AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.168

528i -82 kopplingspedalen stannar nere

Efter nio års stillastående skulle jag ha igång den. Stått torrt, i garage. Kopplingen kändes stenhård, men gick att trycka ner med stor kraft. Stannade tyvärr kvar vid golvet. Kollade undertill, fann några droppar tunn ljusröd olja som läckte ut i skarven motorblock/kopplingshus. Kan jag ha lyckats trycka ut oljan förbi stillastående kolv i slavcylindern ut i kopplingshuset ? Kolven i huvudcylindern står ju i botten och vill inte komma upp. Öppnade luftningsnippeln vid slavcylindern utan något resultat alls.
Fråga: Hur kan jag trycka in broms/kopplingsvätska så att jag trycker upp kolven i huvudcylindern till sitt rätta läge igen ? Eller finns det alternativ ? Tacksam för hjälp.
P.S. Har startat flera ggr på backen och ettan, driver okay. Troligen ryckt loss bromsplatta från svänghjul-hoppas jag.
Demontera slavcylindern på lådan,brukar sitta med 2 bultar. Tryck igenom vätska "baklänges" från slavcylindern...
Hej och tack för tips. Kan du se ngt hinder för att pumpa in baklänges via luftningsnippeln vid slavcylindern ? Och, har inte kläm på oljereservoaren- - går kopplingen på bromsvätska eller styrservo-olja ? Tack igen, Sverker
Tack för tips. Funkade till slut....kolven fastrostad i slavcylindern. Verkar okay nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.