AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.414

Dovt brum och vibrationer i ratt

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag har ett litet bekymmer med min e91:a touring.
På sistone har jag märkt att, beroende på underlaget får jag lite vibrationer i ratten och ett dovt brummande. När jag kör över lite textur i gatan blir det samma effekt.
Misstänker att det kan vara några bussningar eller liknande som är slitna.

Är det någon som känner igen sig?
Ni
964
Nip
320i-04
Tycker även min E46 har för mycket återmatning från vägen via hjulen till ratten. Vad jag tog reda på var att det är lite trögare för USA-marknaden där man inte vill ha rallykänsla i ratten.

Bredare däck än original blir också vanligen mer spåriga när man åker över ojämnheter som vägmitten osv. Sedan har ju vägverket perforerat mittlinjen för att låta, vilket inte underlättar. Vet inte om det är tänkt att väcka ev. sovande förare som driver över mitten.

Sedan brummande ljud, slitna däck med tvärgående mönster brukar låta mer än nya däck och de med mer mönster i rullriktningen. Tystast blir de med V-format mönster, då nästan inget gummi träffar vägen regelbundet så det blir brum av det.

Så det behöver inte vara något tokigt med din bil, om det inte uppståt och ökat plötsligt. Däck slits ju och får lite sorgkanter i mönstrets rand som slår i vägbanan mer än nytt.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Ja, det kom hyffsat plötsligt.
Får se nu när vinterdäcken kommer på om det förändras något.

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Tyvärr så hjälpte inte det. :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.