AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.971

Kan man justera bensinförbrukningen tillrätta? Både analog och digital.

Sida 1 av 2
BM
451
BMW 580
530D -09
Min analoga bensinförbrukning visaren spruta till max så fort man rör lite lite gas. Och den digitala visar 1 liter mer än det brukar vara eller ja i början blir det också runt 20-30 l /km
BM
451
BMW 580
530D -09
Förresten är det en bmw 530 e39 2001
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Och vad visar färddatorn över längre tid?
BM
451
BMW 580
530D -09
Den går nedåt. Men effektivast är när jag nollställer det under tiden jag kör. Säg 50km/h på 5 :ans växel. Hamnar på runt 8.5 l /km
Ka
5.697
Kane
Så vad är problemet?
BM
451
BMW 580
530D -09
Den analoga är mega känslig. Så fort jag bara rör vid gaspedalen så maxa mätaren. Sen så ha jag kört min bil i 1 år nu och vet att mätaren ej rörde sig så snabbt. Och att det digital visa fel värde. Samma sak vet jag vad bensinförbrukningen ligger runt. Det är problemet. Allt hände efter jag tog ut mätarhuset och fixade pixel felet.
BM
451
BMW 580
530D -09
Och innan när jag körde i 50km/h i 5 :ans växel låg förbrukningen på 6 l/km. Nu 8 l/km.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Nog snarare så att den visar rätt nu,låter det som.
BM
451
BMW 580
530D -09
njee jag skulle nog inte tror det. Eller jag hoppas inte i alla fall. Nu ser det ut som det vore en M5 jag kör. Men hur kan man ha kört i 1 år med den förbrukningen då? En 530 är ganska snålt för ha så mycket hästar ändå. Så jag tror inte den kan dra 8 l/km på 5:ans växel rullande i 50km/h
Ka
5.697
Kane
Tanka fullt, nollställ färddatorn och kör 60 mil. Tanka sedan och jämför verklig förbrukning med färddatorn. Brukar skilja 3-5% om man har rätt storlek på hjulen.
BM
451
BMW 580
530D -09
Hur lägger jag upp en videoklipp här? Så kan ni se om ni tycker det är normal med min analoga visaren. För jag ha kört en 525 2002 och visaren rörde sig inte så snabbt som min.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Om allt funkar som det ska justerar du den digitala mätningen så här: Länk

___

Min bil: Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om din gaspedal och motor fungerar SKA mätaren vara känslig!
Nämligen exakt lika känslig som gaspedalen.

Du har 231hk. Det går åt ca 5hk att köra i 50km/h. Tryck lite på gasen och motorn ger nu 50hk, och du tycker att den analoga mätaren ska göra vad? Inte reagera? :)

Den analoga mätaren visar ju ögonblicklig förbrukning. Sanningen är att om du ger full gas på tvåan är den verkliga förbrukningen ca 10 l/mil (dvs 3 gånger mer än vad nålen kan visa!).

0,8l/mil i 50km/h på högsta växeln med varm motor utan motvind på en plan väg med däck som har rätt tryck och rätta hjulvinklar utan AC på är nog lite högt ja. I de låga hastigheterna går dock lika mycket bränsle för att driva själva motorn med tillbehör som för att driva bilen, så ökar du till 70km/h har du samma förbrukning. Prova att köra på trean i 30km/h, blir kanske 1l/mil, sätt på ACn och det blir 1,3... Men i 90 märks det knappt för då går det mesta åt att driva bilen framåt.

Tanka fullt o kolla om mätaren visar rätt som sagt.
Sedan kör en sträcka landsväg typ 10 mil o se om du får ett bra resultat. Då är allt ok. Obs! Däck, lufttryck, hjulinställning kan påverka ganska mycket.
ma
7.450
marin849
Efter ett antal mil pålandsväg, känn på däcken och bromsarna. Om något är varmt har du säkert 0,1l/mil där.
BM
451
BMW 580
530D -09
Seriös så har jag inte lust vänta med tanka fullt och låta bilen köra 1 månad för ta slut på bensinen. Då jag kör inte med det så mycket.

Jag har kört bilen på motorväg på 90km/h med 5:ans växel och med farthållare, rakt väg, utan AC. Nollställde och då hamnade den på 8.5 l /km. Jag menar den ska ju åtminstånde ligga runt 7.0 l/km enligt spec. oavsett så menar ni att min förbrukning ha varit kass under 1 års tid jag haft bilen och att den analoga ska öka till max så fort man rör gasen?? Det köper jag tyvärr inte.

Här kan du ser en 530 accelerar från 0-120km/h med full gas. Och kolla på den analoga förbrukningsmätaren. Jag kan säga att min gå upp dubbel så snabbt till max och det är bara trycka nätt i gas pedalen.

Hur lägger jag upp en videoklipp här utan att behöva lägga upp på youtube?? jag har det inspelad på min mätaren. Så kan ni avgöra.
BM
451
BMW 580
530D -09
Kan man ändra det smidigt med hjälp av BMW scannern???
ma
7.450
marin849
Ja, du måste lägga upp en film någonstans och länka den hit.
Du menar att den "flyger i botten direkt" på nåt sätt?
Fram med film så vi får se.

Nja, så fort du rör gasen tillräckligt mycket skall mätaren stå på max på ettan, tvåan förmodligen trean. Inte femman. Det kan bevisas av enkla fysikaliska samband om man vill.

8,5 i 90 är inte jättebra men pekar inte heller på något fel eftersom du inte gjort något försök att mäta ordentligt. Det finns inget som säger att den ska dra 7,0 i 90km/h?

Och igen, när du gjorde testet var motorn ordentligt varm, vad har du för däck o fälg, lufttryck och vet du om hjulinställningen är rätt?.

Nej du kan inte ändra med BMW scanner vad jag vet.

Men du har ju heller ingen aning vad du ska ändra till (eftersom du inte har mätt, och inte vill mäta heller)!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
Läste tråden igen, färddatorn visar mer än vanligt hela tiden och analoga går i botten bara du petar liiite på gasen?
Vad visar sen analoga när du kör i konstant 50 eller 90 på femman?

Jag har ett svagt minne av att digitala och analoga mätaren styrs av en pulsingång som heter "load signal" och den är proportionelig mot insprutningstiden. Sen räknar instrumentet om det till liter/h och dividerar med hastighet.

Den signalen finns eller finns inte, jag tror inte det är nåt fel på den insignalen då du bara petat på instrumentet. Du har inte rört det allra minsta i motorrummet dagarna innan eller efter du fixade instrumentet?

/Martin
ma
7.450
marin849
Det finns en dold meny i instrumentet där du kan läsa av momentan liter per timme och liter per mil.
Kolla om liter per mil på displayen visar samma som analoga mätaren. Om inte kan den analoga mätaren vara trasig. Alltså själva motorn/visaren.
Googla på BMW e39 obc hidden menu eller liknande så hittar du.

/Martin
BM
451
BMW 580
530D -09
Jag ha inget Youtube konto och palla inte skaffa för detta.
Men min bil ha alltid dragit det siffrorna jag nämnde. Alltid mätt bensinförbrukningen när jag kör motorvägen och ha alltid legat på ca 6.5 l/km på 90km/h.
Isåfall är det väl som det nämnde ovan, att det ha rättat till sig efter jag plockade av mätarhuset. Få väl ta tanka full nån gång när jag ha tillräckligt med Cash och mäta som ni säger.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja analoga mätaren gå till botten så fort jag peta lite på gasen. Och det ligger runt 8 när jag rulla i 50 och 90 i högsta växeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.