AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.761

larm + laddare igång hela avställningen?

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Hej har nu ställt av m5an e34 för vinterförvaring.

Har hyrt enskillt garage men är ändå sugen på att larmet igång då jag ej bor så nära att jag kan kolla till garaget ofta.

Batteriet kommer garanterat sugas ut.
Kan jag ladda bilen hela vintern med min c-tec laddare sammtidigt som larmet är igång?

Da
36
Daytona 1
E34 M5 Touring 1995
E39 M5 1999
525 M-sport Touring 2003
Det går utmärkt. Gör det varje vinter.

Mvh
Daytona
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Va bra, Tänkte mest eftersom man har larmet på så får kanske laddaren jobba väldigt intensivt och aldrig sluta jobba riktigt?

Tackar för svaret
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
inga problem det drar så förhållandevis lite ström
Jag tror tvärt om. Om du inte låser och larmar så tror bilen att du ska åka och håller alla system igång? Fått för mig det. Iaf e6x modeller.

Är det kallgarage ska du ladda med snöflingan tänd.

EB
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Pula, varför tror du inte han låser och larmar?
Hej,

Visserligen handlar det om en M-bil, men ändå om en ganska gammal sådan. Knappast att jämföra med en E6x. Väl?

Min gamla E38 somnar snällt om man bara låter den vara i fred, med öppna dörrar eller med stängda, under de där ca 16 minuterna. Då drar den 30 mA, inget som får en Ctek att krokna.

Jag har i o f s inte provat med l å s t a dörrar, men det skulle storligen förvåna om larmet behöver så mycket mer extra än vad den blinkande lysdioden förbrukar.

/Lennart
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bilen sover precis lika bra med eller utan larm eller låst/olåst.
Den blinkande lysdiodens förbrukning är oerhört minimal och skillnaden i viloström olåst/larmad vet jag inte om den går att mäta ens.

En bra laddare överanstränger sig aldrig i dessa lägen. De (Ctek) fungerar så att när laddningen är avslutad somnar laddaren också, och den väntar på att batterispänningen skall sjunka till en viss nivå. När så sker startar laddaren igen och stänger av när spänningen går upp till en viss nivå. Så håller det på. Mao laddaren ger en kort puls lite då och då, och den kompenserar självurladdningen och bilens förbrukning i viloläge.

Mao, det kvittar vad du gör. Koppla in en smart laddare och glöm problemet. :)
Ladda inte med snöflingan kör som vanligt.
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Varför inte ladda med snöflingan ??
Laddar alltid med den aktiverad, laddar ju mer effektivt då.
Har varm garage.
Snöflingan skall användas vid temperaturer under +5 grader Celcius.
Är batteriet fulladdat kan läge konstant spänning användas.
För att det är ett program som används vid kallt klimat.
Blir era laddare också varma, om jag laddare ett batteri som är rätt tomt så blir laddaren skållhet i början.
Jag är otroligt nöjd med min c-tek 45
ma
7.450
marin849
Min Ctek 7Ampere laddar till 14,7V med snöflinga, mot 14,4 utan.
Dvs man kokar bara bort syra (eller förkortar livslängden på ett slutet batt) genom att köra med snöflingan fast det inte behövs.
Men de nya är väl temperaturkompenserade? Eller kanske bara är Cteks konkurrenter som är det. ;)

Om den laddar 4,5A är det drygt 50W så om man bara gissar 80% verkningsgrad producerar laddaren då 13W värme och rör sig ingen luft där blir den ju varm.

Vet ej hur bra verkningsgrad de har dock, misstänker att EU-direktiv om verkningsgrad för nätdelar ej gäller laddare.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Har ett optima red top batteri , de ska väl tåla laddning med snöflingan ;)
I varmgarage även .
Å jo min ctek 5.0 polar blir varm som fan när den laddar för fullt , speciellt om jag spelar musik på full volym samtidigt.
( hifi PRO med 2 st pearless basar istället för original :)
ma
7.450
marin849
Alltså, oavsett hur bra batteriet är så förkortar man ju livslängden på det om man laddar med fel spänning. Såvida inte det står i databladet att det ska/kan ö
laddas med 14,7V förstås!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.