|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla fantaster. för ett tag sen så forskade jag bland annat på denna sida samt googlade en hel del efter information om bil ljudet i min bmw (540 E39). Hittade en hel del luddiga idér på google hur man kunde lura dsp signalen för att kunna behålla orginal stereon och få in aux så testade några av dom. Men tyckte ljudet vart ändå så där när man kör med mobilens spotify. så bestämde mej att skippa original stereon samt original högtalare och byta allt ihop. Vad jag ville ha var bättre ljud kvalite samt att kunna använda ratt knapparna. Så googlade lite och såg att det fanns 2 din stereos som man kunde beställa med extra långt kablage för att kunna koppla in i stereo enhetens kablage bak i skuffen. Men var inte riktigt intresserad på att köpa en 2 din kina stereo så bestämde mej att köpa en alpine med en ratt interface adapter för att kunna styra stereon. Här kommer lite bilder och texter hur jag gjorde bygget. Fungerar riktigt bra, och vart ettt riktigt lyft från orginal grejerna. Började att byta högtalare i bilen och bestämde mej för DLS 5.25 or med diskanter och delnings filter. Efter som orginal högtalarna sitter i plast lådor så byggde jag mej par nya bafflar för att kunna montera dom i dörrarna. [IMG]Länk bild från nätet jag hittade. [IMG]Länk ena baffeln jag byggde. [IMG]Länk så där vart det, inte satt dit högtalar gallret men hade ingen bild på det tyvärr. diskanterna satte jag där orginal diskanterna sitter. I kombi modellerna sitter det ju även högtalare i taket bak i skuffen. Eftersom DLS högtalarna var så djupa så fick jag tillverka distans ringar som jag kunde skruva i orginalhålen för högtalarna så jag slapp göra någon åverkan på innertaket. [IMG]Länk För att lösa problemet att själva stereo enheten sitter bak i skuffen och även orginal kablaget också och för att kunna få kontakt med bilens elsystem och ratt knapparna. Så löste jag det med att bygga ett 5 m långt kablage med orginal kontakt som jag hittade på Ebay efter en del sökning. [IMG]Länk Detta blev resultatet, ett 5 m lång kablage med grövre spännings kabel direkt till batteriet med en häng säkring, ratt interfacet, antenkablen, och signal kabel för slutsteg. För att få kabel längden att räcka så drog jag den på förarsidan upp till steron, under förar stolen sedan läng med förar sidan till skuffen till original steron sitter monterad och kopplade ihop det. Lågnivå kablarna för slut stegen drog jag också samma väg för att slipa störningar från batteri matnings kabeln som ligger gems med bilen på höger sidan. I skuffen så kunde jag inte riktigt bestämma mej vad jag skulle sätta slutstegen. men slutade att jag gjorde en skiva som man lägger över reservhjulet. Den går lätt att ta bort för att kunna komma åt hjulet. Delnings filterna monterade jag där gps tele modulerna satt, vart perfekt höjd för att få ditt golvet igen. [IMG]Länk För att få ut ljudet i högtalarna från delnings filterna så lödde jag ihop kablarna med orignal högtalar kablarna som var för orginal dsp steget på vänstersidan i skuffen. Kopplings schema hittade jag genom att söka på namnet sen numret på dsp steget på google och kopplade efter det. Funkade direkt, annars får man testa sej fram och ta en högtalare i taget. [IMG]Länk Strömatning till stegena tog jag direkt från batteriet med ett delnings block ut till båda. Funderade på att sätta i en kondensator men batteriet verkar räcka stegena är på 500 och 600 w [IMG]Länk I bas väg så bestämde jag mej för en DLS RMW 10 sub eftersom jag inte vill ha nån enorm låda som tar plats i skuffen Och ett JL audio bas rör fram för en lite extra kick. [IMG]Länk [IMG]Länk Så här vart det med steron monterade en täck plåt för hålet runt om efter som jag hade en 2 din med navi och band innan. [IMG]Länk Steron funkar utmärkt kör blå tand streaming och det lirar fint med allt. Ratt funktionerna låter mej byta låt också ( har android mobil) Jag hoppas att detta hjälper om någon har funderingar på att bygga om lite i sin bmw i vinter. Har nån några funderingar så kan ni skriva. Ber om ursäkt om det är lite felstavat ;) | |
|
Bra skrivet, och schysst att du delar med dig !!! Jag gjorde något liknande i min egen bil i somras - även den en 540 Touring -98. Jag bestämde mig för att behålla min gamla trotjänare i stället för att köpa en ny 5-serie (F11 eller E61). Jag gillar min bil och tror man kan säga att den är i fint skick både mekaniskt (mycket bytt) och plåtmässigt (så gott som ingen rost). Jag rev ur alla gamla boxar (huvudenhet 4:3-skärm, DSP-förstärkare, radiomodul, GPS-antenn, videomodul, analog TV-modul, skivläsare till GPS:en, CD-växklare). I stället satte jag in en kinesisk 16:9 7-tumsskärm med DVD, CD, GPS, SD, USB, digital-TV, back-kamera, iphone-anslutning, blåtand etc. En sådan här: Länk Under golvet där du la alla delningsfilter, så har jag ett Phoenix Gold 5.1 slutsteg: Länk Framsystemet är ett Infinity Kappa 60.9cs: Länk (fast jag har bara använt filtren ännu, i dörrarna sitter det Hertz EV 130 5.25 och de låter bra så länge. Fört att få dit 6.5" så måsta jag bygga en baffel som du). Bak i taket har jag Pioneer 5.25 koaxialer. Som bas har jag två st 10"-basar i en egenbyggd låda som är avpassad exakt efter reservhjulsbaljan (jag har alltså tagit bort reservhjulet). Jag klippte sladdarna som går till högtalarna vid DSP-förstärkaren, och anslöt dessa till rätt utgångar från mitt nya slutsteg. På samma ställe som du, på vänster sida under mattan så är några kablar dragna mellan den nya huvudenheten och bak till slutsteget: matning, lågnivå, radio-antenn, back-kamerans bild. Rattknappar fungerar, GPS fungerar, allt fungerar, bas spelar så regskylten skallrar utanpå, det spelar väldigt bra och är helt stealth --- inget alls syns av högtalarna. |
|
| P.S: under golvet vid slutsteget har jag även de två delningsfiltren som är till framdörrarna. Men några fler delningsfilter har jag inte, för bak i taket sitter koaxialhögtalare i min bil och slutsteget har en egen utgång/förstärkare för subwoofern. | |
|
Funderade också på att sätta stegena under golvet men kom inte på vart jag skulle göra av filterna då hehe. Finns tydligen fler lösningar, bra att det delas med! |
|
|
Ser bra ut, hade kanske satt dit några andra högtalare i taket med mindre monteringsdjup för att slippa distanserna. Kondensator behöver du absolut inte, en sådan hjälper inte om du skulle ha för "lite" ström. Så här gjorde jag i min M5 om någon är intresserad: Länk |
|
| Dieselagge: Vilken Alpine stereo använde du till bygget? | |
|
Alpinabiturbo jo funderar på o byta till några andra, får bli vinter projekt. din m5a vart ju riktigt bra (Y) Svane: AlpineCDE 183Bt heter den köpte den hos DB akuten. Interfacecet googla jag fram så det passade och tog från ebay |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.