|
|
|
|---|---|
|
Hej jag är ny här!, jag har precis införskaffat en z3 m 99a som jag tänkt ha livet ut😜 hade en 97a för nio år sen!. Älskade "bilen"men pojke träffade flicka, flicka blev med barn pojke skaffade mb clk cab så familjen kunde följa med. Fast så blev det aldrig tydligen tål inte bebisar vind drag! Så förra veckan köpte jag en z3a igen som nu ska fixas med. Jag behöver lite tips på förstärka golv bagage typ randy eller något annat vanosen på min knackar så dom behöver bytas eller renoveras (rr vanos) har läst att man även byter kamkedje spännarna och vatten pumpen på dom nu mera!. Är set något jag missat? Ang golvet ser jag att en punkt har släppt annars ser det bra ut! Så hur gör man den bästa/enklaste förstärkningen ? Vilken kamkedje spännare använder man BMW org eller annan? Vatten pump hur vet man om man har metal eller plast inpeler? Vanos är det lönt att renovera rr eller ska man byta till Bosch ? Något jag missat,? | |
|
Som många andra ställer du den lustiga frågan "letar efter den bästa/ENKLASTE" lösningen på problem. Den bästa lösningen lär inte vara den vare sig enklaste eller billigaste. Den bästa lösningen på bakvagnsproblemet lär utan tvekan vara Randy Forbes kit. Det är klart du ska använda original kamkedjespännare. Jag visste för övrigt inte att den är en svag punkt på Z3. Vilken motor har du? Vattenpump: Det är väl bara att montera loss den och kontrollera reservdelsnumret. Vanos: Ingen aning. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nej, du behöver inte använda BMW original kamkedjespännare. Jag har en Febi Bilstein i min M5:a som är till en likadan motor som du har (S50B32) och det funkar kalas. Men köp original om du känner dig tryggare med det. OEM behöver inte vara sämre än BMW original. Vanos är onödigt att renovera om den fungerar som den ska, tycker jag. Eventuellt skulle du kunna byta filter och packningar till ventilen som övervakar trycket. Enkelt att göra och kräver ingen nollning av vanos o.s.v. Men om motorn inte går som den ska p.g.a. vanosen så bör du renovera den. Om den enbart knackar men gör sitt jobb handlar det mer om du kan stå ut med ljudet eller inte. Lägg gärna upp en klipp på youtube. Angående vattenpump så skulle jag byta den om den är mogen att bytas, i förebyggande syfte. Jag skulle ha valt en vattenpump med en impeller i komposit eftersom plast har en förmåga att gå sönder lättare och en impeller i metall sliter ut lagret fortare p.g.a. den högre vikten. |
|
Ok! Hur har ni andra gjort ang förstärkningen? Vet inte hur sugen jag är att svetsa ett sådant omfattande jobb utan riktbänk!. Ang kamkedje spännarna har jag läst på ett engelskt forum att orginal inte var så bra, därför jag frågar er. Mvh Daniel |
|
| Glömde skriva att min körstil är som era farmödrar😄 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.