|
|
|
|---|---|
|
Jag är en petig ägare med en olycklig vecka bakom mig. Vid tvätt i förra veckan hittade jag en parkeringsskada på toppen av höger hjulhus bak, någon som touchat mig lite lätt och sen rullat iväg utan att ge sig till känna, tack för den. I morse var det dock jag själv som orsakade ytterligare en skada. Litade på min PDC men hade glömt att aktivera (varför är PCD fram inte alltid aktiverad??!) och jag klapp en sten som gjorde fina märken i min frontspoiler. Vilken underbar start på veckan.. Vad gäller nu? Bilen är 3 år i januari och jag har således fortfarande vagnskadegaranti från BMW. Är det dubbla självrisker och vad är denna? Jag har försökt finna info om vagnskadegarantin och dess självrisk på nätet men hittar ingenting. | |
| Självrisken på min vagnskadegaranti var ca 10kkr, så om du har lika hög hoppas jag för din skulle inte att du behöver betala dubbla. Ring försäkringsbolaget och fråga om din självrisk först innan du gör något. | |
|
Men om jag har vagnskadeförsäkring via BMW (ingår ju fram tills bilen är 3 år), är det BMW Originalförsäkring då? |
|
|
Formellt sett är det en självrisk per skadetillfälle! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Kung Elite, Trist vecka verkligen. Det är två självrisker på dessa skador ja, eftersom det är två skador. Vad gäller din egenorsakade skada så är det vagnskadegarantins självrisk på 5000 kr exkl moms, alltså 6250 kr. Vad gäller den andra skada så bör du kunna ansöka om ersättningen via TFF och då är självrisken 5% av basbeloppet vilket i dagsläget är ca 2200 kr. Dock är det ju så att beviskraven är ganska höga vilket gör att det är troligt att du får avslag. En skaderedogörelse av typen "Vet ej var, vet ej när, förra veckan någon gång på ICA Maxis parkering tror jag men är inte säker" godkänns liksom inte. Anledningen att TFF har höga beviskrav är för den annars ganska uppenbara risken för bedrägliga skadeanmälningar. I BÄSTa fall kommer dessa fadäser alltså kosta dig 8 850 kr, och i sämsta fall 12 500 kr. Dock kan du ju höra dig för om att bara bättringslackera skadorna. Blir inte perfekt men kanske till en bråkdel av kostnaden. Dock är det ju en rätt fin bil du har så jag förstår om du inte vill åka omkring med skador. Det är ju trots allt en BMW. Lycka till. |
|
|
Ok, det var som jag befarade :-(. Men tack för snabba och bra svar, forumet är lika bra som bilarna vi kör! |
|
|
AlexanderK, din summa om 6250kr stämmer inte med mitt senaste samtal med dem. De sa att det skilde mellan modellerna och vad återförsäljaren hade valt. Det finns alltså inte en fast summa för alla enligt dem. För min modell var det 9300kr på vagnskadegarantin. Var har du fått siffran 6250kr ifrån? Kung Elite, ja, det är BMW originalförsäkringar som tillhandahåller vagnskadegarantin. |
|
| Jaha, ja, det är inte omöjligt att det är annorlunda nu. Min erfarenhet baserar sig på den gången jag använde vagnskadeförsäkringen och det var några år sedan så det är säkert annorlunda nu. Då var det 5000 exkl moms i självrisk. | |
|
"Vad gäller den andra skada så bör du kunna ansöka om ersättningen via TFF och då är självrisken 5% av basbeloppet vilket i dagsläget är ca 2200 kr. Dock är det ju så att beviskraven är ganska höga vilket gör att det är troligt att du får avslag. En skaderedogörelse av typen "Vet ej var, vet ej när, förra veckan någon gång på ICA Maxis parkering tror jag men är inte säker" godkänns liksom inte." Det kan det mycket väl göra, jag har själv råkat ur för p-skada och fått igenom det på TFF argument á la "Vet ej var, vet ej när, förra veckan någon gång på ICA Maxis parkering tror jag men är inte säker". Skadebesiktning hos polisen och det de kollar efter är att skadan inte är sådan att du själv orsakat den. Alltid värt att prova om du anser dig ha rätt för en prövning, vilket du har för din ena skada. |
|
|
Kolla vad det kostar att fixa skadorna utan att blanda in försäkringen. Räcker det med lack på framstötfångaren bör det bli billigare än dubbla självrisker. Stephan |
|
|
Det finns också flera företag som gör s.k. spotlackering, dvs de lackar bara själva skadan. Kan vara ett alternativ kanske. Blir förmodligen billigare än att lacka t ex hela stötfångaren. |
|
| Min skadereparatör hade två taxor - en om Fbolag var inblandat, och en annan (gissa billigare eller dyrare?) om det var privat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.