|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Vinterväglaget är snart här och jag måste beställa vinter sulor till bilen. har kollat på dessa två Länk och Länk har en bmw 320d e90 och ska köra med 225/45 R17 MVH | |
|
Hej! Jag körde med dessa, ej RF, perfekta! Länk Mvh |
|
|
Nokian Hakka 7 sparkar Pirelli i arslet hela dagen lång avseende dubbade vinterdäck. Det är inget att fundera på om du vill ha det bästa vinterdäcket, Ta Nokian. Hakka 7 körde jag med på andra bilen (honda civic) och greppet var väldigt väldigt bra, däcksljud okej och förbrukningen sjönk. Får däremot rekommendera att du letar rätt på några beggade 16" fälgar om du åker 320d liksom mig. du får in smalare däck med 205/55-16 profil. Både billigare däck och bättre körbarhet med smalare däck och högre sida på vintern. Lågprofil hör inte hemma på vinterbilen om du prioriterar bästa grepp i snö, slask och på is. Bilen går lika bra med de hastigheter man håller och det är ingen stor skillnad på utseende. På vintern så strävar man efter en så högt tryck per kvadratcentimeter man kan hitta. Alltså ska vinterdäcken vara smala så de tränger ner genom slask och snö till det fasta under. Kör man breda däck så vattenplanar däcket ovanpå och du åker runt med mindre än optimalt grepp. Sommar 255 (bakdäck) vs 205 (samma runt om) vinter bredd.. Länk Vinterdäck 205/55-16 Länk Sommardäck 225/45-17--255/40-17 Länk //Anders |
|
|
Skulle välja Nokian före Pirelli alla dagar i veckan! Dels gör Nokian ruggigt bra vinterdäck och dels har Pirelli stora problem med att däcken tappar dubben efter ett tag - kika runt på parkeringsplatser med bilar som har Pirelli-dubbdäck, jag tror inte du hitter många bilar som inte har tappat stora mängder av dubb...! Skulle dock föredra Hakka 8 som är ännu bättre än Hakka 7. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har kört med de Pirelli däcken. Inga problem med tappade dubb och greppet var alldeles utmärkt. Svårt att säga något definitivt utan att köra båda däcken samtidigt dock men det känns som en hel del märkeshysteri kring Nokian. Exempelvis har ju tydligen Hakka 8 oerhörda problem med att de skapar resonansljud i hela bilen. ------- //Lövet |
|
|
Jag kör med Hakka 8or. Och inget snack om att det är bra däck. MEN! dom är lite för mjuka för att antispinn etc. ska gilla dom. Farthållaren går bort t.ex. Går det uppför så bilen tar i så flexar däcken så pass att den slår av farthållaren. Är det varmt ute så kan omkörningar bli härligt farliga för att man helt plötsligt tappar all effekt. Nu har man ju mellanläget på antispinn, glömt vad det heter, kan man nöja sig att köra på det är det inga problem. Jag har iaf problem med det... |
|
Verdi |
Läste teknikens världs vinterdäckstest när jag var och fick vintersulorna på Volvon pålagda. Vinnare i alla tre (Dubbfria nordiska, dubbfria mellaneuropeiska och dubbade) kategorier var Continental. Visste faktiskt inte vad jag hade för nåt, beställde de med bilen, men fick ett litet leende på läpparna när jag såg att det var just Continental IceContact 2 som vunnit testet. Man kan dock ifrågasätta deras tester eftersom de har många kategorier som ger poäng. Är nog bättre att se till sina egna behov och prioriteringar. Ska de rulla lätt? Ska de vara tysta? Ska jag köra mest på is, barmark, snö, slask? |
|
Körde med Hakka 7 på förra bilen och var kanonnöjd! Till 335'an har jag Hakka R2 (dubbfritt) håller tummarna för att det håller... Åker uteslutande i Stockholm, så det är mest plogade vägar. |
|
|
Nu jar jag inte haft just de pirellidäcken men Pirelli Winter Carving och det var inga som hellst problem med dubb som lossnade. Har haft tre uppsättningar till olika bilar jag har haft. Man måste köra in däcken c:a tio mil i lite lägre fart inte över 90 i alla fall så sätter sig dubben. Körde hakka 8 förra vintern och dessförinnan Micheline x-ice och det är ingen jättestor skillnad på Nokian, Micheline och Pirelli. I år blir det 215/50-17 Micheline x-ice igen. Kolla Svenska gummihuset de hade bra priser tidigar i höstas i alla fall. 4700kr har jag för mig för en uppsättning. Du kan ju gå ner lite i bredd om du har en 7-tums fälg. Ser många som har 215 och till och med 225 på på vinterdäcken på sina 16-tums fälgar. 215 och 205 är ju inte någon jättestor skillnad. Vill du ha snygga hjul på vintern med så ta en 17x7 tumsfälg, tror du kan ha 205 bredd på däcken då också, men du får så klart kompensera med profilen så du inte påverkar omkretsen för mycket. |
|
|
Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.