|
|
|
|---|---|
|
Hej, har ett problem med mitt huvud airbag styrenhet, det rör sig om en e60 530, bmw vill ha ca 10k för hela kalaset, jag tycker det är lite orimligt dyrt. Men that´s the way it is. Detta är ett vanligt fel på e60 om google inte ljuger för mig. Har hittat en box i tyskland för en tusing, som jag köpt genom ebay (har inte fått den än), det är den senaste utgåvan av den serien, så det är den "bra" boxen. Hursomhelst så är min fråga om man vågar installera en airbagstyrenhet från en bil som har blivit smälld? Nu målar jag upp en värstingscenario då jag inte vet om denna "nya begagnade" box/styrenhet kommer från en smälld bil, men låt oss utgå från det. Hur ser ni på detta? Är det helt Ok att göra så? vad tror ni? Att det känns äckligt, ja det gör de. Boxen kommer kanske inte alls från en smälld bil, vet inte.. Har mailat säljaren (tyvärr efter köpet) och frågat om styrenheten kommer från en bil med utlösta airbags, men jag får inget svar. Bra att veta är ju att där är en hel del styrenheter till salu på ebay, men vad jag kan se så brukar det inte framgå i annonserna om bilen den har suttit i har varit smälld eller inte, så det ger mig känslan att det är skitsamma? eller så vill man inte berätta detta för att ingen kommer handla? Nu är de kanske lite långsökt men det jag hänger upp mig på är så inte boxen hamnar i nåt latchad läge efter krock där skitet exploderar så fort jag kopplar in minuspolen efter installationen... Mvh | |
|
Det kommer inte att smälla. Däremot behöver du koda in den mot din bil och i och med det tror jag eventuell crash-data försvinner. Detta går att göra med NCS-expert. Nu är jag rätt risig på kodning av e60 men det bör finnas andra här inne som kan svara på detta. Kanske F-tar? Han har kört mycket NCS. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för ett bra svar. Jo, de med kodningen är jag beredd på, skulle jag krokna på det så går jag och lämnar in den på Bmw. Jag har tillgång till NCS-expert och PROGMAN men har inga skills då jag aldrig använt dessa program. Enda kodningen jag har gjort är med BMW scanner 1.4.1 när min polare bytte sin trasiga instrument panell mot en annan i en e46:a, det var rätt så enkelt då i BMW scanner miljön kunde man se vad som var mismatch och då visste man vad man skulle attackera. Jag tar tacksamt emot tips (do and don´t) om att koda in den nya beggagnade styrboxen med NCS. En undran bara, kan jag läsa av settings innan jag gör bytet för att sedan applicera samma settings för den nya boxen? Mvh |
|
|
Skicka den du har till airbag24.de istället så reparerar de den, eller om det inte går att laga så brukar de tillhandahålla ersättningsmodul inkodad och klar så det bara är att montera tillbaka. Du kan inte använda modulen om airbag har löst ut då måste det tömmas på information m.m. |
|
|
Skicka den du har till airbag24.de istället så reparerar de den, eller om det inte går att laga så brukar de tillhandahålla ersättningsmodul inkodad och klar så det bara är att montera tillbaka. Du kan inte använda modulen om airbag har löst ut då måste det tömmas på information m.m. |
|
|
Oki! där ser man. Låt oss då hoppas att denna box kommer från en bil där airbagen ej utlöst. Ah, synd de där med airbag24, tanken slog mig aldrig. Trodde inte det fanns biznis i att repa trasiga boxar då det finns stort utbud på beggade, till denna bil då. Det där med tömningen av information, har du någon erfarenhet av det? Mvh |
|
| Men är du säker på att det är airbagmodulen det är fel på? | |
|
Egentligen inte. Det är svårt att vara säker. Men jag måste göra nånting... Får följande fel enligt DiS: Sattelite, B-Pillar, left, supply B6577_61035 SGM-SiM - 93F9 SGM-SiM: Control unit fault Control unit, Safety and Gateway module B6577_61017 köpte bilen medvetet med detta fel, alltså airbagen, förre ägaren var inne nyligen på BMW där dem konstaterade att styrboxen är kass. Jag har googlat på problemet ( SGM-SiM - 93F9 SGM-SiM: Control unit fault ) och kommit fram till att man är dömd till att byta styrenhet. Så, jag har inte mer att gå på... nästa utmaning blir det att koda den själv. Man tycker inte att det borde vara svårt, men har man aldrig gjort det så har man inte de.. |
|
| Skicka iväg den och se vad de säger. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.