AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.835

Nybliven 92 ägare, lite frågor

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har köpt en E92 320d Coupe M-Sport -08 till frugan med 6800 mil på mätaren, har lite frågor.

Inte dags för service ännu men tänkte göra en liten mellanservice nu när jag precis köpt den.

1. Tänkte byta kupefilter och luftfilter är det enkelt att göra själv och sitter var?

2. Ska man ha ett KN Sportfilter eller ett vanligt original? (priset skiljer inte mycket) Kan sportfiltret göra någon skillnad alls?

3. Olja + filter på motorn, bör jag lämna in eller kan man göra själv? Hur fungerar det med servicendikatorn o jag gör det själv?

4. Bältesbejänter funkar ej säkring dragen, satte i nr 30 fick igång vänster men bältet inte ens nära följa med, är de såhär kassa eller kan man få ordning på det?

5. Skall köpa vinterdäck då den enbart är sommarkörd, kan jag ha 16"?

6. Hur funkar det med rutorna som åker ner när man öppnar dörren, problem vintertid?

Tacksam för tips :)

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kupéfilter:

Köp BMW original så vet du det är ett med aktivt kol. Videon visar även återställning utav servicelampa för kupéfilter.

Luftfilter:

Verkar vara samma procedur för samtliga dieslar. Köp BMW original, onödigt att tumma på luftfiltrets kvalitet. Vet ej om det skall återställas servicelampa för luftfilter. Bör iaf bytas vid efter senast 3000 mil kan jag tycka.

Återställa oljeservice:

Oljeservice är inga problem att utföra själv. Kör bilen att par mil innan urtappning så rinner den ur fint då den är lite varmare.
Oljan skall vara LL-04 godkänd (low-saps). Köp oljefilter från BMW så får du med alla tätningar/packningar som behövs samt att det även här är onödigt att tumma på kvaliteten.

16" bör passa. Verkar just nu finnas en uppsjö på blocket.

// Jonas

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Funkar inte mekonomens typ mahle eller boschfilter? Det skall väl vara bra grejer?

Ang luftfiltret, jag har en luftfilterbox strax bakom höger framlampa, har jag både det filtret plus det runda som är lite krångel att byta? (det som ligger på motorn typ)

Ska leta lite vinterdäck men tror nog ändå 17" blir bäst. Bilen är i så sjukt fint skick så tråkigt att skämma den med tråkiga fälgar. Överväger faktiskt att ställa in bilen över vintern. Skulle kunna ha bilen inomhus i 5 vintrar för samma pengar som nya dubbdäck kostar ;)

Förövrigt en riktigt trevlig bil trotts att den inte är så stor :)

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jo, Mahle/Bosch är kvalitets filter. Jag menar på att det är en sån liten summa i det hela vi talar om ang kostnad för alla filter på BMW mot tex Mekonomen/AD bildelar. Har du dock närmaste BMW bildelsförsäljare utsocknes så förstår jag att det blir bättre att handla från AD/Mekonomen.

1: Se då till att du får med alt kan köpa minst tätningsbricka till oljepluggen samt får med O-ring till locket på oljefilterhuset. Finns även en liten O-ring på toppen utav pinnen som man trär filtret över. Den behövs inte bytas varje gång men den hindrar oljan i oljefilterhuset att rinna ner i tråget.

2: Köp ett kupéfilter med aktivt kol.

3: Luftfilter; på AD/Mekonomen är det bedömt Mahle/Bosch

Förstod på din frågeställning att du undrade över luftfiltrets placering. Du bör bara ha ett luftfilter och det bör då vara den boxen du nämner. Ta en ficklampa och följ bälgen från boxen och se vart den tar vägen. (jag skriver BÖR då jag själv inte vet hur det ser ut under huven på en Bmw diesel)

// Jonas

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tror det är minst 17' som bilen är avsedd för, större bromsar (lite osäker).

Bältet: Följer det inte med betjänten vilket är mycket vanligt efter en tid tar du ett strykjärn och stryker bältet så det blir platt igen på det ställe där haken tar i, det blir en liten böj på kanten av bältet just där efter ett tag och därför har den svårt att haka i ordentligt.
Vad gäller fönstren och vinter: Vid isbildning bulta lätt med handen runt rutan innan du öppnar dörren så den släpper, då är det inget större problem med fastfrysning.

Mvh
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
5. Jag tror 16" går på en 320, den har mindre bromsar än de med större motorer. Garanterar inte dock.

6. Rutorna brukar funka fint men om det varit fuktigt eller man tvättat bilen och det sedan fryser på så brukar de frysa fast. Jag köpte kupévärmare när min stod ute för att inte få problem med fastfrysning.

/DJ
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Köp BMW orginal, mekonomen är lika dyrt och dyrare i vissa fall
16 tum passar, är orginal på många 320 och m sport har samma bromsar som alla andra
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vad tror ni om KN luftfilter då? (sportfilter)

Ger det någon effekt alls?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Nä på en annars original motor räcker luftburken till som den är, det kommer inte ge några hästkrafter. Kanske lite skillnad i ljudet...

På en rejält trimmad motor som suger mycket mer luft så kan ett filter medbättre flöde göra lite skillnad.

/DJ
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Då blir det original en Fyrcylindrig diesel behöver ju absolut inte väsnas mera hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.