|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
La på nya Michelin 18" på min E92 M Sport idag. Bilen känns svajjig i bakvagnen och den spårar mer än tidigare då det satt slitna runflat bak och nya Michelin fram (ej runflat) Vad tror ni kommer det bli bättre med tiden när däcken är inkörda eller borde man satsa på fyra nya runflat till våren? Angående vinterdäck, tänkte köra 225/45-17" dubbat , kanske skulle ha dem i runflat också? Bilen har gått 6800 mil, hjulinst kommer jag göra inom kort ´i förebyggande syfte. |
|
Känns som ett lufttrycksproblem snarare. Testa att gå både upp och ner i lufttryck. Var inte rädd att frångå vad BMW rekommenderar. Aldrig hört talas om någon som fått mer spårkänslighet efter ett icke-RFT byte. ------- //Lövet |
|
| Samma dimension som de gamla däcken? | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Samma dimensioner, original dimension, lufttrycket ligger på 2,6 fram 2,8 bak |
|
Är det samma däck fram och bak? Vilka däck är det? Hur slitna är framdäcken? Blandar man olika däckfabrikat/modeller kan det bli spårkänsligt. Lägger man på nya däck bak med mycket mönsterdjup och har slitna däck med lite mönsterdjup fram, kan det också bli spårkänsligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Michelin Pilot Sport 3 på bägge axlar Fram 225/40-18" monterade i somras så de har knappt gått nåt Bak 255/35-18" monterade igår Samtliga däck nya, tillverkade 2015 Ska köra med bilen i morgon igen så det blir några mil på däcken så får vi se hur den känns sen. Uppmärksammade igår att det var ca 3,0 vänster bak 2,8 höger bak men detta är justerat har inte kört motorväg sen jag justerade men frågan är om det kan påverka så det märks ? |
Transocean |
Jag har samma dimension på sedanen, och klistermärket säger 2.3 fram 2.7 bak. Kanske är det annorlunda på Coupen? Min spårar ingenting när jag kör med rek. tryck, annat var det med de gamla RFT-däcken. Men jag kan hålla med om att RFT kändes stabilare bak vid riktig aggressiv körning, typ när man tar en skarp kurva på en guppig 70-väg i 140....men hur ofta gör man det egentligen... Eftersom du har nya däck borde du laborera med lufttrycket menar jag och börja med det BMW rekommenderar. |
![]() 1.360 Bruksbil
Skall göra hjulinställning på måndag. Jag tror bakvägen plogar då bilen upplevs bak ungefär som en bil med "plogade" framvagn gör fast i andra änden. Sen att gamla däcken Bridgestone run flat monterades våren 14 gör att jag tror det ännu mer. Att helt köra ner bakdäck på 1000 mil är väl i princip omöjligt om hjulinställning är korrekt och utan "börnande" men vem börnar med en 320d hehe 😈 |
|
Har en E89, hade Pirelli P Zero runflat runt om (19"), bytte bak till Michelin Pilot Super Sport (vanliga) för de skulle var så förbannat bra... Nu är det otäckt att köra över 130, helst när jag åker där det är lite spårigt. Känns som jag vore full när jag bilen svajar över spåren och byter fil. Ingen behöver säga ngt om hjulinställning då fenomenet uppkom så fort jag bytte bakdäcken. Dvs det blir inte dåligt pga däckbyte. De är balanserade två gånger under en månad, kollat luftryck flera gånger... Det var så skönt när jag hade slitna runflat där bak Funderar på om det beror på att Pirelli-däcken är mer "skurna" på kanten och Michelin mer "skarpa" kanter? Och köpa Michelin till framvagnen vågar jag inte om ingen kan garantera att det blir bra. Enda fördelen med skitdäcken är att jag åker långsammare nu, men svajar/vinglar över filerna. :-( |
|
|
Blanda ALDRIG olika däck på fram- och bakaxeln på en BMW! Risken är mycket stor att du får just sådant beteende som du beskriver. Blandar man RFT- och vanliga däck blir det dessutom oftast ännu värre! Särskilt som i detta fallet där du har styva däckstommar fram och mjukare mer flexibla bak. Nya bakdäck och halvslitna fram kan också ge sådana fenomen även om man har samma däck fram och bak - det beror på att det djupa mönsterdjupet bak svajar mer än de slitna däcken fram. Dessutom brukar nya däck behöva kanske 50-100 mil innan de har blivit inkörda och fått stabila egenskaper. Så i Bruntemans fall är det säkerligen optimalt ogynnsamma förutsättningar för att få en stabil färd. Byt däcken fram till samma som du har bak, så lär du uppleva ett förvandlingsnummer där bilen blir bättre än ny i väghållning/komfort... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@ Johan B Jag tackar för tipset! Har du själv varit med om det eller hur vet du? Det kostar ju några tusen att byta så jag vill ju vara säker... Hur mycket är okej att blanda? Ej RFT och vanliga, okej Ej olika märken, okej, men då kan man aldrig byta märken? Undrar om E91 är också svajig pga annat märke på bakaxeln (vinterdäcken)? |
|
|
Brunteman; Nej, jag har inte råkat ut för detta då jag vet att man inte skall blanda däck fram och bak, så jag har medvetet undvikit detta. Det finns t ex. många trådar på detta forum om just problematiken med att blanda däck fram- och bak. Det är definitivt INTE OK att blanda RFT och vanliga däck - allt utifrån vad BMW och däckbranschen uttryckligen säger! Dessutom är man nog ute i gråzonen rent lagligt där lagrum dock är gammalt och skrivet långt innan RFT-däck fanns, men där står uttryckligen att man inte får blanda olika typer av däck på bilen... Iofs. syftar man nog främst på diagonal- och radial-däck, samt dubbade och odubbade däck, men frågan är om man lagligt kan anse att RFT- och vanliga radialdäck är olika typer. Kanske kan man se det så mht. att man gör skillnad mellan diagonal- och radialdäck. Jag vet inte om det prövats rättsligt men det kanske görs det vid en olycka där man anser att blandningen av olika däcktyper kan ha spelat in!? Olika däckmärken/modeller är inte "otillåtet" men direkt olämpligt pga. nämnda fenomen på BMW-bilars känsliga hjulupphängningar. Ibland kan det fungera att blanda men ofta gör det inte det - det beror nog mycket på hur lika/olika däckens uppbyggnad och uppförande är i förhållande till varandra, något som är svårt att säga i förhand. Men som sagt i ditt fall är det inte bara ett "fel" utan tre! Så jag skulle våga sätta en slant på att det blir bra om du byter främre däcken också! Hur slitna är framdäcken nu? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: Självklart kan du byta märke på däcken - köp fyra nya vid byte! Se till att rotera däckens placering regelbundet (typ var tusende mil eller så) där du skiftar fram- och bakdäcken (behåll rotationsriktningen för bästa prestanda på däcken genom hela livslängden - korden i stommen slits in efter rotationen och därför skall man inte byta rotationsriktning om man kan undvika det!) så slits de jämt och är ungefär jämt slitna när det är dags att byta ut dem vid ca 3mm mönsterdjup. :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.