AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.514

BMW F30 upplevs plastig?

Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Hejsan allesammans!

Jag köpte, inte för så längesedan, en begagnad BMW 328i XDrive M-sport F31 2014 med 3000 mil på mätaren. Bilen är snygg, man åker bra och inredningen trivs jag med rejält (stor skillnad jämfört med MB och Audi från samma år).

Hur som helst. Jag bytte in min Ford Kuga 2012:a för att jag tyckte den var alldeles för plastig invändigt.

BMW:n är självklart till utseende en rejäl uppgradering. Men jag upplever att det gnekar och knakar i princip hela tiden och överallt. Så fort man svänger, bromsar eller accelererar så knakar, eller gnekar det till någonstans.
Värst måste vara ratten som känns bra till utseende och greppet. Men plastdetaljerna gnekar något så otroligt så fort man kommer åt dem.

Min gamla 335:a E90 var inte alls så här "plastig"...

Förvisso har detta exemplar rullat 3 000 mil, men ska det verkligen vara så här i en bil i denna prisklass?

Vad säger ni andra F30/31 ägare?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har kört 4000 mil med min 335i F30. Känner inte igen det du beskriver. Däremot har jag ett klapprande ljud som ibland uppstår från området vid rattstången, men bara när det är kallt ute.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Jag har 1600mil i min F31 -15 och har hittills inte hört något gnekande förutom något tillfälligt vid området runt ratten. Det uppkom enbart vid telefonsamtal via bilens högtalare vilket va rätt skumt.
Det har som tur är försvunnit.

Finns annars en hel del som lyckats tysta sina ljud och visar vart dom uppstår. Googla "Rattle fix f30"
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Låter märkligt, min mor har en F31 M sport som hon köpte ny för ca 2 år sedan. Jag har bara hört ett enda litet ljud och det var något litet i vänster dörrsida som bara de riktigt "sjuka" hör, bilen har gått 3000 mil jag bankade lite på dörren sen försvann det. Kan din bil vara smälld eller något annat som kan påverka?
Verdi
Jag hade gnek i min. Det fixade Novation på garantin och sen dess är den tyst och fin.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Låter som det är något fel på din bil. Haft en f30 som var helt skrammelfri och nu senast en f80 som haft ett missljud i ryggstödet på förarstol som åtgärdades på garanti, sedan helt utan missljud.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Har förresten precis köpt ytterligare en f30 igen. Samma sak med den och den är begagnad med 7000 mil till skillnad från de andra två som var nya.
Buspelle
Min F31 är knäpptyst och jag tycker nog att F3X håller väl så god kvalité som E9X när jag jämför med min tidigare 335a.
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tack för input!

Det är väl egentligen inte konstanta knarrljud som det kan vara i japanska bilar, utan mer att plasten skulle vara "spänd" och vid flex så knäpper det till lite varstans..
Verdi
Tror det är ett rätt vanligt fel. Åk in och låt verkstaden limma fast inredningen lite bättre. På min var det framförallt panelen på förardörren som lät.
No
5.161
Nockenwelle
Arson, nu förstår jag bättre vad du menar. Jag tänkte att du menade skramlande och/eller gnekande ljud. Jag känner kanske igen det du menar, men jag upplever det främst när det är varmt ute. Det låter som att materialen i inredningen expanderar olika mycket vid värme och att det då blir spänningar som "släpper" ibland och då ger upphov till ljud.
Det har jag upplevt i min F30, men precis samma sak fanns i de tidigare E90, E46, E36 och E30 jag ägt.
Hej!
Har haft en F31 328i -13 kan hålla med dej att den är lite plastig, på gränsen
Om det ska vara en premium bil..nu svär jag i kyrkan he he men ialla fall
Sålde den och nu har jag en E91 335i visserligen några år äldre. Tycker
Den är mer ombonad inuti med gps:en i instrumentpanelen och något högre
Kvalité...som sagt bara mina tankar o inget ont om BMW...
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Har be F31 absolut inget gnek skrammel eller gnissel. BMW håller mycket hög inredningskvalitet. Jag tycker att Audi har fått omotiverat mycket beröm för sina inredningar.
Ogillar också byggkvalisorten på F30. Min E92 var mer genuin, den saken är säker.
Hur känns inredningen i F30 jämfört med E46? Jag har haft min E46 sedan 1998 och den ser lika fin ut nu som när jag hämtade ut den. Jag har aldrig hört något ljud från den inredningen. Den känns väldigt gedigen. Nästa år ska jag köpa en ny F31. Jag har sett bilder på inredningen. Den ser fin ut men är det som ser ut som aluminiumlister gjort av plast? Kanske inte vad man förväntar sig av en premiebil.
No
5.161
Nockenwelle
Vad listerna är gjorda av beror ju på vilka tillval du gör. Det finns plastlister och det finns lister av aluminium, osv.
Upplevde raka motsatsen med min F30 jag hade tidigare. Under tre års tid var den helt knäpptyst invändigt och då hade jag ändå både 20" och annat (hårdare) chassi monterat.

Annars brukar alltid bilar börja låta lite i interiören efter 12-18 månader men 335:an var 100% knäpptyst i alla dagar jag hade den så även om valet av plast på vissa ställen är ett steg ner så var byggkvalitén överlägsen mina tidigare BMW.
Hej.

Har haft en f31 330xd -16 i tre veckor nu och kan bara jämföra med en f11 520d -11 (som var knappt ett år gammal och gått 670 mil när jag köpte den). Inredningen känns mer gedigen och den är tystare över dålig väg. Dämpning/fjädring är grym! Ingen med M-paket. Får väl se om det dyker upp några ljud framöver, har ju inte kört så mycket än.

Sen är ju motorn ifrån en annan värld:)

En annan stor skillnad är de punkteringsfria däcken, i f11an så var den lite orolig, i f31an känns inget. Vet inte om dom har förbättrat detta på några år eller så skiljer det p g a mindre bil.

Jonas

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Kan inte säga så mkt om f30, men märkte skillnad på plastkvaliten mellan modellerna fram till 2005 och efter 2005.
Jag har en E46:a -04 som har mer mjukplast, som att den innehåller gummi blandning, medans mammas E87-06 som har mer hårdplast detaljer bl.a gnisslande ratt och det som Arson beskriver i första inlägget att vid sväng/gupp under minus grader så knastrar hela inredningen. Det hände aldrig på de äldre bmw modellerna jag har haft iaf.
Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Min f31 m-sport 2014 gnekar i dörrarnas ovankant där den filtklädda gummilisten tätar mot shadowlinelisten. Låter riktigt illa men endast då man kör över ojämnheter t.ex farthinder. Går att få bort gnekandet men efter en tid kommet det tillbaka. Störande....
Inte bara BMW, min tidigare E63 AMG knakade i mittkonsolen så fort solen kom fram, det var väl att plasten blev varmare och expanderade och gnagde mot övrig plast, inte ok på en bil som kostar 1,2 mille.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.