|
|
|
|---|---|
Pelsen |
Här är chans till ett gott skratt, en historia som avser reklamation av undertecknad på två framfälgar. Dessa sitter på “en nästan ny BMW” med BMW Premium Selection Garanti. Fälgarna har klarlacksläpp runt emblemet i fälgen, ser bedrövligt ut på en bil där fälgarna gått ca 1000 mil enbart på sommaren. Har haft både diskussioner och mailkonversationer kring denna reklamation och för att göra en lång historia hanterbar kommer här motiveringen från BMW Sverige och Servicemarknadschefen på Bilia i Gbg. De har beslutat att inte ta dessa fälgar på garanti. Nedan BMW s motivering i sin helhet, därefter mitt svar, “Vi har tittat på bilderna och vår bedömning är att ytskiktet av klarlack släppt precis i övergången där centrumkåpan sitter, vilket det tyder på flera möjligheter, · Man kan ha använt något typ av verktyg för att ta bort centrumkåpan. · Skadorna kan oxså uppstått när man bytt fälg och fälgen tippat mot marken. · Fälgarna har skavt mot varandra i samband med hjulbyte/förvaringen. Dessa mindre skavmärken får anses som normalt slitage på en bil av 2013 årsmodell där ett antal hjulbyten har passerat och dessa fälgar har gått 1000-1500 mil. Det är mao. vår bedömning att detta är att betrakta som normalt slitage , på samma sätt som du tex. ser att hjulbultarna är skavda.” Mitt svar, “ Om man försöker ta bort centrumkåpan med något verktyg är det sannolikt omöjligt att inte skava själva kåpan, dessa är helt intakta. Alla som någon gång bytt däck vet dessutom att centrumkåpan tas bort inifrån. Om man tappar en (från utsidan sett) konkav fälg i backen är det helt uteslutet och skada centrum på fälgen, centrum når nämligen aldrig golvet/underlaget. Om fälgarna förvaras så att skador kan uppstå i centrum vill jag gärna veta hur BMW förvarar sin fälgar, hur man än placerar den går det inte att åstadkomma skav just där. Normalt slitage inkluderar aldrig lacksläpp kring fälgemblemet, det uppstår oftast vid en felaktig ytbehandling. Avslutningsvis anser BMW “att hjulbultarna är skavda”...den kommentaren förstärker enbart avsaknaden av kompetens och total kunskapsbrist hos den som gjort skrivelsen/bedömningen. Visst är det sedan märkligt att fälgarna bak inte har samma problem, det har suttit på samma tid som de fram.” Sannolikt utgår BMW från att den som tar del av svaren är dum i huvudet eller helt enkelt aldrig har sett en bil. Har gett dem chansen att se över sin motivering, de tycker att motiveringen är helt i sin ordning! De skäl som anges är helt osannolika med tanke på att det handlar om konkava fälgar... Ibland undrar man vad som hänt med "premium" märket BMW och delar av personalen!? Pelsen |
|
Jag måste ändå säga att det finns flera sätt att skada en fälg och att det inte är särskilt svårt. Underskatta inte vad klantiga personer kan lyckas med. 1) Fälgen behöver inte ha ramlat på en plan yta. Vips kan du få skador på det du kallar en "konkav fälg". 2) Om man inte vet att emblemet tas bort från insidan så är det inte omöjligt att skada andra sidan. Lägg upp några bilder så får vi se vad det handlar om. Men ur BMW:s synvinkel så har de nog blivit utsatta för både det ena och det andra och är hyfsat luttrade. Ofta är det nog bäst att sköta en reklamation direkt med en person live istället för att maila och reta upp samt missförstå varandra. Hoppas det löser sig för dig! |
|
Pelsen |
Hej Grelle! Är fullt medveten om att det går och klanta till det men oftast är det ju mer än bara lacksläpp då. Tappar, stöter du i eller på annat sätt åsamkar fälgen skada blir det någon form av hack eller synlig skada. Här är det bara lacken som släppt. BMW har sett fälgarna och är medvetna att inte det finns mer skada än just lacken som försvunnit. En kort fråga, såg att du har en 235:a, trivs du med den!? Pelsen |
|
Hur lång tid efter köpet reklamerade du fälgarna? Har fälgarna varit på renovering? Är det firman som renoverade som misslyckats? Stephan |
|
Pelsen |
Två veckor, ingen renovering. Bmw original fälg... Pelsen |
|
Reklamationer är alltid jobbiga när inte motparten tar det ansvar som man förväntar sig. Eftersom BMW Sverige redan är involverat är nog nästa steg att ta in ARN, men du måste fråga dig om principen är värt den tid det kommer att ta... Gällande min bil så är jag väldigt nöjd. En liten bakhjulsdriven, manuellt växlad bil med 6-cylindrar och 300hk+ är exakt vad jag ville ha och det levererar M235i till en förhållandevis rimlig peng. Inget att klaga på alls. Ser väl inte lika elegant ut som en 435iM, men i mina ögon ser den lite ungdomligare och tuffare ut. Har tagit ut den på mina favoritmotorcykelvägar och den skäms inte för sig. Kör inte särskilt mycket i vardagen (till jobb osv) utan detta är en leksak för mig som jag kan använda året runt. Blir Europaresa till alperna och rivieran nästa år med den för att verkligen piska den på kurviga vägar. |
|
Pelsen |
Visst är det så och innan ARN gjort sitt uttalande är väl både fälg och bil pensionerade! Låter gott... Kanske kommer ifrån tråden lite men vi tar det ändå. Upplever du den som stötig eller gör det ställbara chassit att det även går att åka "svensson" mjukt om man önskar!? Pelsen |
| Har inte ställbart chassi på min. Tycker inte den går stötigt utan att är följdsam men relativt fast. Är ju ungefär som 3-serie med sportchassi och det tycker jag är en bra kompromiss mellan sport och komfort. | |
| Släng upp en bild på skadan. | |
| Premium selektion är ofta tjänstebilar BMW anställda haft, nästan alltid med något fälgskrap och då omlackade. Dubbelkolla om det kanske är så. | |
| Och om BMW ägt den så är det BMW verkstad som i så fall bytt hjul och orsakat skadorna. | |
|
Tänkte samma sak.. Är det Premium Select bilar så skall det ju enligt BMW själva vara det absoluta toippskicktet av beggat som går att hitta eftersom allt arbete skall ha skett på auktoriserad verkstad endast, således klumpiga bmw anställda meckar. Får du inget gehör så skulle jag gå till ViBilägare. //Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.