AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.905

Nyköpt 120D -Funderingar

T.
45
T.Z
BMW 120DA M-pkt
BSR Steg 1-14
Har äntligen hamnat rätt igen efter några år med volvo.

Hade en z3 som första bil och gillade den skarpt!
Sedan den tiden så har tiderna förändrats och vi har avverkat ett par volvo bilar nu när familjen växt.

Har hela tiden haft en förkärlek till bmw och slog till på en 120D 2014 nyligen.
Och nu är man igång igen men att tvätta och polera, leta efter tillbehör osv.
Ett helt annat bilägande.

Men, några saker skulle jag vilja få ordning på.

1)
Det sitter den större stereon med h/k system och det låter bra, men radiomottagningen är under all kritik.
Går detta att lösa?

2)
Dieselmotorn har många fördelar men den låter inte direkt trevligt (man man jämför dom andra btw jag kört med raka sexor).
Någon som har erfarenhet med att byta till något sport avgassystem eller liknande som får bilen att sjunga lite?
Är inte ute efter något dönande utan något mer dovt och diskret.

3)
Bilen är från april 2014 och gjorde sin första service i år vid 3400mil.
Tycker det kanske var lite väl många mil men gissar på att bilen vet vad den behöver.
I panelen visas att nästa service skall göras mars 2017, vilket är strax innan den fria servicen går ut.
Vad brukar åtgärdas i dessa fria servicar dom första 3 åren, enbart olja och filter?
Och hur ser det ut dom nästkommande åren?
Har alltid gjort extra oljebyte mellan dom ordinarie servicarna med andra bilar, hur är det nu?
Är det "onödigt"?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej och välkommen tillbaka till tryggheten.

1, Konstigt, kör in den till verkstaden och be dem kolla upp det. Det går på nybilsgarantin.

2, En kompis till mig som jobbar på BMW säger att det blir en rätt stor skillnad på om du byter till M Performance-avgassystem. Jag funderar på att göra det på min egen 120d. Att jämföra skönsången i en tvålitersdiesel med fyra cyl och en trelitersbensinare med sex cyl är dock inte rättvist.

3, Det skadar inte med ett extra oljebyte emellan BMW:s eget intervall - det är dock inget du kommer få på den fria servicen utan det får du bekosta själv.

Det misstänks ju från många olika håll att det är den långa service-intervallet som är en bidragande orsak till problem med kamkedjor och kamkedjesträckare. Jag har dock inga närmare belägg än att konstatera att "thats what they say".

Vad är det förresten för motor i din Z3:a?
T.
45
T.Z
BMW 120DA M-pkt
BSR Steg 1-14
Tack för svar!

Ja det känns skönt.

Hade några krav med bl.a minst max 2år gammal med minst 2.0D, M-Sport, Sport-Automat, Alpinvit och gärna H/K stereon.

Har ju läst att andra tyckt att fm mottagningen är dålig och det är den verkligen jämfört med vilken annan bil som helst.
Tror inte det är något fel på min,utan mer om det finns något som löser denna brist hos bmw?
Alt. om det gick att montera in DAB radio kanske?

Vad kan ett sådant avgassystem tänkas kosta?

Hade den minsta sexan i min bil, men hade periodvis en annan med 2.8 och den var riktig trevlig i den bilen.

au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Grattis till den nya bilen. Jag har proff, radion och har hur bra mottagning som helst. Gör ett extra oljebyte bra för bilen och gott för själen. En diesel fyra är väl svårt att få någon skönsång ur.

T.
45
T.Z
BMW 120DA M-pkt
BSR Steg 1-14
Har även noterat att det knarrar ifrån förar dörren till och från.
Ringde BMW och bokade tid för åtgärd.
Tydligen lät han inte direkt förvånad, vanligt fel?

Någon som vet var jag finner prislistan till dom olika M Performance uppgraderingarna?
Knarrandet kommer att åtgärdas med glidmedel. Jag köpte själv en liten flaska av detta från BMW ca 350kr, smörjer ungefär varannan månad så slipper man ljudet. BMW är medvetna om knarrande gummilister, därav säljer dem "lösningen" till problemet
T.
45
T.Z
BMW 120DA M-pkt
BSR Steg 1-14
Mitt knarrande låter som det kommer ifrån dörrpanelen strax under rutan, inte ifrån listerna ovanför rutan.

Upplever mer att det är spänning i dörrinredningen som gör att det knarrar.
Behöver inte köra över ojämnheter för att det skall låta, låg fart på plan mark räcker.

Japp, samma på min. Prova att veva ner rutan en centimeter på den dörren du tycker knarrar. Försvinner för mig då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.