AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.407

Värmare till F01 startar inte med fjärrkontroll

Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Hallå,

Har märkt att min värmare inte startar som den ska med fjärrkontrollen. Att ställa in tid i bilen funkar klanderfritt så jag tror inte värmaren i sig är trasig.

När jag trycker på den översta knappen för fjärrkontrollen lyser det visserligen en grön lampa men den verkar liksom inte få kontakt eftersom det inte händer någonting när man sedan trycker på startknappen för värmaren.

Bilen är en 740xd F01.

Kan det vara så enkelt som att batteriet är dåligt?

Tacksam för förslag.

/gustav
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Hej!

Jag har exakt samma problem med min F01 (som är bensindriven). Värmaren fungerar felfritt men fjärrkontrollen har ingen kontakt med bilen. I mitt fall så är batteriet 5 månader gammalt och är i god kondition.

I veckan besökte jag BMW som ej lyckades etablera kontakt mellan bil och fjärr. Deras förslag var att boka en ny tid för att koppla upp bilen (kan ta 30 min, 3 h eller en dag) för att på så sätt få igång kontakten igen. Det här borde ju inte vara ett så stort problem då man rimligen måste kunna koppla en ny fjärrkontroll till bilen om den andra försvinner/går sönder.

Även jag ser fram emot förslag på hur detta kan lösas!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

en fråga, är bilens batteri fulladdat med ctek? Hade problem med att starta värmaren pga "ogynnsam körprofil" som det heter med BMW-språk, mkt kortkörnignar. En kallstart kräver ju 20-30 minuters körning utan någpn som helst elförbrukare påkopplad för att ge batteriet tillbaka det som kallstarten krävde.

Annars rekommenderas Dr Per på Länk

Lycka till!

Asken
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Mitt batteri torde vara fulladdat. Varje helg, med några undantag, kopplas underhållsladdning på.

Eftersom värmaren också startar när den aktiveras via bilen, både direktinkoppling resp. över timer, så tycker jag att jag kan avfärda batteriproblem.

Problemet är just som GuOs beskriver överst; bilen och fjärrkontrollen talar inte med varandra. Fjärrkontrollen lyser grönt men sedan händer inget.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Inga konstigheter med detta, fjärrkontrollen har tappat bilen detta har även hänt mig, snabbt besök på lämplig BMW verkstad så är detta löst tex.RH i Södertälje om man dessutom vill slippa nonchalant bemötande.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kanske ett långskott men jag hade samma problem med min VW Sharan. Löste detta genom att koppla bort batteripolen en minut, koppla tillbaka och trycka in värmarknappen på fjärren i tio sekunder.

Fjärr och bil parades på detta sätt ihop igen. Vet inte om detta funkar på en BMW.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Precis som got80skriver så är det bara att besöka din lokala BMW verkstad så löser de problemet, fjärren behöver initieras.

RH i Södertälje löste det på min F01a mot en kanellängd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.