AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.955

F11 bakluckehandtag. Hur tar man bort?

Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
Öppning av bakluckan på min F11 -11 utifrån fungerar ej, och jag misstänker att handtaget gått sönder. Jag vill ta bort det för att prova att mäta upp över kontakterna, och skulle uppskata information om hur man demonterar det rätt, samt felsökningstips på varför det inte går att öppna med handtaget.

(Att öppna med knappen inne och med fjärren fungerar utmärkt. Likaså att stänga luckan med knappen i luckans nederkant.)

/Per

pe
24
perawe
525 F11 -2011
Hej Per,

Jag har precis monterat backkamera på min F11 för några veckor sedan så jag har det lite i färskt minne hur man kommer åt handtaget.
Jag bytte även ut mitt handtag till ett som var anpassat för kamera.

Vad jag skulle göra först (det har du kanske redan tänkt på) är att känna/höra om det klickar något från den lilla Micro-switchen som sitter i handtaget.

Om du vill gå vidare och demontera handtaget till bakluckan behöver du först demontera U-profilen (clips) runt själva rutan. Den är lite speciell att få bort men som sagt den sitter bara med clips så det är i princip bara att sakta och metodiskt ta bort den. Efter det går det att ta bort panelen som rymmer första förband samt varningstriangel (clips + skruv). Sen är det förhållandevis lätt att demontera handtaget som sitter fast med klassiska fästprofiler som man trycker åt sidan för att få ut själva handtaget för att sedan kan man dra ur kontakten till Micro-switchen.

Om det visar sig att det är fel på switchen så får du gärna mitt gamla handtag förutsatt att du inte har backkamera monterat på din bil för då passar den inte.

Med vänlig hälsning, Per

Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
tack för både tipset och erbjudandet! Jag tar tag i detta så snart jag har tid (och ljus), och återkommer med resultatet om jag skulle behöva ett nytt handtag.
:-)

/Per

@perawe - Vad är det för kamera du har installerat? Dyr?
pe
24
perawe
525 F11 -2011
Jo, jag har monterat in BMW original delar fast det mesta är begagnade prylar.
Jag har NAV-PRO (också nyligen eftermonterat) + PDC vilket jag tror är en förutsättning för att kunna eftermontera backkamera.

I runda slängar blev kostnadsbilden så här,
Styrenhet, Blocket 1500 kr inkl. frakt
Kamera, Bildelsbasen 1500 kr inkl. frakt
Bakluckehandtag anpassat för kamera, Bildelsbasen 200 kr inkl. frakt
Komplett kablage från Kufatec Tyskland, ca. 1000 kr inkl. frakt.
Monteringsanvisning med el-schema på svenska från BMW, GRATIS!!

Jag fick hjälp med kodning från BMW Upgrade.

Med vänlig hälsning Per

Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
Handtaget demonterades ikväll. Tack för perfekta instruktioner!
Microswitchen var hel, det var själva gummit som spruckit. På ngt sätt är gummit ett gångjärn som hjälper en plastpinne att pilla på microswitchen, men sprickan gjorde att pinnen aldrig får kontakt. Hoppas att man förstår fastän jag använder de specifika facktermerna för alla delar :-)

Så, har du ett handtag, med eller utan switch, så tar jag tacksamt det.

//Per, Spånga

pe
24
perawe
525 F11 -2011
Tummen13,
Det va ju roligt att du hittade felet.
Jag jobbar i Bromma och tar med handtaget i bilen i morgon.
Maila mig på, "p.mag@bredband.net" så löser vi det så snart som möjligt.
Mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.