AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.237

Vilket program använder BMW till obd2?

ca
14
carnystrom
330 XD -04
Vilket program använder BMW vid felkodsläsning och ändringar? Folkvagn till exempel använder ju VAG COM, finns det något liknande för BMW?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vad BMW själva använder vet jag inte men ett mycket populärt diagnosverktyg är Inpa/Edibas för entusiaster över hela världen. Täcker samtliga modeller från 96-2013 e-serie kan man väl säga. Finns ett visst stöd för F-serie också om man har rätt version. Även på äldre bilar, e34 e36, får man kontakt med vissa moduler, vanligen SRS, DME, ABS. Lite roddigt att handha om man är ovan men inte jättekomplicerat. Här kan du se en som kör en Inpa på en e60:

För bilar mellan 96-2004 ca plus sena e53, e83 och e46 (ej e60 e90 etc) så finns BMW scanner som är otroligt enkelt att läsa felkoder och koda med.
Här kan du titta hur det ser ut in action:

Finns att köpa här (jäv): Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
En liten inflikning i debatten:
Kan rekommendera Olas prylar. Fick en visning förra året, såg bra ut (fast då krävdes äldre Windows). Det nya, uppdaterade ser ju toppen ut.

Köper gärna en av dig Ola nu på studs, men skulle vilja prata med dig lite först. Ring mig gärna på 0768-719598.
Allt gott // Calle (E36 320i M52 -97)

//Good things happen to good people!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det jag visade dig Calle var en specialare för äldre bilar, ett sk ADS interface tillsammans med Inpa. Det krävde 32-bitars operativ och äkta serieport vilket jag iofs fann en lösning på med exakt rätt PCMCIA-kort och ett litet specialprogram som en Tjeck har skrivit. Det har jag inte längre då supporten blev alltför tung. Sista kitet gick till en mycket nöjd 850 ägare som i tio år hade letat efter en fungerande diagnoslösning. Det som finns idag är ämnat åt "nyare" bilar och körs fint på 64-bits operativ inkl Windows 8 och 10. Dock så får man tag i vissa moduler på e36 med dessa grejer. Motor, airbag, ABS och eventuell automatlåda. Gäller då även Z3.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Du skriver "fram till 2013 e-serie", samt "visst stöd för F-serie" - Vad finns annars för F-serie och då ffa 2014=>?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det jag menar är de modeller av e-serie som fanns fram till 2013 och att det finns ett visst stöd för F-serie. Man behöver dock bygga om kabeln lite och det är lite tunt med motorval. De jag har varit i kontakt med har främst velat justera luftfjädringen på F11 och det går fint.
Vad som sen finns till F-serie vet jag inte riktigt. E-sys?
Där får andra fylla i.

Mvh Ola

Min Bil:

Länk
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Hej!

Jag har en del problem med belysningen på min 320 e90.

kan man felsöka belysningen mm med hjälp av inpa?

Titta gärna i min tråd ang varning för trasiga lampor högt upp i "3-serien"
Visa användare
35
BMWUpdateSWE
BMW M5 2012
Hej

@jsn : BMW använder sig utav ISTA D/ISPI NEXT för felkods läsning och ISTA P för programmering. Esys används i tyskland fabriken. Inget BMW använder sig utav här. Med Esys kan du lägga in begagnade styrenheter eftermontera utrustning plocka bort spärr som tex DVD in motion det kan du inte göra med ISTA P och det är inget en BMW verkstad kan göra i Sverige. Använder dom programmen själv men dyrt och köpa för man ska köra det online när det gäller ISPI NEXT. Hoppas du får det svaret du söker :)

BMWUpdateSWE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.