahåller ett värre system vet man att det inte är nog! ;)

Men för dessa pengarna hamnar Akrapovic (i titan) inte långt borta i pris...
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Men det är väl ändå ca halva priset mot motsvarande system till m4
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
200 bil låter extremt mycket. Men betyder inte det att även 2017 års produktion är såld, eller räknar man med att ett antal kommer hoppa av när man inte kan leverera...
Dm3: Det är ungefär halva priset ja (€4130 mot €2222). Men det är i titan för M4 och helsystem. Till M2 är det bara slip-on i rostfritt.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vad jag förstår är officiell Sverigepremiär 16 april och före dess kommer inga bilar att levereras.
Av tilldelningen på 100 bilar för Sverige 2016 borde väl knappast alla dessa vara kundbeställda, utan en del beställda av återförsäljare på spekulation?
Den M2 som annonserad av Lindholms bil på blocket borde väl exempelvis vara en sådan, och då alltså en möjlighet att komma över en M2 i år, om den inte är såld?

Den återförsäljare jag köper av hade en bil beställd redan 15 oktober, den blev jag erbjuden och jag har tackat ja. Någon produktionsvecka är dock ännu inte synlig trots den tidiga ordern.
Nu är i alla fall min spec spikad och papperna påskrivna, så nu gäller det bara att vänta och hoppas leveranstiden blir rimlig

BMW CS #5139
Mig veterligen så har BMW inte bekräftat än om de släpper bilar innan 16 april eller inte. I alla fall visste inte min ÅF det tidigare i januari.
Verdi
Lindholms annons ligger kvar. Man kanske borde slå till? :) Bättre investering än börsen som det känns nu.
Jävlar, låter bra :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.