AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.981

Köpråd, E92, 1M, C63

CN
6
CN
Ingen just nu
Hej!

Har flyttat från innerstaden och funderar på en av de nämnda bilarna. Första gången jag kollar själv på en högprestanda bil och undrar om ni har vissa köpråd, kolla på etc?

1M har egentligen varit mitt första val men nu när de ligger på 400+ så känns det i överkant nu när 2m släppts. Har budget på ca 350k.

Då har jag M3an och Mercan (C63 09-11) kvar som det är just nu. M3an känns som första valet men något dyrare kanske. Tänkte köpa någon gång senare i vinter och har garage.

-Begagnat garanti känns som ett krav då jag inte vill råka ut för något allvarligt men då antar jag att bilförsäljare gäller om bilen skulle vara mer eller närmare 8 år för att ett en sådan garanti ska gälla?

Antar att under 10 000km är att föredra för att ev slippa en del fel? Eller har jag fel där?

Soppa, service, försäkring är inga problem.

Vore skysst med några snabba tips eller förslag om ni har några!

Tack

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ska du ha en bil för att köra med varje dag, eller bara för hobby-bruk?

Om du bara ska köra för hobbybruk så hade jag ju valt 1M. Den står ju mer eller mindre stilla i värde om inte milen stiger för mycket. De två andra har ju värdeminskning som alla andra bilar.
CN
6
CN
Ingen just nu
Det blir mer eller mindre väldigt lite körning då jag jobbar utomlands och är hemma vecka på/av. Jo som sagt är 1M första val då den också känns billigare i service och säkrare i drift. Men som sagt ligger de 400t + just nu vilket jag inte tycker är värt för den just nu. Kollade för 4 månader sen och då kunde man hitta runt 350-370
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ja och för 4 månader sen var de högsommar o bilar är som dyrast då!
Snart kommer M2 och då kanske 1M sjunker, men det blir inte långvarigt.
1M är så speciell som bil, och de finns ett begränsat antal 6342st tillverkade :):) nu fick jag med alla Stephan 735 ;)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Finns C63:an med manuell låda?

E92 är väl rätt "billig" i service med tanke på att den inte behöver ventiljustering?
Westersund: AMG med manuell låda har inte funnits sedan AMG monterade manuell låda i 500 SEC/SE/SEL på 80-talet. Så nej ingen manuell.

Jag älskar motorljudet i C63 så den hade legat bra till för mig, men vill du ha en 1M bör du köpa en sådan, i Frankrike hittar du bilar under €40000. En hyfsad lågmilers ligger just nu ute på €37900.

Men om din gräns är 10000km kommer du inte klara din budget för någon av bilarna.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Skulle ha avvaktat tills M2 börjar säljas , för då sjunker kanske 1M!
Houke här på AP , om jag minns rätt skulle hans kompis sälja sin 1M, den har gått ca 200 mil, AW men tror den låg oxå på närmare 400t+ .

Rådet är: vänta på 1M , se om de sjunker och köp en svensksåld, finns många här som bara rullat sommartid och sluppit saltet.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Stephan735i: Då duger den bara som bruksbil. :D

Det finns ingen 1m/E92 inom din spec/budget, men det finns 1 som ligger när och har gått lite. Länk
CN
6
CN
Ingen just nu
Ah såg den, såg rätt bra ut faktiskt. Men ska vänta och se efter nyår vad priserna ligger på.

Är det osäkert att köpa en av de nämnda bilarna mellan 10k-14k km? Eller är de hyffsat driftsäkra ändå om den är bra servad osv?

Tycker att jag hittat vissa e92 / C63 runt 350 under 10k km då och då.

Kollade för 4 månader sen och då var det vår / sommar men lovar att priserna var lägre skumt nog på just 1m. Går kanske upp och ner.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
10-14K mil är ingenting på en bil om den är servad som den ska och slitagedelar är bytta. Det förutsätter dock att den inte har blivit misshandlad av tidigare ägare, men sådant märker man ganska snabbt tycker jag.
CN
6
CN
Ingen just nu
Okej! Hur märker bäst att en bil skulle vara misshandlad när man provkör t.ex?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Misshandlade bilar har en tendens att inte vara lika påkostade vad gäller byte av slitagedelar. Kolla om det finns en större kant på bromsskivorna och hur mycket det är kvar på klossarna. Klonkar det någonstans i fram eller bakvagn när du kör på ojämn väg eller accelererar/bromsar? Kör i låg hastighet på högsta växeln och gasa "kraftigt" för att se om kopplingen är på väg att ge sig, om den är på gång kommer den att slira vid acceleration från låg hastighet på högsta växeln. Går växlarna i utan problem eller finns det tendenser att synkringarna har tagit stryk?

Är bilen städad invändigt och tvättad utvändigt när du kommer och kollar på den? Hur verkar ägaren vara som person o.s.v...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
#Stenskott i fronten säger en del om hur väl man tagit hand om sin bil.
#Kolla även insteg, är listen längst ner repig?
#Kolla förarstolen efter slitage, speciellt vänster kudde där man stiger is som kramar en vid kurvtagning.
#Är ratten sliten trots lågt miltal? Sitter man och vrider på ratten så är man nog inte speciellt rädd om bilen.
#Alla repor, stenskott, inredning, däck (ruggiga i kanterna) mm indikerar hur bilen har skötts.

Själv tar jag väl hand om mina bilar men har trots detta sålt bilar som haft ganska ruggiga däck vilket indikerar en hårt körd bil. Jag tycker mina bilar varit fina men vill man ha en lugnt körd bil så bör man kolla däck och bromsar extra noga och gärna jämföra med andra bil med samma körsträcka.
CN
6
CN
Ingen just nu
Stort tack! Ska tänka på detta när det blir dags för köp.:)
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Richo är du ironisk eller?

Tycker dina punkter mer indikerar hur den är körd än hur den är skött/service.

Man kan ju köra hårt med en bil och sköta den bra ändå. Trots att man sliter däck och får stenskott
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Misshandlad är kanske en tolkningsfråga? Vill man ha en bil som inte är misshandlad så vill man säkert ha en bil som är lugnt körd också... Så tänker jag!
CN
6
CN
Ingen just nu
Stort tack! Ska tänka på detta när det blir dags för köp.:)
Har ägt en C 63. Sjukt rolig bil. Hänger av både M5or och M3or utan några svårigheter. Sen är ljudet helt sjukt. Nu har den varit utanför min ägo sedan april 2015. saknar den lite fortfarande. Kan lätt tänka mig att köpa en C 63 nån dag igen men då en nyare (hade en 09a). Köp en med perf pack om du nu ska ha en C63a. Diffen är betydligt roligare i den. Med Kleemans mjukvara har du 540hk å 650 nm

Kör nu en r8 istället...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.