AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.624

Byta servosystemolja från ATF till CHF 11s, rekommendabelt?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Har troligen ATF i servosystemet för M5:an nu och vill byta olja till CHF 11s olja, är det möjligt utan läckage och fördärvande av tätningar etc?
Jag har dessutom redan nu ett mindre läckage i en slangkoppling som också ska fixas ihop med bytet.

Tänkte tappa ur och skölja igenom systemet ett par ggr innan jag isf fyller upp med CHF:en..

Jag är iofs inte hundra på att systemet innehåller ATF olja heller...oljan är nog inte bytt på länge och den är i färgen närmast grå/svart..jag har lite CHF olja liggandes och tänkte därmed byta till denna om någon inte har invändningar mot detta..

Att bara hälla i ATF och tro att det är den oljan i nu är inte heller speciellt lyckat, utan hellre byta all olja och sedan fylla med ny frisk olja...vilken olja det nu blir.

På locket står visserligen att det ska vara ATF i, men här i Norden så borde CHF oljan vara bättre lämpad IOM bättre kallegenskaper( har jag hört).
Bilen körs på vintern.

Jag vill naturligtvis inte skada tätningar så om någon gjort detta byte och det blev tillfredsställande resultat så skriv gärna en rad :)

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så länge du gör en ordentlig ursköljning är det inga problem.

Bättre att skölja ur och byta till en hydraulolja som man vet med säkerhet vad det är istället för att köra runt med en okänd blandning. Worst case är ju att du redan idag kör omkring med en blandning av ATF och CHF11S (då historiken är något okänd).

Och eftersom du ändåså ska göra service på systemet är det ett bra tillfälle att byta.

Yes, CHF11S har bättre kallegenskaper och troligtvis lite bättre livslängd.

Men skölj då igenom med CHF11S, så du får se till så du har tillräckligt mycket för att göra ett par flushs och även fylla upp systemet som sista steg.
Men häll inte bara på och tappa ur, fyll på och arbeta pumpen och styrningen och sedan tappa ur så du får cirkulation i pump och styrning också.

Så jag säger : go for it!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, tack för svaret!

Nu känns det lite mer "safe" att börja kladda med servon :)
Jag gör som du beskrev..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.