AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.972

Kan man justera bensinförbrukningen tillrätta? Både analog och digital.

Sida 2 av 2
BM
451
BMW 580
530D -09
Jo jag bytade termostaten och vattenpumpen för ca 1 måm sen. Men värderna på bensinförbrukningen va bra då. Tills nu efter jag fixat pixelfelet. Kan det ha med att mätarhuset är från en annan bil som inte ha VIN osv....
För det är den. Miltalet stämmer inte överens med min riktiga miltalet. Ha försökt koda med utan resultat. Men bensinförbrukningen va trots innan jag började koda.
Inte för att skrämma upp dig, men om du bytt termostat så kan ju arbets/öppnings-temperaturen för kylvätskan ha ändrats och därmed förbrukningen.
Så kolla kylvattenstempen när motorn är varm.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är mätarhuset från en bil med exakt samma motor?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
BM
451
BMW 580
530D -09
Varför har det inte ändrat förräns nu efter jag plockade ned mätarhuset då? Ha funkat fint fram tills jag plockade av mätarhuset. Hur kollar man kylarvattentempen då?
ma
7.450
marin849
Den är punkt 7.1 i dolda menyn. Mätaren står rakt upp mellan 75-113C så den säger inget. Rätt temp är 96C

/Martin
BM
451
BMW 580
530D -09
Det va den föra ägaren som byte så jag vet inte. Jag fixade bara pixelfelet. Men antar det är det. Står det är en 530 när jag kolla med scannern. Bara VIN som inte är samma. Allt stämmer.
BM
451
BMW 580
530D -09
Hur får jag fram 7.1?? Ja min tempmätaren står rakt upp kl: 12 typ
ma
7.450
marin849
Beror på om du har lilla eller stora displayen. Kan ej utantill, googla enl tips i denna tråd.
Frågan är var scannern kollar att det ör en 530?

/Martin
BM
451
BMW 580
530D -09
Det är den stora displayen. I början på menyn där det verifiera bilen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sök med VIN på t.ex. Länk för att se donatorbil på instrumentet.
BM
451
BMW 580
530D -09
Måste tacka alla som ha varit engagerade i detta tråden. Men idag fixade jag problemet. :)
Jag skulle köra till Eslöv idag och tänkte kolla med motoroljan. Whoops! där va knappt motorolja kvar enligt stickan. Typ halva stickan bara. Så jag köpte en 4 liters olja och fyllde med ca 2 liter. Körde mot Eslöv. På motorvägen höll jag en jämt hastighet med 90km /h. Nollställde förbrukningen. YEEEES! Det allt blev som för. Här är bildbevis på förbrukningen jag snackade om i tråden.

Länk

Länk
BM
451
BMW 580
530D -09
BMW scannern visade felkod på Termal oil-level sensor. Så jag antar att sensorn som mäter motorolja och gått sönder och det inte ha varnat om låg motorolja. Jag som kört bilen nästan med torr motor. Inte konstig bensinförbrukningen va så hög. :)
Ka
5.697
Kane
Hur mkt olja går det i din bil.....;) Det är 1 liter mellan min och max på stickan annars.

Löste du problemet med analoga mätaren också på samma sätt?
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja det är väl 6.5 liter olja skulle jag tror. Men när jag kollade stickan så har det aldrig var så lite. Ja det analoga gick också till rätta efter jag fyllde motoroljan. Tack och lov!
Ka
5.697
Kane
Undrar hur din motor mår om påfyllning av oljan gjorde så att den mätta bränsleförbrukningen (med instrumenten skall tilläggas) gick ned med flera dl/mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM det var oljenivån som gjorde skillnad på den inre friktionen i motorn, lär du ha grava permanenta lagerskador i motorn nu....

MEN jag tror inte att det var därför visningen ändrade sig - antagligen en ren tillfällighet där kanske instrumenten har kalibrerat sig efter ett antal körcykler.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
451
BMW 580
530D -09
Kanske som Johan B säger. Ren tur. Oavsett är problemet löst det är nog huvudsaken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.