AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.568

Ta bort Frostplugg M50B25

Q4
12
Q4Rspwn
325i Coupé -93
Supra Turbo targa -88
Efter att ventilkåpspackningen gick åt h*e på min 325i -93 och halva avgassystemet blev oljedränkt bestämde jag mig för att uppgradera med M3-extraktor och sportavgassystem när skiten ändå skulle skruvas ned. Nu har jag kommit till steget där grenröret ska monteras, och precis mitt i vägen sitter frostpluggen på motorblocket. Bilen står hos en polare som försökt ta loss den men inte lyckats, har själv läst att man ska kunna slå in en syl rakt igenom och bända ut pluggen. Tänkte åka hem till polarn och skruva lite när han är på jobbet imorgon, kan någon intyga att det funkar bra att göra på det här sättet utan att jag sabbar nåt?

Tack på förhand :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är enkelt, vet inte hur många "frostpluggar" (eller hål nödvändiga för gjutningen som det egentligen är) jag tagit bort har aldrig haft några problem.

Börja med att slå en-två gånger med ett lite smalare dorn i mitten av pluggen (så att den deformeras något och "drar" ihop sig något och gör det lite enklare i nästa steg).

Ta ett lite grövre dorn och slå i ena kanten av frostpluggen så att den börjar rotera (inåt/utåt). När du fått den att rotera mellan 45-90 grader så finns det gott om grepp att ta en vanlig polygrip och bända loss den.

Fördel om dornet har en relativt stor och trubbig spets, annars brukar det mest bli hål i pluggen istället för att få den att rotera.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ofta behövs inte första steget - brukar själv oftast gå på andra steget direkt.

Den här videon visar på ett bra sätt den metoden jag förklarade

Q4
12
Q4Rspwn
325i Coupé -93
Supra Turbo targa -88
Tack för svaren! Visade sig att det var jag som hade missförstått det hela. Tydligen är det pluggen där motorvärmarkontakten sitter som är problemet - inte att få loss den, utan att få dit en ny utan att behöva lyfta ur motorn. Bummer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag var ganska säker på att det rörde sig om motorvärmaren - men svarade iallafall på frågan som ställdes (utifall det faktiskt var det som ni ville veta - dessutom antog att ni nog skulle komma på om så inte var fallet).

Stämmer, de där doppvärmarna kan sitta ganska hårt och på vissa motortyper kan det vara ont om utrymme. Men att lyfta ut hela motorn brukar normalt sett inte behövas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.