|
|
|
|---|---|
|
Har lite frågor gällande den så kallade "luftbälgen" som verkar paja väldigt ofta på m54:orna! Bilen "visslar" lite vid acceleration men då bara mellan 2000 till cirka 2300 varv, har även problem med ojämn tomgång men endast vid kallstart. Skulle en trasig luftbälg kunna vara orsaken till detta? Ser varken sprickor eller hål och spray med spraydeo (fick bli ersättare till startgas då jag inte har någon hemma, borde ju funka någorlunda ändå då det är lätt antändligt) på tomgång ger inte heller utslag (dock osäker på om jag verkligen kommer åt den lilla slangen från själva luftbälgen ordentligt men det kanske borde ge utslag ändå?). Har bara testat sprayat då motorn redan varit varmkörd kan det påverka? Läste här på forumet någonstans att slangen kunde "täta till sig" vid värme men känns ologiskt för mig då värme orsakar expansion? Ingen gul motorlampa lyser heller just nu men har gjort det innan. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde läxa upp mig gällande detta! Mvh. Jesper | |
|
Ja, trasig luftbälg/insugsbälg kan ge de symptomen. Det brukar vara i "blindtarmen" som går ut till bromsservot i den inre bälgen som läckaget uppstår när den spricker i de små vecken. Känn efter noga med fingrarna så hittar du säkert ett hål någonstans där... De nya insugsbälgarna (om man köper hos BMW i alla fall) verkar vara av lite kraftigare material, åtminstone i den delen av gummit. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oerhört tacksam för all din hjälp här på forumet Johan B! Stämmer detta med att slangen "tätar till sig" vid värme? Tänkte eftersom att min tomgång är jämn och bra så fort bilen fått upp temperatur? |
|
|
Kan ju vara så att gummit i bälgen mjuknar av värmen och sugs ihop och gör läckan mindre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Plocka bort dessa o inspektera,så har du säkert felen lösta från din andra tråd:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Trucker: ska ske! Men kan detta verkligen orsaka att bilen stänger av en cylinder efter ~ 30 sek vid kallstart? | |
|
Att byta bälgar löste inte problemet för mig. Min stänger också ner en cylinder efter en stund. Brukar gå att motverka om man sitter i bilen och gasar lite. Inte bara ökad tomgång utan varierat varvtal till dess att bilen passerat blå fältet på tempmätaren. Detta sker vid kall eller blöt väderlek. På sommaren inträffar det nästan aldrig. ///BMW - Was sonst! |
|
| Det lustiga är att min tomgång inte är hög, den sjunker istället och blir väldigt låg .. Annars verkar vi ha exakt samma symptom JohanE. Har du åstadkommit något som hjälpt på din bil? | |
|
Ja som jag läste i din andra tråd verkar det vara exakt samma symptom. Min tomgång är inte heller hög, normal skulle jag säga. Den sjunker såklart när den går på fem och bilen skakar märkbart mycket mer än vanligt. I vanliga fall känns det knappt att motorn är igång. Jag har bytt olja, bälgar, kollat efter andra läckage, skiftat tändspolar, bytt tändstift men inget av det har hjälpt. Alltid samma cylinder. Misständning säger felkoden. Ska prova att byta spridare när jag får tid. ///BMW - Was sonst! |
|
| Börjar ana mer och mer att det är de hydrauliska lyftarna som är boven i det här fallet .. JohanE: har du läst igenom Truckers tråd han länkade i min andra tråd? Väldigt intressant läsning och stämmer ju in rätt bra på våra fel.. | |
|
Ja jag läste den förut och har även inskaffat flaskan men inte bytt olja/filter än. Får se vad som händer efter det. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Då får vi hålla tummarna för din bil! Funkade tyvärr inte på min.. Mvh. Jesper |
|
|
Ja, jag hoppas jag med då det börjar bli tröttsamt. Kan ju vara en kombination av saker också. Läste förut om någon tempgivare. Minns inte vad tråden hette. Kanske var det den jag startade en gång i tiden. :\ ///BMW - Was sonst! |
|
|
Länk Läser man den tråden så kan det bli ganska dyrt... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Känns inte jättekul när man som 19 åring eventuellt måste lägga ut dessa summor efter att ha haft sin första bil i en månad ... Hur knepigt kan det här vara att fixa själv? Tänkte om det finns någon guide eller liknande? Då novation i Uppsala är min närmsta bmw-verkstad antar jag att det blir ännu dyrare än 11.000kr för detta ingrepp... |
|
|
Men har du inte "garanti" om du köpte den från bilfirma? ///BMW - Was sonst! |
|
| Prutade ner den 5000kr från det satta priset men då var dealen att jag blev utan 1 månads garanti som annars ingick. Så antar att dem visste om det här. Surt men bara att gilla läget helt enkelt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.