|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja förtvätt är viktig, det är skiten som finns kvar på lacken när du svampar som repar. Kan rekommendera BVE grön alkalisk avfettning + BVE kallvafettning vid behov som förtvätt. Tvätta med kattvante Länk Eller med våffelsvamp Länk När det gäller avtorkning är den här diamantduken den bästa jag har testat Länk |
|
|
Förtvätt ska man vara noga med! Som alkalisk rekommenderar jag HD Grön (strovels alfanol hd grön) Länk Grymt effektiv mot vägfilm, insekter osv! Som schampo skulle jag starkt rekommendera Gyeon Q2M Bathe plus. Länk Har själv nyss köpt det men är redan helt såld! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kan också rekommendera HD Grön, toppenprodukt! Sen det där schampot vet jag inget om, men det är stor skillnad på avrinning mellan ej handtvättad och handtvättat bil. Det spelar ingen roll om du har tvättat med avfettning och högtryck, det blir stor skillnad efter handtvätten. |
|
Det förstår jag. Har tvättat med Meguiars ultimate wash & wax tidigare som jag också va nöjd med. Skummade på bra och luktade gott, men fick komplettera med spraywax för att få duglig avrinning. Bathe+ har avrinningen, men skummar knappt. Hur pass väl den rengör låter jag vara osagt, men inte är den sämre än Meguiars. Kostar dessutom lite mer men för det resultat jag vill ha så är den värd varenda krona. |
|
| Vad blandar ni för lösning på HD? Jag har blandat den kring 1:30 vilket har rekommenderats för trafikfilm under sommaren men tycker det varit lite svagt. | |
| 1:20 blandar jag med HD grön. Det rekommenderas för vinterbruk men jag har kört så även i sommar. Flugorna bara rinner av :) | |
| Kör två omgångar HD på riktigt intorkade insekter. Alltså spraya på en omgång till innan det är dags för sköljning. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Brukar också blanda 1:20. |
|
Då kör jag 1:20 framöver också! Jag har alltid kört en microavfettning (i det här fallet Turtle Pre-Wash) runt om nedre delen av bilen, därefter spola och sedan HD-grön. Därefter spolning igen och ett vaxshampo med tvätthandske. Hört att det kan vara risky att köra HD-grön på torr bil. Åsikter? |
|
|
Mig veterligen är det inga problem att lägga HD på torr bil. Det man ska akta sig för är om det torkar in. Jag går först ett varv med kallavfettning på nedre delen under handtagen. Sedan när det legat ett par minuter går jag ett varv till och lägger HD grön över hela bilen. På så sätt får kallavfettningen verka ytterligare en stund. Spolar sedan högtryck nerifrån och upp. Som kallavfettning använder jag Blue & Green Degreaser Länk Har en solid svart bil så har svårt att se asfaltsprickar, men kan däremot känna dom. Brukar köra en omgång till med kallavfettning om så är fallet och då oftast på trösklar och baklucka. Efter andra rundan brukar de vara helt borta. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
HD Grön kan läggas på torr bil, om du är orolig att det ska torka kan du blöta ner bilen lite innan du spolar av HD Grön. Den är trots allt vattenbaserad. På somrarna brukar jag blöta ner bilen innan jag applicerar HD Grön ifall det finns risk för att det ska torka i värmen, inga problem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.