|
|
|
|---|---|
|
Hej kära Bimmer friends.. Jag har själv alltid utgått ifrån att detta är lagerljud från slutdifferentialen (Har också införskaffat en ny slutdiff med hus. inte bytt dock) Bytte olja i den befintliga diffen för en vecka sen, olja såg bra ut och ingen tillstymmelse till spån i. Har känt på hjulen , hittar inget glapp i hjul-lagerna. Ljudet ökade markant när jag nu bytte till vinterdäck / alternativt efter oljebyte i diff (gjordes samtidigt) vill gärna ha second opinions. Förklaring till video/ljud *Telefon ligger i bagageutrymme *Kör först i 50km/h (ett mer dunkande ljud hörs) *Accelererar och bromsar om vart annat håller sedan jämn gas i 110Km/h vad tror ni?? Mvh Fredrik | |
|
Finns det stödlager för kardanaxeln på din bil? Skulle kunna vara det som är gånget och ljudet som hörs (som även verkar öka i frekvens med hastigheten) kommer från kardanaxeln som ligger och slår. Utan att veta verkar det som något är glapp. Prova att rycka i olika axiella leder i tex kardan osv. Funderar på om en slutkörd drivknut kan ge detta missljud? Hardyskivan? Har du några märkliga vibrationer? // Jonas |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Jag har tidigare råkat ut för liknande oljud från bakvagnen på min 320d E91 -06, trodde då också att problemen var diffen. Man jag satte mig i skuffen när någon körde och lyssnade och kunde konstatera att ljudet måste komma från hjullagret på höger sida (fanns dock inget glapp i lagret). Jag bytte lagret och när jag fått bort detta kunde jag konstatera att det hade kommit in fukt i lagret och att den inre lagerbanan blivit lite "rostig" och där med var lite ojämn och att detta orsakade ojudet. Detta hände vid ca 10.000 mil, nu har bilen rullat 16.000 mil och det är samma visa fast på vänster sida. Så mitt tips är hjullager, men lägg dig i skuffen när någon anna kör och lyssna på båda sidorna för att konstatera vilken sida. |
|
Sågspån löser detta, efter du tagit din dusch, lägg ut på blocket. |
|
| hej, hade samma ljud på min e90, det hörs mer ju snabbare man kör, i mitt fall var det hjullager, är 99% säker på att det är hjullager. kolla på partsrunner.de köpte mina där | |
| Lyssnade i skuffen, verkar komma från vänsterbak, Byter båda lagren och börjar där får vi se.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.