AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.519

längsgående bromsrör hö vä rostskadat. Var skarvar jag? Före tanken ? Eller byter

bi
15
bikergerre
316ti compact -02
skall byta bromsrör hö vä längsgående på en 316 ti compact 02. Skall man då byta hela vägen från bomscylinder till bakre bromsok eller kan man skarva på mitten typ innan tanken. ??
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Hej. Jag och min vän bytte bromsrör längsgående bak båda sidor! Vilket jobb!! Vi drog de nya rören under tanken på sidan utvändigt. Besiktningsmannen godkände det och inga problem!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Brukar skarva mitt under bilen, och släppa ned tanken. Det gäller dock att ha riktigt bra koningsverktyg originalrören är väldigt hårda.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bi
15
bikergerre
316ti compact -02
Tack för svaren !

Rören är rostiga vid skarven bak till bromsslangen till resp. ok. Får nog inte loss skarven så det blir väl att köpa nya bromsslangar också. Passar biltemas ? Kan man använda klämkoppling när man skarvar på mitten?
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Jag köpte alla nya bromsslangar på biltema.
Det finns ju även skarvnippel med klämringskoppling att köpa på t.ex biltema. Är smidigt att skarva med och funkar även att skarva på stål/kopparrör. Då behöver man inte kona något. Tänk bara på att skrapa rent det gamla röret från färg och smuts där det fäster i själva kopplingen. Jag fick lära mig att mitt eget misstag då jag var lite stressad.

Jag köpte också allt på biltema, förutom klämringskopplingarna som jag köpte på mekonomen. Kan hända att det är samma tillverkar, vad vet man?

Biltemas bromsslangar har dock inget gummifäste på mitten av slangen som är tänkt att fästa i bärarmen. Men man kan ju göra någon hemmagjord lösning med en form av klammer istället vilket jag var tvungen att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.