|
|
|
|---|---|
|
Har hamnat i svår beslutsångest över mitt nästa bilval. Har sedan 3 år tillbaka en BMW 318D (F31) som jag är GRYMT nöjd med, typ bästa bilen jag ägt i mitt liv. Bilen är 3 år nu så det är dags att byta. Har kollat en del på Mercedes C-klass och tycker även att den verkar vara en riktigt bra bil. Som egenföretagare erbjuder både BMW och Mercedes kraftigt rabatterade priser till mitt företag (Merca kallar det Fleet edition, BMW har väl något annat namn) så prisläget lär bli likvärdigt. Bakhjulsdrift är ett måste, manuell låda samma sak. Kombi ett måste. Att ta en F31 igen känns lite "tråkigt", är väl typ exakt samma bil som jag har. Någon här som har erfarenhet av "nya" C-klassen (220d)? Vad är respektive märkena bäst och sämst på i en jämförelse? Jag upplever dom som väldigt lika utrymmesmässigt och kvalitesmässigt, BMW kanske något fastare och rappare i kurvorna. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av? | |
|
Har själv en f30 320d, men hyrde en w205 c220 under två veckor i Spanien i somras. Jag upplever den som en "generation" nyare än f30, vilket den ju också är. Trivdes väldigt bra med mercan(hade en w204 tidigare och gillar merca generellt, så är lite färgad ;)). Mercan känns som en mognare bil och inbjuder knappast till sportig körning men var en milslukare av rang. Som vardagsbil skulle jag faktiskt välja mercan och kan mycket väl tänka mig en sådan vid nästa bilbyte. F30 är snyggare utvändigt, men jag håller mercans inredning högre. |
|
|
Jag kan bara instämma med det davkar skriver. Precis mina tankar dessa mellan också efter att ha kört dem bägge i många mil. Även jag skulle ha grymt svårt att välja dessa bilar emellan. Bäst är nog bara att låna hem och testa ordentligt och se vad som faller en i smaken. |
|
råbban |
Lånar tråden lite. .. vad hade ni funderat på för bil med följande krav : Kombi eller halvkombi (mellan klass strl) 180+ hk (tveksam till bmw 4cyl diesel ) 4hjulsdrift Automat Årsmodell 13-nyare Max 300tkr |
Verdi |
Hade en C-klass kombi en vecka i våras och den ligger väldigt fint på vägen. Ger en avslappnad körning. Var samma med den SLK jag hade en månad i augusti. Den var det väldigt bra chassi på tycker jag. Riktningsstabil men ändå alert i kurvorna. Den enda MB jag direkt ogillat att köra var en A-klass med sportchassi. En A 250 Sport. Länk Man liksom hoppade fram på vägen. Kort axelavstånd hjälpte inte till heller. Urusel komfort. Alla tre var faktiskt bensinare. 184hk i C-klassen och SLS:en och 211hk i A-klassen. Jag gillade inte drivlinan alls i någon. Oharmoniskt. Man visste aldrig hur och när lådan skulle växla kändes det som. Nu kan det bero på att jag är så van vid 6-cyl diesel men vid kickdown tog det en evinnerlig tid innan bilen sköt fart. Vid lugnare gaspådrag fungerade det bättre. I pappas GLK 220 CDI så har jag dock inte märkt något konstigt så det är nog att jag helt enkelt föredrar diesel. :) |
| Jag funderar på att beställa nya A4 (B9) 190 quattro s-tronic avant sport. Får loss den för 332'. Det kan väl inte vara ett helt tokigt köp. Eller? | |
| Marin, Är det som företag eller privat? Utrustning? | |
| Företag. Proline + sporpaket. Ingen ultralyx, men tillräckligt för mina behov. | |
|
Marin: Låter som en bra deal. Fick en offert på samma bil (proline + sport) och ytterligare 50 000 i utrustning för 360'. |
|
|
@Acey, Då är din offert vassare om du får utrusning värd 50lax men betalar bara 28' för den. Audi tar brutalt mycket betalt för extrautrusningen har jag märkt. |
|
| Marin: Precis, men där finns det också lite marginaler att gå på. Eftersom Proline är kampanjad så är det lite svårare att få ett riktigt bra pris på en "ren" bil än om man lastar på lite... Det sjuka är att bilen, trots det, känns lite "tom"... | |
| Med proline och sporpkt har den i princip samma utrusning som min 320d sportline. Hade gärna velat ha den nya digitala instrumenten men det kostar 29'! Alcantara och panorama kostar ytterliggare 30'. Sjukt med tanke på att VW erbjuder samma utrusning för betydligt lägre pris. | |
|
Valde Mercan till slut, skrev på idag, leverans på födelsedagen i April :-) Avgörande var att BMW:s offert på en "motsvarande" 320d låg 26.000 !!!! över Mercas offert. Säljaren på BMW hade inte en chans att matcha det budet så jag gick på Mercas offert. BMW föll på att dom inte har något "vettigt" företagspaket, så det blev mycket "lösgodis" på den bilen. Merca kör sin Fleet Edition som egentligen är ett lite modifierat SE-paket, innehåller från början det mesta. Det enda negativa är att man inte kan välja till en värmeratt i paketet, värmeratten kräver massa extra tokval, fattar inte varför ... BMW får självklart en ny chans nästa gång, bör vara dags för en ny 3-serie då :-) |
|
| Grattis till en jättefin bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.