|
Sida 1 av 14
|
|
|---|---|
|
Går i tankarna kring att lägga in en beställning och klurar en del på specen på bilen. De stora frågorna är manuell eller inte? BMW själva räknar med att närmare 50% kommer välja manuell låda i just M2, vad tror ni? Någon som vet hur inredningen ser ut om man inte väljer navi pro? Får man inte med mittdisplayen då? | |
|
Jag skulle nog välja manuell låda. Dels kostar DCTn mycket pengar, dels är det lite roligare och bättre känsla med manuell när man får in en bra växling. Utan navi pro får du fortfarande en display men den är lite mindre. |
|
|
Utan tvekan dct om den är likadan i uppförande den som sitter i M3/m4. Silkeslen när man finkör och ganska brutal när man fulkör. Det bästa av 2 världar skulle jag vilja påstå visst fan är en manuell krycka trevlig men även jag som är uppväxt med manuella lådor har insett att första pc spelsratten med paddlar jag köpte var helrätt. Min 7 stegade automat i 435an är trevlig. Sista 428i med manuell jag hade som lånebil var rolig. Men DCT lådan i M3/M4an jag hade nöjet att plåga en heldag på bana för ett tag sedan fick de andra 2 alternativen att kännas 1980tal. |
|
| Hej, jag har skrivit i någon av de andra M2 trådarna att dct är det onödigaste tillvalet och så känner jag nu. Jag har beställt en som i princip bara har stora ljudet och Navi samt manuell. Då blir bilen prisvärd. Kommer bli en riktig körmaskin. Dct är verkligen en helt annan låda än vanlig automat. Den är bra, inget snack om saken. Den tar ändå bort något från körningen som en manuell har. Det blir en annan känsla. Det blir lite roligare. | |
|
Manuell alla dagar i veckan :) Skippar du DCT:n så lägg pengarna på Navi pro istället. |
|
|
Manuell och navi! En bil utan navi är ointressant i mina ögon, den lilla skärmen ser så tråkig ut och jag vill kunna använda bilen på Europaresor. |
|
|
En iakttagelse från mig igår: ska till tippen och slänga massa gamla datorer. Googlar adressen i telefonen - finns direkt en klickbar "ta mig dit"-knapp. Memorerar adressen (typ jätte jobbigt ju!) och rattar in den i Mercans navi. Krångligt, och känns inte 2015. Man borde ju bara koppla upp telefonen och klona skärmen, eller något. Betala extra för en navi i bilen som bara är sämre än det man har i fickan... Så det enda verkliga skälet är ju estetiskt att välja en navi. Vill man navigera i Europa kan man ju låna en eller köpa något uppdaterat för 1500 spänn. Dessutom kommer roaming att bli billigare. Synd att man inte helt kan slippa skärmen i nyare bilar. Det räcker ju gott med infon i mätarhuset (det är ju en stor skärm numera som konfigureras efter situation eller funktion som körs). M2 = less is more. (bra säten, ljud*2, hk, och chassi. klart) |
|
Verdi |
På min Volvo kan jag skicka resmål till bilen från mobilen via deras Volvo On Call app. Jag kan även i appen se var bilen är, om den är låst (och även låsa/låsa upp), hur mycket bränsle det finns kvar, trippmätaren, förbrukning, starta bränslevärmaren... Varför finns det inget liknande hos BMW? Annars borde man kunna fixa nåt bra själv. Kanske montera en mindre surfplatta, typ en 7" och ha den som fast navi. Kan bli lite svårt med placeringen bara... |
|
Verdi: Det finns hos BMW via Connected Drive. Dessutom kan man tuta och ljusblinka, så det så! Navi Pro kommer ha exakt 0 kr i värde när du säljer bilen om ett par år i detta fall, men det är ju struntsaksamma om du tycker att navi är viktigt. De gånger jag använder den inbyggda naven kör jag även Waze parallellt, så funktionsmässigt är det inget jag skulle sakna. Däremot så finns det andra estetiska aspekter som kanske är viktigare än själva navigeringsfunktionen för vissa. |
|
Verdi |
acey, Jaså, det är det som är connected drive. :-) Funkar det i Sverige nu då? Var väl problem för några år sen? Tror min har det, men kan man få igång det här trots att jag köpte bilen i England? Kollade min utrustningslista nu och jag har: 6AC Intelligent Emergency Call Intelligenter Notruf 6AE Teleservices Teleservices 6AK Connecteddrive Services Connecteddrive Services 6AM Real Time Traffic Information Real Time Traffic Information 6AN Concierge Services Concierge Services 6AP Remote Services Remote Services 6NH Hands-free Facility W. Usb Interfac Freisprechein. M. Usb-schnittstelle 6NR Apps Apps Kan Novation fixa åt mig? Navi pro har alltid ett värde för mig. Men vi prioriterar alla olika när det gäller utrustning. |
|
Kolla med Novation, funkade klockrent på både X5:an och M3:an. Både send-to-car och övriga funktioner som du nämner. Navi Pro kan alltid ett värde för den enskilde, men i stort så kommer det inte påverka bilens andrahandsvärde på samma sätt som det gör på en sjuserie. Sen är det kanske så att M2:an inte är tillräckligt hardcore utan mest kommer gå som en daily driver och då kanske Navi Pro har lite mer värde än på en GT3 eller liknande. |
|
Verdi |
Sorry för OT... Det verkar fungera utan Novations hjälp! Nu har jag reggat mitt fordon och det har skickats ut nån säkerhetskod till bilen. Synd att jag inte har nån dieselvärmare bara. Typ det enda jag använder på Volvon... Men lite roligt ändå är det ju. |
| Ni som handlat m-bilar förr, vad är en schysst deal vid beställning av närapå en standardutrustad m2? 8 % rabatt? 5 %? | |
|
Drygt 12% om du har avtal i botten och är bra på att pruta, verkar det som. Som privatperson förmodligen lite mindre. Men som BMWCS medlem har du väl 8% i alla fall. |
|
|
damaen: Men BMWCS-rabatten avser väl bara listpriset och gället inte på utrustningspaket? //Stenback |
|
| Ingen aning Stenback, har aldrig köpt splitterny bil någon gång. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
"Rabatt vid nybilsköp hos BMW BMW Sveriga AB lämnar fn 8 % rabatt vid köp av BMW. Varje återförsäljare har rätt att sätta sitt eget pris. Vid inköp tillämpas av BMW vid var tid uttfärdad rekommenderad cirkaprislista inkl statliga pålagor, som utgångspunkt för beräkning av rabatten vilken inkluderar fabriksmonterad utrustning. Rabatt lämnas ej på utrustningspaket och kan ej kombineras med andra erbjudanden och kampanjer. Köpare ska ha varit medlem sedan minst 12 månader. Medlemsskap ska styrkas vid beställning. Bilen ska registreras på köparen och får ej köpas i syfte att vidareförsäljas inom 6 månader från leveransdagen. Referera till avtalsnummer P7779." |
Verdi |
Är det svårare att få bra rabatter på en M-bil än på en dussinbil? Borde väl nästan vara tvärtom? På en 520d så tjänar väl BMW betydligt mindre än på en M2? Eller gör den lilla kvoten att de räknar med att sälja slut ändå? |
|
Fick mer rabatt på M3:an än på X5:an. Dock är det betydligt tuffare som privatperson utan avtal och tidigare historik skulle jag tro. Verkar som att 6-8% är standard om man inte kommer över något udda eller kan kombinera ihop några kampanjer eller är exceptionell på att deala. |
|
| Eller så kan man göra som mig som i all iver över att äntligen få beställa sin M2 glömmer pruta och bara bygger ihop och skriver på! | |
| Eller som mig, har en konstig känsla, åkte till BMW idag och konfigurerade en ny m2.. Dealade en stund, är ej cs-medlem och skrev på! Det är nybil likt m2 jag väntat på... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.