AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.115

Dubbdäck till BMW 135 E87

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej!

Jag tänkte höra mer er här på forumet vad ni har för dubbdäck till er 1-serie. Jag startade en tråd här för länge sedan om katastrofen med Nokian Hakka dubbdäcken och att bilen kändes rent av farlig att köra då den ålade sig fram på vägen och bilen svängde 1 sekund efter att man själv svängde med ratten. Antispinn blinkade också hela tiden så acceleration var inte lätt! Ibland inte ens att hålla hastigheten i uppförslut (nej däcken spann inte men systemet i bilen trodde det och ströp kraften).

Däcken börjar bli slitna nu och även om bilen uppför sig klart bättre ju äldre däcken blivit så vill jag undvika samma situation igen.
Eftersom Hakka 8 däcken vinner tester dock så är jag lite nyfiken på hur deras Hakka 8 RFT däck är. Jag har skrivit till nokian och frågat men får inget svar.

Så är det någon som testat Nokian Hakka 8 RFT däck till sin 1-serie och har synpunkter att dela med sig? Eller andra dubbdäck ni kan rekommendera som inte fick bilen att bete sig så här?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nokian däck har en stor nackdel, och det är körning på barmark. Det är på bekostnad av att dom är extremt bra på vinterväglag. Ett vinterdäck kan inte vara perfekt på alla underlag.
Är ingen hemlighet att nokian satsar sitt krut på att vara bäst på vinterväglag.
Sen finns det andra tillverkare som är mer allround på alla väglag. Om det är medvetet eller inte låter jag vara osagt.
Som sagt, bra på en egenskap blir alltid på bekostnad av någon annan.

Så mitt svar är att man får välja däck efter hur man kör och var man bor.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej Haas. Jo jag har alltid haft Nokian däck och till min Saab 9-5 var jag jättenöjd. Detta handlar inte om att de är lite sämre på barmark än andra däck utan att bilen blir näst intill okörbar, speciellt när däcken då är nya. Flera andra har bevittnat om samma sak även med andra dubbdäck till 135:an här i min gamla tråd i forumet.

Om någon som faktiskt har erfarenhet av dubbdäck som fungerar bra ihop med en 1-serie så vore jag jättetacksam för svar. Eller friktionsdäck för den delen även om jag helst inte vill kompromissa med tryggheten vid ren isgata :/
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Agathorn : klart det blir skit om du kör med RFT .
Fick nyss monterat nya Hakka 8 suv ( icke RFT ! ) på X5 an ( e 70 )
255/ 55 18 " runt om.
Bilen går som en dröm på bar mark ! Ingen spårning, ryck i ratten ( behöver inte ens hålla i ratten :) eller blinkande antispinn.

Bilen går tom bättre änn med sommardäcken !!!
Fattar inte varför faktiskt , samma dimension på däcken , dock olika märken fram å bak , pirelli fram å bridgestone fram ( el va de tvärtom :)
Men mönstren på däcken identiska å bra med mönster kvar .
Är det orsaken till att bilen gick som skit ? Olika märken alltså ? Bilen drog i ratten konstant typ . Självklart icke RFT å bilen saknar aktiv styrning . Kräver konstant 4 hjulsdrift exakt lika däck runt om månne ???

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag hade hoppats att RFT däck med hård däckstomme kanske till viss del får bort den simmande känslan och även att antispinnen griper in pga mjukt gummi (RFT=hårdare).

Och ja, jag har läst att 4 hjulsdrift är känsligt med att man har samma däck runt om.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stämmer in i kören om att skippa RFT!
Mycket dyrare och sämre på allt, utom att de kan köras en kortare sträcka vid punktering!

Blandar man olika däckfabrikat fram och bak, blir det ofta spårkänsligt och vingligt!
Att mönstret är snarlikt är ingen garanti för att det skall fungera bra ihop - det är många andra faktorer i däcken som spelar in: stommens uppbyggnad/hårdhet, gummiblandningen, däckskuldrans utformning etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
På sommaren kör jag med Bridgestone Potenza re050A RFT och vi är supernöjda med dem faktiskt. Väldigt direktstyrda och de "känns" sportiga. Greppet är inte det bästa och de låtar nog lite mer än icke rft men det var riktigt skönt när vi fick punktering också. En stor spik in i däcket och allt vi märkte var att det stod på displayen att vi hade tryckfall. Bara att köra direkt till verkstaden som pluggade däcket för 100 kr.

Men nu är frågan alltså vilket däck man ska satsa på till vintern för att undvika att antispinnen bryter av kraften direkt och att bilens styrreaktioner känns direkt farliga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvärr är det så att skall du ha riktigt bra vintergrepp, måste däcken ha mjukt gummi och många sajpningar/öppet mönster i slitbanan = mer svajjigt på barmark!

Alla däck är en kompromiss och att få supergrepp på barmark med en effektstark bil kräver däck som är ganska lika sommardäck i mönster och gummiblandning - dvs. då kan centraleuropeiska däck vara ett alternativ....MEN då får man också leva med mycket sämre vinteregenskaper!

Läs däcktesten och kolla efter däck som har bra barmarksegenskaper!

Continental Icecontact är nog lite mer barmarksstabilt men något sämre på is än Nokian Hakka8.

Att dina Bridgestonedäck upplevs som "sportiga" (gissar på "stötiga" och oflexibla) är tyvärr typiskt för dåliga RFT-däck (många anser att just Bridgestone gör de allra värsta RFT-däcken).
Med mjukare stomme som i vanliga däck får du både bättre grepp och bättre komfort! ;)

Mvh
Johan B

Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Tack Johan för dina som vanligt utmärkta , beskrivande svar ! :)
Blir nya premium däck runt om till nästa sommar .

Vilka sommardäck rekommenderar du förresten till sånhär bil ? ( x5 e 70 )
Continental el Michelin ? El nåt annat märke tom ? ? :)

Ber om ursäkt för trådkapning, men vill ju att alla BMW bröder ska köra med så bra däck som möjligt , alltså ditcha allt som har med RFT att göra !
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag upplever hakka däcken på samma sätt som "ryk 330xi" skriver i denna tråden: "Länk
Nämligen:

"Jag vet inte exakt vad som gör fenomenet men bilen känns som den inte har något fäste alls. Antispinnlampan blinkar frenetiskt helatiden och då menar jag verkligen för allt. I kurvor i normalhastighet känns det som bilen glider i sidleds och stabiliseringssystemet varnar helatiden. Däckhandlaren provkörde bilen och sa också att den var okörbar och bytte däcken omgående utan kostnad"

Jag körde med hakka däck till min saab 9-5 och upplevde inte alls några problem där. Jag var jättenöjd och antispinnen grep bara in när den skulle göra det och bilen "ålade" sig inte alls fram.

Så nej, det är inte "normala" köregenskaper för ett mjukt dubbdäck utan något som verkar drabba 1-serien. Jag avvaktar ännu svar ... *håller tummarna*
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
"Gunnare" skriver detta i följande tråd som jag missat innan vilket kan vara en ledtråd till uppförandet av däcken på min bil:

"Vet att vissa dimensioner av Hakka 5 ofta levererats i 'Reinforced'-utförande, dvs med högre belastningsklass för lite tyngre bilar - dessa däck har betydligt hårdare skuldra, och beter sig lite som RFT-däck fast dom inte är det."

Nu är det Hakka 7 däck jag har men samma sak gäller kanske där iom att det är 17" vinterdäck jag har! Värt att kolla upp till nästa gång, så att jag undviker dessa "reinforced"-däcken! (och därmed också undvika RFT-däck till vintern uppenbarligen, om styva däck nu är orsaken till problemet om vintern).
Verdi
Nya vinterdäck är extremt sladdriga. Särskilt om det är plusgrader. Mjukt gummi är boven. Den blinkande antispinnlampan betyder INTE att däcket spinner. Det är bara det att bilen tolkar det som att det är så eftersom klackarna på däcket viker sig vid gaspådrag och det uppstår en liten fördröjning innan accelerationen kommer.

Jag hade samma problem på min 320d en gång i tiden... Problemet blir mindre när däcket har slitits ner lite och/eller det blir kallare ute.

xDrive är väl inte särskilt känsligt för olika däck? Är inte som gamla haldex-system som kunde sucka ur helt och hållet om det var det minsta olika rullomkrets.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag vet Verdi. Problemet kvarstår dock och jag vill hävda att det är speciellt känsligt på 1-serien, i alla fall på min bil. Som jag skrev ovan var inte min gamla saab alls likadan.
Det vore kul att höra av någon som köpt nya dubbdäck till sin 1-serie förra vintern eller till och med för kommande säsong och höra vad han/hon anser om sitt köp och hur bilen uppför sig. Jag är beredd att prova andra dubbdäck men vill helst höra av någon annan som faktiskt provat dem på 1-serie.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Detta foruminlägget var också intressant. Här var lösningen att antingen köra på centraleuropeiska däck (aldrig i livet!) eller RFT däck.
Länk

Så det lutar åt Hakka 8 RFT för min del för att se om det hjälper till att hålla antispinnlampan lite mer släckt.
Den otäcka styrkänslan när däcken är nya hjälper det kanske inte emot dock, men man kan ju hoppas då däcksidorna är styvare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte att problemet med att DSC:n aktiveras, beror på att stommarna i däcken är för mjuka (i färdriktningen är det nog minimalt flex t om. på riktiga "balongdäck"!) - det är själva gummit/mönstret i slitbanan som är mjukt och flexar vid stora krafter mot torr asfalt och då tror bilen att däcken spinner...en baksida av att man har mjukt gummi/mönster som greppar bra i vinterväglag, dvs. snö och is!

Så jag skulle bli mycket förvånad om du blir av med problemet med RFT-Hakka8.

Mvh
Johan B

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
JohanB: Tja det är möjligt men jag har inte mycket annat att gå efter just nu. Och enl. säljaren i tråden jag länkade till så verkade problemet försvinna med Hakka RFT-däck så det är den bästa "lösningen" jag har att gå på för tillfället.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför måste du just ha nokian om du nu inte varit nöjd med dom innan?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Haas: Han som skrev inlägget jag länkade till erbjöd kunderna Nokian RFT däck och de verkade fungera eftersom kunderna inte klagade då. Bara därför ...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om du tror de är bästa lösningen för dig så är det väl bara köra på det.
Jag skulle säga, välj ett annat märke.

Skulle själv aldrig köpt nokian igen om jag var i behov av en helt ny uppsättning. Dom är egentligen alldeles för mjuka för mig om man ser till hur vädret är här under vintern. Man kan nästan räkna på händerna dom dagarna man verkligen är i behov av ett däck med extremt bra vinteregenskaper.
Givetvis beror de ju på vart i landet man bor och vilka vägar man kör på också.

Men skaffar du "RFT-åttor" får du gärna motbevisa mig. Men håller med Johan, skulle bli förvånad om hela din upplevelse skulle ändras med dessa däck.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Continental WinterContact TS 830P SSR vore kanske värt att testa annars. på dackonline.se skriver de så här:

Egenskaper:

Mycket bra på torra och regnvåta vägar. Bra på snö.
Europeisk gummiblandning ger mycket god stabilitet och styrrespons.
Passar även tunga och motorstarka bilar.
Utmärkt komfort och låg ljudnivå.

De är kanske lite hårdare då är Nokian-däcken och en bättre kompromiss. Man får väl bara ta det lite lugnare när det då väl blir rejält vinterväglag med is och snö än med nuvarande Nokian dubbdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.